Fem mekaniske ur. Noen som vil vurdere?

Medlem
12. aug. 2013
Innlegg
5
Hei.

Mitt første innlegg på forumet:

Jeg kom over en kasse med eldre og nyere ur på et loppemarked forleden, som jeg kjøpte på ren impuls, og av de 30-40 klokkene som så noenlunde intakte ut, var det fem stk. som gikk.

Som dedikert samler (på andre områder enn klokker hittil), lurer jeg kort og greit på om dette er noe å samle på? Jeg har ikke åpnet dem...

1: Tissot Automatic Seastar: Rusler og går noen timer ad gangen, før den stopper. Går altfor fort, kanskje et kvarter på seks timer. Datoen lar seg greit skifte ved å trykke på krona.

2: Revue-Sport nr. 418601. Holder tiden, og ser ut til å gå greit. Ripete glass.

3: Olma Luxus Caravelle: Sakker tiden ca. 10 minutter på 24 timer, og har stygt glass.

4: Cyma Sport (dameur). Ser fin ut, og holder tiden nærmest på minuttet over 24 timer.

5: Olma Sea-Cup: Går fint, og ser OK ut for det blotte øye.


Takknemlig for tilbakemeldinger. Mvh.
 
Redigert:
Her er bildene:

029_zpse47a1c79.jpg
 
Hei, og velkommen!

Mange havner borti vintage-klokker på denne måten...

Du har nok ikke gjort noe varp her, dessverre. Det er et par ting man må huske på når det gjelder vintage og verdi/pris:

1. Den kosmetiske tilstanden betyr veldig mye, og god original (ikke restauert) kosmetisk tilstand enda mer.
2. Servicehistorikk, muligheter for å få deler vil avgjøre hva det vil koste å få klokka renset/restaurert
3. Klokker fra generiske ("ukjente") klokkemerker fra 50- og 60-tallet finnes det veldig mange av og er som regel billige, selv i god tilstand og nylig ettersett av en urmaker (service)

Klokkene du har funnet trenger nok en service, og dette koster som regel minimum 2000 kroner. I tillegg må nok noen av disse også få en liten puss, rens og kosmetisk oppgradering, hvis du ikke skal la de være "patinert", dvs. at de ser ut som klokker som har levd en del. Du kan fort løpe på en 2-3000 pr. klokke i så måte.

Etter en slik service vil et videresalg antageligvis ikke dekke service-kostnaden, dessverre.

Ang. samleverdi: For vintage-samlere er disse urene ikke så interessante. Da tenker jeg samleverdi ift prisstigning og videresalg. Men hvis det er en klokke som du liker veldig godt personlig, kan du få den pusset opp og få deg et fint kvalitetstur fra 50- eller 60-tallet.
 
Redigert:
Fra samler synspunkt har nok SpaceCowboy rett. Men alle disse klokkene er kjente vintage sveitsiske klokkemerker. Skal jeg nevne ett, må det bli Cyma. De laget kvalitetsklokker fram til 60 tallet, og spesielt armbåndsurene fra 50 tallet har høy kvalitet. Jeg er blitt fortalt at de fikk økonomiske problemer fordi urverkene var av for god kvalitet ( dyre) .. :)
 
Takk for hyggelige og seriøse tilbakemeldinger. Det var vel omtrent som jeg tenkte meg, ja. Har satt Olma-klokka (bilde 5) på armen nå, og da er det vel gjort, selv om jeg strengt tatt ikke trenger flere samleområder nå...

Cyma-klokka er den eneste som nesten ikke avviker i tid, i løpet av de 4-5 døgnene jeg har latt klokkene tikke. Så det i seg selv kan kanskje antyde at det er et bedre urverk. Mvh.
 
Det blir da ikke så galt @Vemon.
Her har du en fin kasse og noe småfine ur. Selv liker jeg Tissot. Rimelig og "mye for pengene".

Fra tid til annen arrangerer Tidssonen urmaker kurs. Bli med der og lær deg å skru. Nå har du en hel kasse! Noen so går og trenger service, det er et godt utgangspunkt!

Velkommen!

:cool: