Fjerne finish fra kasse og lenke?

Medlem
4. okt. 2019
Innlegg
66
Sted
Innlandet
Plukket opp en Seiko 5 på brukthandel i fjor da jeg ville bruke baklokket på en SKX, og klokka kosta en 50-lapp. Ser ut som forrige eier prøvde å fjerne finishen, men enten ga opp eller sa seg fornøyd. Fant etter mye leting et bilde av klokka i stål på nett og den ser ganske fin ut, med unntak av skiva som jeg ikke synes matcher noe særlig (til stål).

Kunne vært et artig prosjekt å prøve seg på, dersom det lar seg gjøre for en amatør. Lenka er det ikke så farlig med da jeg heller ville hatt den på reim, men kassa kunne blitt fin.

Men hvordan kan dette gjøres, om det kan?




IMG_2419.JPG
IMG_2420.JPG
image05.jpeg
 
En børstet finish kan fint fikses med scotchbrite og litt innsats.
For noe annet som f.eks sandblåst finish eller lignende må du nok over på mer avansert utstyr.
 
Redigert:
Det går å polere bort slikt belegg , blir da samme som skjer ved vanlig slittasje.
Men jeg ville gjort det med smerlgelpapir limt til trepinner slik at du kan beholde de
skarpe kantene.
Hadde da begynt med f.eks. 2000 korning og testet frem til korning som tar belegget.
Det er om å gjøre å ikke bruke for grovt papir , dette for å unngå riper som som vil være
umulig å fjerne uten å måtte slipe vekk "mye" metall.

Her har jeg brukt tilfeldige trebiter med rette flater og limt på smergel.
Disse har jeg brukt til å forme om en kasse ,så 400 korning trur jeg blir for grovt til
din klokke.
IMG_4220.JPG
IMG_4218.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide og 69variant