Fortjeneste på salg.

Basert på min erfaring i detaljhandel vil jeg tro at det med urmakerne er som med alle andre, at man som oftest sitter igjen med en dekning på omkring 30% som er "helt greit", men som ikke nødvendigvis er veldig god butikk. Jeg jobbet i mange år i nisjebutikk hvor priser og interessenivåer kan sammenliknes med klokkehobbyister.
Spesielt de store merkene gav veldig dårlig dekning. På de aller største merkevarene, hadde butikken en bruttofortjeneste på 15-20% veldig ofte, som dessverre ikke er bærekraftig.

(Det førte forøvrig til en rar dynamikk med kundene, som sikkert så for seg at når de brukte over 60 000 kroner var det et vesentlig salg for økonomien vår, men som dessverre i praksis, siden det var et stort merke med dårlige vilkår, hadde et uvesentlig utslag på budsjettet foruten likviditet.)

Viktig å understreke at dette er ren spekulasjon basert på min erfaring i en liknende butikk. Kanskje det går bedre med urmakerne siden prisene er litt mer rigide og gjerne strengere bestemt av merkene?

Da jeg jobbet i en low end klokkebutikk hvor SEIKO var topp merket, betrodde sjefen meg at det var 50% avanse på klokkene vi solgte. Sikkert forskjell fra high end markedet. Dette er 20 år siden også.

• Liker
Reaksjoner: holmby