Fra Certina DS Action Diver til LLD?

Medlem
30. mai 2012
Hei,
Jeg bruker i dag en Certina DS Action Diver Titan, som jeg er super fornøyd med, men som mange andre her inne begynner det å rykke i bytte-armen....

Klokka jeg sikler litt på er en Longines Legend Diver, som jeg vurderer å slå til på når det dukker opp noe her for salg. Ser at det er en viss sirkulasjon på disse klokkene. Jeg har forholsvis tynne håndledd, og ettersom jeg ikke har hatt mulighet til å prøve LLD spør jeg dere hvordan dere tror den bygger i forhold til Certinan min?

Certinaen er oppgitt til Ø43,2mm, mens LLD er Ø42mm. Så i utgangspunktet skal vel LLD være litt mindre, dog 1,55mm tykkere. Jeg leste av omtalen av LLD skrevet her på tidssonen at LLD hadde ganske lange lugs, så mulig den totalt blir "større". Det beste hadde selvsagt vært å prøve en, så jeg får prøve på det etterhvert, men har dere noen formening om dette?

http://www.certina.com/collection/mens-automatic-collection/ds-action-diver-3-hands#m=2

http://www.longines.com/#!/watches/heritage-collection/l3-674-4-50-0

http://www.tidssonen.no/2011/08/longines-legend-diver/

LLD er 52mm lug til lug, mens Certina er hakket kortere med 49mm lug to lug.

Ang høyden så har vel LLD domed sapphire, noe som gjør at høyden gjerne ikke føles så massiv som tallene skulle tilsi.

Når alt kommer til alt blir det dog vanskelig å si hvordan klokken vil bære for deg. En subjektiv test er det eneste som kan svare på det. Heldigvis er LLD relativt lett omsettelig, så er ikke verre enn å selge om uret er for stort.

Hadde LLD som årets "sommerklokke", og angrer litt på at jeg flippet den. Tror diameter er 43 mm, men det viktigste er nok lengden mellom lugs, som er 52 mm på LLDen, noe som var helt i grenseland på mine pinglehåndledd. Det beste tipset er nok å prøve den på armen, gjerne med noen forskjellige reimer også. Jeg hadde min på en "tropic" silikonreim, og da virket den mindre enn på NATO, som jo bygger litt i høyden. Uansett så tror jeg ikke du gjør noe feil ved å teste en LLD... :)

LLD vil neppe føles noe større enn Certinaen, og jeg vil generelt ikke si at den føles stor, selv om den har grei dimensjoner. Som tidligere nevnt her så føles det ikke som at den bygger så høyt som spesifikasjonene skal ha det til, og det elegante og stilrene designet gjør at den ikke ser eller føles like stor som en tilsvarende moderne dykker.
Jeg vil absolutt anbefale LLD siden alt av reimer passer til den, noe som gjør at man kan ha "ny" klokke hver uke eller hver dag om man det vil.

Jeg har vært på nippet til å kjøpe LLD tre-fire ganger, men forkastet tanken etter å ha prøvd den på hånden.
Den sitter rett og slett ikke fint på håndleddet mitt. Mye på grunn av lug-lug avstand.
Synd, for det er en kjempeflott klokke.

Her er det en ting som gjelder før et eventuelt kjøp: Prøving.;)

Takk for svar karer:)

Jam synes også den er råstilig, men redd den kanskje blir for stor. Jeg får ha litt is i magen, til jeg får prøvd eno_O