Forsikring av Rolex

Tryg forsikring var billigst for meg (verdigjenstand). Jeg har alle mine klokker forsikret der.

Gjensidige forsikrer med kvittering (på ny klokke) eller takst/verdivurdering. Mulig de har strammet inn, men tidligere var det ikke så nøye hva eller hvem det kom fra, sjekket ikke f.eks. opp mot at det var autorisert/sertifisert takstmann). Forsikringsverdien blir er det som er oppgitt på takst/verdivurdering (Egenandel 1000,-). Premien jeg har betalt er ca 1,7% av verdien årlig. (så får man litt tilbake på utbytte fra Gjensidige).

I takstbrevet fra urmaker er det oppgitt både listepris for "tilsvarende nytt ur" (uret det er snakk om er en 116600 som jo ikke lengre er i salg) og anbefalt forsikringsverdi. DnB har insistert kun på å forsikre opptil listepris for et tilsvarende nytt ur. Men gitt andre erfaringer her er det verdt å ta det opp med dem en gang til, før jeg bytter til Storebrand.

Forøvrig betaler jeg 2,45% av forsikringssummen, en ikke spesielt godt rabattert pris til sammenligning over for en som er totalkunde i DnB.

Husk å sjekke om de krever kvittering på mva for ikke-norske klokker. Det er ikke alle som opplyser om dette før man sender inn krav og får dekket 6000 kroner totalt.