Forsikringstakst og åpning av baklokk

Medlem
8. mars 2020
Innlegg
7
Sted
Bærum
Admin må gjerne fjerne denne dersom den er lagt feil sted.

Jeg leverte nylig min Rolex til en velkjent urmaker, da jeg trengte verdibekreftelse for å få forsikret den. I ettertid har jeg fått vite at en takst fra denne urmakeren ikke kan benyttes til forsikring, ettersom at denne urmakeren ikke er å finne på listen over autoriserte takstmenn. Jeg var dessverre for kjapt ute med å velge urmaker til jobben, kan det virke som. Er ikke det noe urmaker skulle gitt meg informasjon om på forhånd? Det er mye penger ut av vinduet dersom jeg er nødt til å betale for enda en takst et annet sted.
Det skal nevnes at jeg har kjøpskontrakt etter å kjøpt uret brukt. Vet ikke om dette har noe å si for forsikring?

En annen ting jeg reagerte på var hvordan uret ble behandlet da baklokket var åpent. Urmaker klødde seg i øyet samtidig som han stod over det åpne uret. Er dette noe som burde undersøkes av en Rolex AD, eller er det noe som stort sett alltid går fint?

Setter pris på inputs!
 
Redigert:
Hvilket merke er dette og hvor gammel er klokken? Tenker da på spørsmålet om forsikringstakst.

Det med øye, tror jeg ikke du skal tenke for mye på, selv om jeg har hørt om både hår og lo i urverk eller på skive etter åpning.
 
Hvilket merke er dette og hvor gammel er klokken? Tenker da på spørsmålet om forsikringstakst.

Det med øye, tror jeg ikke du skal tenke for mye på, selv om jeg har hørt om både hår og lo i urverk eller på skive etter åpning.

Takk!
Det er en 2011-modell.