Forsøk på å demontere, rense, olje og montere et manuelt urverk

Medlem
20. juli 2013
Innlegg
71
Sted
Oslo
Etter å ha kjøpt inn det mest nødvendige av redskaper, oljer og renseutstyr + brukt 2 uker på å tenke meg om og manne meg opp til å begynne, var jeg i dag klar til å demontere klokken jeg har valgt ut.
Et Longines lommeur fra 30 tallet.



Jeg får åpnet baklokket og jeg får åpnet åpnet lokket foran med glasset i. Kronen får jeg lett ut, dette har jeg gjort tidligere!
Så kommer første utfordring. Hvordan få urverket ut av kassen, hittil har urverkene vært løse når kronen ble dradd ut, men ikke her. Jeg leter etter skruer og forsøker meg med å skrue lett på 4 skruer jeg tror har med saken å gjøre, men neida det funka ikke, jeg snur klokken opp ned og vips faller en skrue ut:



Denne var altså løs, jeg har ikke rørt den, alikvel falt den ut da jeg snudde urverket på hodet. Jeg fant ut hvor at den skulle stå i det halvmåneformede hullet dere ser kl 4 på bilde 1. Skruens hode er også halvmåneformet. Dermed var urverket løst!

Deretter var det å sette urverket i en holder og jeg slakket ut fjæren ved å løfte på tannhjulstopperen dere ser på dette bildet:


Deretter skrudde jeg ut skruen på det store tannhjulet dere ser i samme bildet. Det er en skrue i midten der, men det er ikke så lett å se sporet i skruhodet på det bildet. Dette gikk helt fint, og deretter forsøkte jeg meg på å skrue ut skruen i det mindre tannhjulet... Denne satt skikkelig fast og jeg måtte forsøke flere ganger. Jeg vet ikke hva dere som er rutinerte hadde gjort her, men jeg forsøkte med mer makt og resultatet ble at skuens hode sprakk:


Hva gjør jeg nå???
Her ser dere skruen uten hode godt fast i messingplaten:


Jeg så at @Greg nevnte at annet sted at han hadde brukt saltsyre på gamle rustne skruer, min skrue er ikke rusten, bare fast og hodeløs, vil saltsyrebad fungere på min skrue også? Og hvor får jeg tak i nye skrue? Her trenger jeg hjelp!
Uansett, jeg fortsatte med demonteringen:











Underveis faller det ut noen tannhjul her og der og takke GUD for at jeg har tatt mange bilder, ellers hadde dette vært mer kjørt enn det allerede er.

Ved demontering av en av platene/broene ble jeg kjent med en ny skrue også. Jeg trodde den holdt platene på plass, så jeg skrudde den ut, og da kom det en sånn lyd som du hører når en fjær i spenn fyker av gårde, ikke akkurat drømmelyden kan du si..
Jeg snudde urverket og fant ut at skruens funksjon var å holde en del i opptrekksmekanismen på plass, jeg snakker om denne T-hammeren med et hull midten:

Heldigvis hadde jeg tatt dette bildet før denne hendelsen fant sted..
Deretter var det planke med resten av demonteringen, bortsatt fra at jeg ikke får ut dette hjulet som står i midten her:



Her er uret i alle sine bestanddeler, ferdig demontert untatt dette tannhjulet i midten som jeg ikke helt forstå hvordan jeg skal få ut da det er tannhjul på begge sider som hindrer meg i å dra det gjennom hullet i urverksplaten.



Jeg trenger følgende råd:

Hvordan får jeg ut den ødelagte skruen fra messingplaten og hvor får jeg tak i en erstatningsskrue?

Hvordan får jeg ut tannhulet i midten?

Hva annet må jeg tenke på?

Alle innspill er veldig velkomne!
 
Redigert av en moderator:
Nå er det midt på natten og jeg fikk ikke tid til å sette meg inn i alle problemstillingene her, men når det gjelder skruen som ble ødelagt på det mindre tannhjulet på opptrekksmekanismen: Husket du at denne skruen skal skrues motsatt vei av de andre skruene? Altså for å løsne den skal den skrus mot høyre. Jeg gikk ihvertfall i den fella på mitt første urverk :)

Skal lese mer i morgen for det er alltid moro med slike prosjekter :)
 
Ser veldig kjapt innom her før jeg skal på jobb og ser at du har fått svar på hvorfor det gikk galt. Denne skruen har i mange år vært links - dvs skal skrus ut med klokken, skruretning altså :) Aner en fare for dobbelt betydning her.

Det finnes løsninger for å få ut skruen - bergeon har en du kan bestille - er basert på en syre, husker i farten ikke hvilken men et kjapt søk vil gi svaret. Jeg kan evt supplere senere.

Ellers har du skrudd skruen til skikkelig men det kan alikevel være verdt et forsøk å lage et nytt spor. Videre så finnes det et redskap fra bergeon, jeg har det men har aldri prøvd det - en slags skrustikke som har to tapper som skrus fast i hver ende av skuren, og så bruker man selve skrustikken til å skru - i riktig retning med. Syren løser forresten opp stål hvis jeg husker kjemi rett - altså må det ikke være andre deler i stål som sitter på delen som skal dyppes. Er vel fordi stål har karbon i seg - organisk materiale - og dette angripes av syren. Her må noen supplere meg da.

Tannhjul i midten. Ser ikke et eneste bilde av baksiden av verket, den delen som skiven ligger an mot, men det er et timehjul som sitter løst der, det har sikkert bare løsnet av seg selv. Under der ligger det som heter minuttrør. Det sitter fast i sentrumshjulets akse ved hjelp av friksjon. Det må løftes opp - med noe kraft rett opp. Virkelig RETT opp. Ellers vil aksen bøye seg. Det finnes egne avtagere til det - søk på cannon pinion extractor eller slikt. Kan bruke en tang forsiktig. Jeg har erfart at det av og til ikke er mulig å ta dette av. Er dette vanskelig så kan du sikkert stikke innom Bjølsen og Arcticboy kan prøve å ta den ut ved hjelp av dreibenken. Det er bare feste minuttrør i benken og da kan man dra i selve verksplaten - får en fin kontroll på hvilken vei kraften går. Er av og til skummelt mye kraft du trenger. Lykke til.
 
Redigert:
Jeg innser at skruen nok er links ja. Jeg forsøkte å skrue den litt links også, men tydeligvis ikke nok.. Kan tenkes at det blir en Bjølsentur på meg til uken.

Takk for utfyllende svar @Greg
 
Redigert av en moderator:
Den knekte links-skruen

Høstferien er over og jeg har tid til å jobbe videre med urverket. Jeg kom til å tenke på at en urmaker sa at en ultrasonisk renser rister løs skruer og juveler, så jeg la platen med den knekte skruen i i rensemaskinen og etter tilsammen 20 minutter løsnet skruen og jeg kunne lirke den ut!
Og med en tang fikk jeg også dradd av tannhjulet som satt fast. SÅ nå er neste steg å finne en erstatningsskrue.