Forslag til første klokke - Aviation inspirert

Longines_24Hours_2158_G_HD-3.jpg

Second that.

Stowa er en av de opprinnelige produsentene av B-Uhr. Selvsagt kan man gå for en original på 55mm (hvis man er 3 meter høy og har håndledd som tømmerstokker), men en ny-utgivelse på passelige 40mm er absolutt noe å vurdere. Personlig har jeg veldig lyst på en Baumuster:

Flieger-Baumuster-B-2_100KB.jpg

Røverkjøp spør du meg. €840? Samme som en heftig tur på byen (omtrent).

Hmm. Ser at OP er på jakt etter ei bruksklokke ift å være pilot. Ja da snakker vi om noe helt annet.

Piloter jeg kjenner sverger til quartz (selvsagt) eksempelvis Breitling Emergency osv, men det finnes også mekaniske klokker som er rettet mot pilot/helikopter/SAR markedet. Her kan f.eks. Marathon nevnes. De leverer klokker til diverse militære enheter i USA og andre land.

Eksempelvis har du GSAR-modellen WW194014 som følger spesifikasjonen for en "General Purpose Watch" utarbeidet av det amerikanske forsvarsdepartementet.

chronoAuto_02426_1.jpg

csar4.jpg

Redigert:
Mine råd er forholdsvis enkle:
Du må ha chronograph for å time forskjellige intervaller. Alternativt chronograph med flyback eller kun flyback som glashutten det ble linket til lenger oppe.
Alternativt kan du ha en dobbelchrono/split seconds om du ønsker å time to seanser samtidig.
To tidssoner er kurrant. Med mulig oljeutbygging nordpå bør du vel ha day/night funksjon for når du skal jobbe på spreng under mørketiden?

;)

Det er mye fint å lære om innen denne hobbyen, og velkommen.

Mine forslag er:
Vintage heuer bond. Chrono.
Zenith el primero
Breguet type XX
Omega speedmaster (Alaska eller dark side of the moon?)
Panerai Monopulsante 8-days
Panerai 320
Rolex gmt pepsi
Breitling top time
Universal Genève polerouter
Longines lindbergh Atlantic

Velkommen

Jeg har en slik med 24t visning. Veldig artig, men man blir litt sprø av den... Det blir en helt "feil" tidsvisning. Den vekker litt oppsikt på Tbanen og bussen når jeg blir stående og holde meg fast. Klokken flashes litt og andre legger merke til at "denne går helt feil"!

Veldig artig, men for pilotbruk, så er det kanskje tryggere for passasjerer at du har "normal visning"...

:cool:

...fordi budsjettsprekk er greia vår her på TS...

IWC-Big-Pilot-Perpetual-Petit-Prince-IW502802-01.jpg

Big pilot.
Så har du noe å spare til når pilotlønna begynner å tikke inn på konto.;)

Får noen tak i den, bare å ta kontakt! Hver gang den er på Chrono 24, så blir de solgt med engang. En sånn Le Petit Prince edition kunne jeg tenke meg.

Som første klokke, vil jeg anbefale deg en Rolex GMT2 ref: 116713LN helst fra 09.2009... jøss jeg har faktisk en sånn til salgs ;) 65 000 så er den din, med boks og papirer.