Frakt og sikkerhet ved kjøp

Medlem
12. april 2011
Innlegg
41
Sted
Haslum
Sikker mange av dere som kjøpt klokken uten å møtes F2F.

Vil gjerne ha litt tips her.

Er direkte overføring noe som er å anbefale? Da er man ju helt uten
forsikring dersom varen aldri dukker opp?

Ang frakt. Posten har jeg lite tiltro til fra før, så hva er et godt alternativ her som er raskt å sikkert? Tar virkelig posten garanti for så dyre varer som en klokke til feks 20.000?

Selgeren er en good guy på forumet her, så han stiller jeg liten tvil til, men er bekymret for frakten og hastigheten på frakten. Må ha nyforvervet mitt i hånden (ev på hånden) torsdag morgen:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Jeg har hatt god erfaring med Express over natten fra posten. Leverte klokken på postkontoret rundt kl 13, og den var levert hos kjøper neste morgen. Såvidt jeg husker er pakken forsikret opp til 50.000 kr
 
Sikker mange av dere som kjøpt klokken uten å møtes F2F.

Vil gjerne ha litt tips her.

Er direkte overføring noe som er å anbefale? Da er man ju helt uten
forsikring dersom varen aldri dukker opp?

Ang frakt. Posten har jeg lite tiltro til fra før, så hva er et godt alternativ her som er raskt å sikkert? Tar virkelig posten garanti for så dyre varer som en klokke til feks 20.000?

Selgeren er en good guy på forumet her, så han stiller jeg liten tvil til, men er bekymret for frakten og hastigheten på frakten. Må ha nyforvervet mitt i hånden (ev på hånden) torsdag morgen:)

Jeg bruker ALLTID postens ekspress over natt på ur over 10k i verdi.
Da har du forsikring opp til 50k. Funker godt for meg, aldri hatt noe problem sålangt :)

-Oliver
 
Ahh!
Ser det nå. Koster kun noen hundrelapper ser jeg.

Betaler dere da alltid rett inn på konto til selger i forkant?
 
hvis det dreier seg om innenlanadshandel har du liye å bekymre deg for hvis du bruker "ekspress over natt". Dette produktet kommer i tillegg med tidsgaranti gitt at "force majeur" ikke inntreffer. dvs krig/vær eller andre eksterne faktorer som Posten ikke kan kontrollere. Med tidsgaranti menes det at pakken skal være fremme neste dag såfremt pakken er innlevert postkontor innen frist for frakt samme dag. tidsgarantien er også på 50.000kr. det finnes mer info om dette på postens hjemmesider.

Med en slik garanti inkludert i prisen sier det seg selv at dette koster litt. Jeg sendte en ekspress over natt til tromsø fra stavanger og betalte 900kr.

Når du sender innenlands trenger du ingen varedeklarasjon, og da er det ingen som vet hva som befinner seg i pakken. Da er det vel mindre sjanse for at noen klåfingra i post-systemet tar sjansen?

På utenlandssendinger vil jeg anbefale å ta bilder av det som legges i boksen. Få en ansatt på postkontoret til å signere at innholdet matcher det på bildet. Dette er ikke en ytelse de vanligvis tilbyr, men har de god tid (ingen kø) og du tilbyr de 200kr e.l. for signere dette bildet+ referanse er det slett ikke umulig at du får napp. Og vil du ha en mye sterkere case skulle noe oppstå.

Hvis du er mottager av utenlandssendinger vil jeg anbefale å bruke Paypal først. Det virker som det er kjøper som oftest kommer best ut av det hvis noe oppstaår. Dessuten bør du dokumentere når du åpner pakken. Her også, gi postbudet 1-200kr for å vente noen få minutter og hvis du unboxer en stein kan han signere på at han bevitnet dette. Igjen, dette vil styrke casen din. Det vil koste deg noen hundrelapper, men igjen så synes jeg at den sikkerheten det gir er vel verdt de penegene.

Som sagt så er ikke dette en service posten tilbyr, men kanskje burde vært?
 
Posten og dens tjenester er fullstendig til å stole på. Hvis noe påstår at de roter bort noe som helst ville jeg vært meget skeptisk til uttalelsen. Jeg har sendt og fått sendt ur fra USA, UK, Tyskland, Sverige, Belgia med flere over en lang årrekke. Det er snakk om tresifret antall ur og klokker.

Det er IKKE et problem med posten - UNNTATT for noe land......Italia for eksempel og noen andre....

Når jeg kjøper betaler jeg på forskudd.
Når jeg selger skal jeg ha pengene på forskudd.
 
Posten og dens tjenester er fullstendig til å stole på. Hvis noe påstår at de roter bort noe som helst ville jeg vært meget skeptisk til uttalelsen. Jeg har sendt og fått sendt ur fra USA, UK, Tyskland, Sverige, Belgia med flere over en lang årrekke. Det er snakk om tresifret antall ur og klokker.

Det er IKKE et problem med posten - UNNTATT for noe land......Italia for eksempel og noen andre....

Når jeg kjøper betaler jeg på forskudd.
Når jeg selger skal jeg ha pengene på forskudd.

Vi har mange postsendinger på jobben hver dag, å jeg har hatt mange hjemme også, både ankommet og sendt ut. Det har alltid gått bra, har hendt at ting har blitt ødelagt. Men da har posten tatt på seg erstatningsansvert ihvertfall. Men skulle det sendes noe dyrt så ville jeg brukt post over natt ja. Jeg ville heller aldri forhåndsbetalt til noen jeg ikke kjente, eller som ikke hadde fått mange gode ord på goodguys tråden her! :)
 
Leste nå nylig at en lite kjent "tjeneste" som posten tilbyr er at man ved oppkrav kan åpne pakken på postkontoret i påsyn av en ansatt. Er ikke innholdet tilfredsstillende kan man levere den tilbake.
Kommer naturligvis ikke rundt det faktum at pakken som regel ikke vil være fullforsikret.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Tor-Henrik-14-ble-lurt-i-netthandel-6725037.html#.TxGQEL99G2w

Jeg har bedt om dette tidligere, ekspiditøren var skeptisk men lot meg åpne for å sjekke ut innhold før jeg betalte pakken. Dette var fra en ukjent selger fra finn, så det var greit å få sjekket serienummer, papirer og det som var før jeg betalte for uret :)
 
Takk for tips!
Skjønner ikke helt dette, "express over natten kontant". Betyr det at det fungerer som postoppkrav og man betaler varen og frakten først når man får den?
 
Postoppkrav er bortkastede penger. Enten stoler du på selger og forhåndsbetaler eller så stoler du ikke på selger.

Det er min filosofi.
 
Takk for tips!
Skjønner ikke helt dette, "express over natten kontant". Betyr det at det fungerer som postoppkrav og man betaler varen og frakten først når man får den?

Nei. Man betaler enten pakken på forskudd (de fleste vil nok ha betaling først), eller man kan betale senere, dersom man blir enige om det :) Frakten må avsender betale når pakken blir innlevert på postkontor.

Postoppkrav er bortkastede penger. Enten stoler du på selger og forhåndsbetaler eller så stoler du ikke på selger.

Det er min filosofi.

Postoppkrav kan da umulig være bortkastede penger, da det er mye billigere enn ekspress-over-natt? ;) For pakker med verdi under 10k, sender jeg alltid i oppkrav.

For pakker opp til 50k velger jeg EON. For pakker over 50k, er det bare f2f som gjelder.
 
Postoppkrav kan da umulig være bortkastede penger, da det er mye billigere enn ekspress-over-natt? ;) For pakker med verdi under 10k, sender jeg alltid i oppkrav.

For pakker opp til 50k velger jeg EON. For pakker over 50k, er det bare f2f som gjelder.

Her er jeg helt enig! Postoppkrav fungerer utmerket for ting under 10k. Skulle bare ønske det gikk ann å øke forsikringssummen med å betale litt mer.


Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Noen som vet om Fedex, Dhl, Tollpost osv har noe billigere enn Posten Ekspress over natten. Men alikevel forsikret for 20-30-40-50.000,-?
Eventuelt også med postoppkrav.
 
Noen som vet om Fedex, Dhl, Tollpost osv har noe billigere enn Posten Ekspress over natten. Men alikevel forsikret for 20-30-40-50.000,-?
Eventuelt også med postoppkrav.

Nei, ikke her på jobben i hvert fall. Så tror ikke det vill gjelde privat heller, Fedex og Dhl må du vel ha firma konto hos? å dem henter vel hjemme hos deg, er vel ikke noen mulighet for å levere inn? Eneste ordentlige tilbudet her i norge er vel Jetpack.. Men det koster mye!
 
Anbefaler finn's betalingsgaranti som ett alternativ til oppkrav. Bare gode erfaringer med det.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk