Fjær til besvær...

Medlem
27. juli 2015
Innlegg
6
Sted
Oslo
Hei,
Først en disclaimer om at her har dere en skikkelig novise, som akkurat har kjøpt seg sin første ordentlige klokke, en Speedy pro SS.
Dristet meg utpå ett knøttlite DIY prosjekt da den ene knappen på Omega foldespenne (94521813) jeg plukket opp her på TS var tydelig slapp i fisken. Var jo ingen sak å åpne den og mine mistanker om en ødelagt fjær ble bekreftet (litt vanskelig å se men den knekte fjæra ligger fortsatt i sporet på spennen);
IMG_0855_zpshzgqpqvh.jpg

Veldig fornøyd med å ha avdekket problemet dro jeg da til Urm. (Christensen på Storo) for å undersøke muligheten for å bestille en ny. Ble informert om at de hadde vært borti problemet tidligere og at de ikke hadde klart å finne en løsning da. I rettferdighetens navn sa de at de kunne undersøke litt nærmere hvis jeg hadde ett delenr.
Jeg har nå blitt fast bestemt på at dette skal forbli mitt (dog svært beskjedne) DIY-prosjekt. Det eneste jeg har kommet i nærheten av etter søk på nettet er;
http://watchpart.co.uk/omega-replacement-clasp-spring-085st0058-p-4607.html
Men da ingen specs er oppgitt og ikke foldespennas ref er listet er jeg usikker.
spring3_zpsmattvbg6.jpg

Har ikke blitt hardbarka purist (ennå), så søk på bukta e.l på kompresjonsfjærer med tilsvarende specs (1mm OD og 8mm lengde) ga resultat, og det viste seg at lignende fjærer kan man kjøpe fra våre venner i Østen for ca 1kr. Men minste kvanta er dog 1000stk...
Jeg lurer altså på (spørsmålene har en løsningsfokusert rangering);
- Hvor kan jeg få tak i en slik fjær?
- Vil fjæren referert til i link over være riktig?
- Trenger noen 999 slike fjærer og slenger seg med på en bestilling fra bukta?;)
- Har noen andre hatt lignende problem, og løst det? Evt. hvordan ser fjæra inne i en 1,5mm OD springbar ut? (dette kom jeg på akkurat nå, faktisk)

Anyone?
 
Hei Prowler. Takk for tips. Fant faktisk en brite på bukta som solgte knøttsmå fjærer i assortert utvalg. Har bestilt opp 20stk, (i 0,9mm , 1mm og 1,5mm OD). Kostet bare litt over femtilappen med frakt, så tenkte det var verdt forsøket. Dukker vel opp i løpet av uken, så da får vi se...
 
  • Liker
Reaksjoner: Prowler