Første urkjøp - Tag Heuer Aquaracer 500m (evt andre forslag?) - Nett vs AD

Til de som sier at Breitling og IWC er av så mye bedre må jeg kommentere litt. Ingen er vel mer overprisede enn IWC, med tilnærmet ufinisherte eta og sellita verk i så godt som alle modellene sine- bortsett fra "in-house" verkene deres, som igjen lages av Jaeger, og Cortech (AKA TAG Heuer). Breitling sitt B01 verk blir ofte satt bort til Longines når de selv har for liten kapasitet. Osv osv osv. Hadde selv flere Breitlinger når jeg var ung, og hadde enormt mye krøll med de. Verkene gikk bra (ETA!), mens kasse og lenke ramlet fra hverandre. Hvor mange Shark og Colter finnes igjen på bruktmarkedet? Omega- Co-axciale smøreproblemer og Seamasterlenker hvor alle stiftene er gåene etter 5-6 år, og lenken etter 8.. Nok om det.

Kjøp deg en Rolex, gjerne flippet rundt, duppa i flesk og rullet i mel av titalls andre eiere før deg, med "ektehetsbevis fra Bjerke", kjøpt F2F- og få stående applaus fra ganske så mange her inne. Lite imponerer mer her enn en godt brukt Submariner.

Eller kjøp uret DU liker, og vær fornøyd med det.

Peace out,
Trollebolle

Kan se argumentene dine rundt enkelte IWCer og spesielt Breitlinger, men å sette TAG høyere enn IWC blir vel ganske drøyt. IWC lager fantastiske kasser av god kvalitet, selvom en del av dem har tildels modifiserte ETA verk. TAG derimot er etter min mening for det meste moteklokker som lever alt for godt på ekstrem markedsføring ut av en annen verden. I tillegg har IWC et helt annet image som appelerer mye mer til meg enn det TAG noen gang kan komme i nærheten av. TAG lager alt fra quartz klokker i en lav prisklasse, til noe bedre klokker med mekaniske ur. IWC lager etter min mening kvalitetsklokker som jo også selges i en lavere skala enn TAG (spesielt i Norge), noe som gjør merket mer spesielt. I tillegg er TAG etter hva jeg kan se blitt standard konfirmasjonsgave i deler av landet. Dette er en kundegruppe som for meg som faktisk er interresert i klokker, ikke er spesielt attraktiv. Så å klage på IWC og Breitling, når en vesentlig del av TAG sine klokker er moteklokker med quartz urverk synes jeg interresant. Og når det gjelder bruktmarked kan jeg ikke huske å ha sett så mange TAGer eldre enn 6-8 år liggende ute for salg. Heuer ja, men vintage Heuer er langt ifra det samme som brukt TAG.

Men nok om det. Jeg vil personlig anbefale IWC, men ellers er det jo umulig å ikke si seg enig at en brukt Rolex nok er noe av det lureste du kan kjøpe. Uavhengig av om du ender opp med å bli en manisk flipper som enkelte på forumet (ikke noe hate her, men fakta er fakta;)), eller om det er en klokke du skal ha i mange år. MEN fornuften seirer jo ikke alltid, så kjøp den klokken du liker og har lyst på, uavhengig om det er en TAG, Rolex, IWC eller noe annet.

Når det gjelder urverket.no har jeg ikke noen personlig erfaring, men har hørt om folk som har kjøpt klokker hvor nummeret er slipt bort og lignende. Som sagt så har jeg ikke noen erfaringer derfa selv, men synes det er verdt å nevne. Også er det jo også sånn at det å kjøpe hos AD er alltid hyggelig, og gode kunderelasjoner kan man nyte godt av senere.

Det er mange sterke meninger på dette forumet må jeg si :D

Om jeg ender opp med å kjøpe meg en Rolex, så blir det en som har hatt en eier, uten spesielle tegn til bruk. Etter å ha fulgt med her noen dager, virker det ikke helt urealistisk å få en Rolex Submariner til 30'-35', som ikke har hatt mer enn en eier og som ikke er mer enn noen få år gammel.

Jeg tror ikke at jeg kommer til å selge klokka igjen om jeg kjøper en, men det er det sikkert mange som har sagt det. Det vil tiden vise...

Takker for mange gode innspill av lidenskapelige klokkefantaster i alle fall.

Takk for responsen folkens...

Når det gjelder Omega, så er det liksom ikke helt min smak av en eller annen grunn. Kan ikke si helt hvorfor. Kan være at de james bond reklamene har ødelagt merket for meg.

Jeg har vurdert brukt rolex, men jeg har vært litt småredd for å bli "lurt" i den forstand at jeg ikke kjenner klokkenes verdi godt nok. Når det er sagt, har jeg ikke tenkt å kjøpe meg noen klokke før nærmere våren neste år (når bonusen for 2013 kommer), så det kan godt tenkes at jeg finner noe innen den tid.

Jeg har surfet litt igjennom forumet i løpet av dagen og lest litt her og der (Chronocentric: Home bl.a.) og jeg får inntrykk av at Rolex (i motsetning til TH) holder seg nogenlunde godt i pris, dersom man kjøper dem brukt. Når det er sagt, så var jo utgangspunktet mitt at jeg skulle kjøpe et ur og ha det i mange år uten å selge, men det er vel litt sånn "famous last words" for mange på dette forumet.

Tror jeg forsetter å saumfare forumet og finn.no en stund, så kanskje jeg får litt oversikt over bruktmarkedet.

Tar gjerne imot flere gode forslag btw :D

I dag må jeg spise mine ord, ettersom jeg kjøpte min første skikkelige klokke og det ble en omega.

Nærmere bestemt, en omega seamaster planet ocean 42mm (oransj, 8500).

Aldri si aldri