ETA 2824, plutselig økende tidsavvik

Medlem
10. feb. 2010
Innlegg
75
Sted
Oslo
  • Jeg har en ganske ny Steinhart med standard ETA 2824. Den var stabilt over lang tid mellom ca +5 til +10 sek/døgnet. Helt fint og absolut til å leve med.
  • Men etter ett halvt år og ganske plutselig/ut av det blå, begynte den å gå +60 til +75 sek/døgn. Ikke helt greit og ikke til å leve med.
  • Den ble også av andre årsaker sendt tilbake til Steinhart på garantien, de hadde den i timegraper og lå da på + 10 sek/døgn. Altså friskmeldte de klokken. Men når jeg brukte klokken gikk den gæærnt igjen..
  • Jeg leverte den til en lokal urmaker som satt den opp i en timegrapher, den viste da ett avvik på pluss 5 til pluss 10 sek døgnet igjen. Dette i 5 posisjoner. Jeg fikk klokken tilbake og den gikk over minuttet feil igjen på hånden.

Jeg skjønner ikke hva som har skjedd her, virker som den går nøyaktig i kontrollerte/rolige omgivelser, mens den ikke går nøyaktig når den er i bevegelse.. Viser det seg at Magneto fra X-Men en fjern slektning av meg? Noen forslag?

magneto.jpg
 
Det er meget sannsynlig at det er minuttrøret som ikke er strammet korrekt - lenger. Dette gir utslag i at uret går korrekt i seg selv, mens viserne (minuttviser) har en større grad av selvstendighet. Nb, om dette er tilfelle vil sekundviser gå bortimot korrekt eller altså tilsvarende det timegrapher viser. mens det er minuttviseren som tuller. Dette kan du måle ved å kun forholde deg til sekundviser og glemme minuttviseren. Hvis sekundviseren går bortimot korrekt, mål gjerne flere ganger i et døgn slik at du har fullstendig kontroll på den, da vil du se om dette er en teori som holder. Bare bruk en tidtager på din mobil eller lignende og se om sekundviser oppfører seg slik som tester har sagt at den gjør, og se da så om minuttviser plutselig har tullet litt og flyttet seg vilkårlig. Bare en teori selvsagt.
 
Det er meget sannsynlig at det er minuttrøret som ikke er strammet korrekt .

Er ikke dette et problem på godt brukte klokker? Det at viseren slurer tyder vanligvis på slitasje og resulterer i at klokken sakner. Ganske vanlig på godt brukte vintage ur. Jeg ville reklamert på nytt og bedt urmakeren sjekke gangen når klokken står i en winder. Det kan også ha noe med selvtrekket å gjøre uten at jeg kan forklare hvorfor.. :)
 
Er ikke dette et problem på godt brukte klokker? Det at viseren slurer tyder vanligvis på slitasje og resulterer i at klokken sakner. Ganske vanlig på godt brukte vintage ur. Jeg ville reklamert på nytt og bedt urmakeren sjekke gangen når klokken står i en winder. Det kan også ha noe med selvtrekket å gjøre uten at jeg kan forklare hvorfor.. :)

Du har selvfølgelig rett, men er verdt å bruke et døgn på å sjekke, jeg ser dog at jeg burde ha moderert meg i forhold til å skrive "meget sannsynlig" når uret er av nyere slag. Du kan jo evt be dem om å justere det inn for deg slik at det går tilpasset deg og ditt bruk, altså be dem justere så det sakker et minutt mener jeg.
 
Kupper denne tråden da verket er det samme og "feilet" i samme gate.
ETA 2824-2 i min Dieavas går trutt og jevnt ganske eksakt et minutt for raskt om dagen.
Sammenlignet mot justervesenet nå en uke.

Er dette en superenkel ting å fikse, tenker da naturlig nok på dere to @Greg @Superlite som ikke er utennom rekkevidde for å smette innom hvis dere tillater - eller for all del selveste @Arcticboy :)
 
Redigert av en moderator:
Hei,
Har helt glemt å av å oppdatere denne trpden. Klokken har nå vært innom urmaker og resultatet var at de har "justert høydeluft sekund hjulet" som det stod på serviceordren (@greg hva menes med det?).
Den har blitt endel bedre av dette, men det er fortsatt noe avvik på gangen. Mulig jeg bare må slå meg til ro med dette..

Takk for all hjelp i tråden:)
facebook_like.png
 
Justert høydeluft betyr at man har vært i høyden og justert den. I Oslo bruker man Oslo plaza som er godkjent av SCCH "Swiss Cotrole Comite Horologi. Tidligere brukte man Oslo Rådhus. Det som skjer er at det atmosfærisketrykket endrer stramheten i verket når lokket låses i høyden. Delene blir litt løsere og går litt bedere.

Neida, bare tulla! :)

Justert høydeluft betyr at man har justert hvor stramt hjulet står mellom verksplatene i klokka. Jo løsere hjulet er når man tar pinseten og beveger hjulet opp og ned mellom verksplatene jo mere høydeluft er det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Prowler