Et spørsmål om toll/mva

Medlem
8. feb. 2011
Innlegg
8
Sted
Finnskogen
Har som overskriften tilsier et spørsmål ang toll/mva, og håper noen her kanskje har kompetanse på området.

Fra tid til annen (eller forholdsvis ofte om du vil) dukker det opp brukte klokker til salgs, som opprinnelig er kjøpt hos AD i utlandet.

I hvilken grad plikter jeg å undersøke om tollavgift/mva er betalt ved innførsel, og kan jeg eventuelt bli avkrevd å betale dette ved en senere anledning om det ikke ble betalt ved innførsel, f eks når klokken blir sendt tilbake ved service i utlandet?

Vil tro dette kan være en aktuell problematikk for flere, og har ihvertfall gjort meg skeptisk til å kjøpe brukte utenlandske ur i Norge om dokumentasjon på betalte avgifter mangler...
 
Har hørt at dersom klokken din må sendes til Sveits så vil ikke Bjerke gjøre
dette uten at du har mva papirer i orden. Noen her inne kan sikkert bekrefte dette :)
 
Tror det er ekstremt mye spekulasjoner fra begge sider av gjerdet...

Største problemet mitt er at ved personlig utførsel av klokken må jeg ikke dokumentere at jeg har betalt mva i første omgang og kan dermed ta klokken tilbake inn uten problemer.

Det som hadde vært veldig interessant her er jo den faktiske jussen på emnet...

Men som Mogens har vært inne på, som kjøper i Norge må du nesten bare anta at lover er fulgt og at klokken er momset inn. Dokumentasjonen man får når man faktisk momser inn en klokke er jo i tillegg fullstendig ubrukelig for å identifisere en spesifikk klokke. Det er ikke snakk om hverken navn på klokken, modell, serienummer, type, ikke alltid at det overhodet ER en klokke.....

Mtp. kvaliteten som er på den faktiske dokumentasjonen man får er den jo så ubrukelig at jeg selv historisk har hevet kvitteringene - de kunne like gjerne ha vært for en ny PC, TV eller hva som helst annet.

Så tja....
 
Mogens nevnte vel at hvis du momser inn klokken manuelt ved å gå på rødt kan du få tollerne til å skrive modell og serienummer på kvitteringen.

Har selv momset inn via nettbank. Fikk ingen kvittering eller noe som helst spor etter hva jeg faktisk har betalt moms for.:roll:
 
Om posten fikser for deg, som er ganske normalt, eller dhl eller fedex får du ingenting som er verdt noe som helst.
 
Kjenner jeg blir noe mindre skeptisk når jeg hører at kvaliteten på dokumentasjonen er så som så.

Det det er som du sier Christian, det hadde vært interessant å vite hva jussen sier angående dette.
 
Her handler det vel om hva man kan forvente foreligger av dokumentasjon ved kjøp/salg.
En klokke kan omsettes flere ganger før den havner på din arm, og det vil således ikke være praktisk mulig å få all dokumentasjon forelagt vedr. ev mva.
Om man kjøper er klokke og ikke har grunn til å anta at det dreier seg mva unndragelse, ja så gjør man ikke noe feil i mine øyne.
Litt eldre klokker vil således være bankers i mine øyne, både med å uten papirer. Nye, eller tilnærmet nye uten boks/papirer, ja så får det varsellampene til å lyse.
 
Er det noen som har fått problemer i tollen på vei inn i Norge etter f.eks. ferie fordi man har en dyr klokke på armen? Isåfall hva er erfaringen? Krever de dokumentasjon på et eller annet vis? Hva er konsekvensene hvis man ikke kan dokumentere at klokken er tollet inn? Hadde satt pris på om noen som har erfaringer melder seg :)
 
Erfaringen viser at det i sjeldne tilfelder kan være aktuellt å ta inn et armbåndsur og dess eier til ettersyn og påfølgende bot/beslag hvis ikke papirer foreligger. Eksakt hvor vanlig det er kan nok de færreste si.

Helt klar går du hvis du registrerer dine gjenstander i eierregister/tollerklærer på vei ut (tungvint?) og har dine momspapirer i orden. (og med nytt på armen verdt over 6000 går du selvsagt på rødt og momser inn)

Jeg tror ikke du kan få stort andre svar her enn som så.
 
Det er forøvrig overhodet ikke komplisert eller tungvindt å erklere en klokke på vei ut av landet.
På OSL tar du rulletrappen ned, går til tollboden, får skjema, fyller ut, får stempel går tilbake.

Det tok meg bokstavlig talt mindre enn 5 minutter sist jeg var utenlands.