Falske klokker

Medlem
22. april 2008
Innlegg
371
Jeg må si at jeg nylig har fått et skremmende innblikk i de falske klokkers verden. Skulle handle meg en klokke til relativt høy sum, og handelen skulle fullføres. I siste liten fikk jeg et tips om at alt ikke var som det skulle. Det viste seg at klokken ikke var "kosher", og at det var snakk om en high end kopi-eller replica om en vil. Denne var så godt utført at jeg nesten ble rundlurt. Det skremmende her var at det fulgte med boks, kvitteringer,segl og cocs sertifikat.
Alt viste seg å være kopier eller forfalskninger.

Jeg har nå sett med egne øyne på diverse nettsider at det faktisk går an å kjøpe både bokser, papirer og alt av dokumentasjon på i tillegg til nesten eksakte kopier av klokkene helt ned til selve verket...

Blir en stund til jeg kjøper noe på ebay av ur for å si det sånn....
 
Falske kvitteringer høres jo helt hinsides ut. Kan du fortelle hva slags ur det dreier seg om? Og hvordan du avslørte at det var en replica?
 
JoLu skrev:
Falske kvitteringer høres jo helt hinsides ut. Kan du fortelle hva slags ur det dreier seg om? Og hvordan du avslørte at det var en replica?

Jeg ble mistenksom på at den innerste lille boksen så litt skjev ut i sømmene, fikk dårlig følelse. Ba om kopi av kvittering og fikk det, ringte forretningen og voila intet salg registert. Henvendte meg til selger og fikk plutselig ikke noe svar etter dette....
Har lett på nettet og funnet klokka til 258 dollar og boks og papirer til 100 dollar. Kvitteringen er det antageligvis relativt enkelt å lage selv, eller om de har kopiert en ekte kvittering og ordnet litt i photoshop?

Utlegg på noen tusenlapper for å tjene 45 000 for en bentley, er relativt bra business. Relativt risikofritt også.


Så buyers beware!

Heretter blir det kun Bjerke over disk.....
 
Hvordan er det med mulighetene for at dette kan ha vert en gråmarked klokke?
Jeg har forstått det slik at det hender at autoriserte forhandlere med for store lagre og dårlig likviditet selger ur til en ikke autorisert forhandler uten å registrere salget...

Men for al del man bør være på vakt på feks ebay, det er noen skremende gode breitling faker se feks: http://www.breitlingsource.com
 
LarsE skrev:
JoLu skrev:
Falske kvitteringer høres jo helt hinsides ut. Kan du fortelle hva slags ur det dreier seg om? Og hvordan du avslørte at det var en replica?

Jeg ble mistenksom på at den innerste lille boksen så litt skjev ut i sømmene, fikk dårlig følelse. Ba om kopi av kvittering og fikk det, ringte forretningen og voila intet salg registert. Henvendte meg til selger og fikk plutselig ikke noe svar etter dette....
Har lett på nettet og funnet klokka til 258 dollar og boks og papirer til 100 dollar. Kvitteringen er det antageligvis relativt enkelt å lage selv, eller om de har kopiert en ekte kvittering og ordnet litt i photoshop?

Utlegg på noen tusenlapper for å tjene 45 000 for en bentley, er relativt bra business. Relativt risikofritt også.

Så buyers beware!
Heretter blir det kun Bjerke over disk.....

Hvilken modell var dette og hvor lå denne til salgs ?. Hadde vært moro og sett anonnsen.. Har enda tilgode og få sett en 100% replica av en Bentley modell.
 
Ja, du må gjerne gi oss info på både selger og klokke! Ser ingen grunn til å beskytte sånne ...
 
Hva med den nye fortis-klokka på finn.no?

Synes klokken så ok ut, men det jeg stusser over med denne klokken er at både dag og dato visningen står litt på halv-åtte... De er ikke sentrert i sine respektive hull. Spesielt ettersom klokken bare er 23 (11)... Vekker litt mistanke, uten at den nødvendigvis er velbegrunnet. Men er vel en ting jeg ofte ser på fake klokker. Mine klokker begynner ikke å rikke seg før 23.58...
 
jallabert skrev:
Hva med den nye fortis-klokka på finn.no?

Synes klokken så ok ut, men det jeg stusser over med denne klokken er at både dag og dato visningen står litt på halv-åtte... De er ikke sentrert i sine respektive hull. Spesielt ettersom klokken bare er 23 (11)... Vekker litt mistanke, uten at den nødvendigvis er velbegrunnet. Men er vel en ting jeg ofte ser på fake klokker. Mine klokker begynner ikke å rikke seg før 23.58...

Det kommer veldig an på verket. Noen skifter "umiddelbart", andre inkrementelt over en god stund.

I Fortisen sitter en 7750, en typisk treg skifter. Det så dog noe tidlig ut på bildet ...
 

Jeg vet at det finnes gode kopier, men ikke at man kan velge hvilken AD sitt stempel man ønsker forfalsket på garantikortet :oops:
 
Det tryggeste er norsk kjøpt klokke,da har du muligheten til å verifisere hos ad at den er kjøpt der! Enda til gode å se en norsk solgt fake klokke! Men papirer er jo like viktig som selve klokken når det er beløp fra 30k og oppover etter min mening! Godt dette temaet ble belyst og du verden å jeg tror klokke interessen eksploderer enda mer etter innslagene på TV! Beste hobbyen ever!
 
  • Liker
Reaksjoner: saxxvik
Det tryggeste er norsk kjøpt klokke,da har du muligheten til å verifisere hos ad at den er kjøpt der!


Ringte Lervik i dag og spurte om det var mulig om de kunne bekrefte om min 16710 ble solgt av de for 20 år siden som det står på sertifikatet, men det kunne de dessverre ikke. Klokkene ble ikke registrert med serienummer i databasen deres når de ble solgt på den tiden, såvidt jeg forsto det, men med modellnummer.
 
En annen ting som man kan gjøre, skulle man være så heldig å kunne besiktige klokken IRL, er å avtale med en AD en autentisering. Klokker kan være legit, selv om mangler papirer osv. Denne her f.eks. er typisk en jeg ville ha fått dobbeltsjekket hos en AD.

Husk at det er noen skarpe øyne her på forumet også (@Guybrush Threepwood eksempelvis). Har man gode bilder, kan medlemmene her fort få røykt ut eventuelle problematiske sider ved klokka som man da kan ta opp med selger skulle det være behov for det.
 
Ja, minimum. Jeg er så paranoid at jeg sier «buy the seller, and then triple check the watch”:)
Sjæl ass! :D har allerede fått den sjekka hos Oslo Ur-Service og fått verdivurdering og taksering, og ringt Askeland hvor den var på service og fått Bjerke til å ta en rask titt på den.
 
Mitt tips er å henge mest mulig på TS. Da får man feelingen med hva som er hhv gull og gråstein etterhvert i ryggmargen. Samt at man skjønner når man bør spørre folket her inne om hjelp.

Samtidig får du mange gode bekjente som hjelper deg til å tro at det er helt fornuftig å bruke hundre tusen pluss på en klokke, for deretter å hjelpe deg til å forstå at du trenger noen til i minst samme prisklasse :p
 
Samtidig får du mange gode bekjente som hjelper deg til å tro at det er helt fornuftig å bruke hundre tusen pluss på en klokke, for deretter å hjelpe deg til å forstå at du trenger noen til i minst samme prisklasse :p
+1
Mitt tips er å henge mest mulig på TS. Da får man feelingen med hva som er hhv gull og gråstein etterhvert i ryggmargen. Samt at man skjønner når man bør spørre folket her inne om hjelp.
+1