Fars klokke

Medlem
5. okt. 2012
Innlegg
870
Dette var nok klokka som startet hele min interesse for klokker, far min kjøpte denne ca 1963-64 for 450 kroner. Jeg husker at den hadde en lenke type fixo-flex som var populært på den tiden. Han brukte klokken daglig helt fram til for ca 10 år siden, altså daglig bruk i 40 år! Selv om klokka er litt slitt nå syns jeg fremdeles den ser meget bra ut med en jevn patina over det hele.

Jeg fikk klokka av min far for 5 år siden og etter en totaloverhaling går den nå meget bra. Det eneste som irriterer meg er at krona måtte byttes og det var ikke mulig å få tak i den rette typen som var flush med kassa, jeg skal prøve å få tak i rett krone etterhvert.


g3PlI.jpg


d0yBx.jpg
 
Faren min er -57 modell.
Er det for sent å "tvinge ham i rett spor" og få ham å kjøpe et sprekt ur jeg kan overta om 30-40 år?

Grattis med overtakelse og overhaling
 
Flott Eterna!

Her er mitt arvegods - fikk overta den da min far fant ut at en Explorer passet han bedre...:)

Kjøpt på postordre i 1960 for kr. 259,- fra Gull&Ur i Oslo og gikk kontinuerlig uten vedlikehold fram til sent på nittitallet, da stoppet den og ble lagt i en skuff. Spanderte en service hos urmaker Nodeland i 2003 til 1800 kroner (mer enn klokka er verdt) og den går fortsatt utmerket. Affeksjonsverdien er èn ting, men må si at Rutinaen også har gitt mye tikking for pengene.

IMG_5745.jpg


IMG_7267x.jpg
 
Det er en flott gammel Eterna du har der. De produserte noen virkelig vakre ur på begynnelsen av 60-tallet. Kvaliteten på både finish og urverk står ikke tilbake for noe, men de har i dag så tullete lav markedsverdi at affeksjonsverdien stort sett er mye høyere. Det er hinsides min forstand hvordan man som ung førstegangskjøper med begrenset budsjett velger en kjedelig masseprodusert tulleklokke i stedet for et nydelig gammelt eksemplar fra Eterna, Omega, Longines, Certina, etc. som koster mindre, er stiligere og som kvalitetsmessig er i en annen liga.

Jeg vet ikke hvilket verk som sitter i din klokke, men utfra årstall og det faktum at den har sentral sekundviser, er det stor sannsynlighet for at dette er Eternas caliber 1453 som ble lansert i 1962. Det var da det tynneste verket på markedet med dato og sentral sekundviser. En videreutvikling av dette verket (caliber 1504) er tilnærmet identisk med dagens ETA 2892.

Jeg har en lignende historie med pappas gamle Eterna-Matic 3000:

EternaMatic3000.jpg