Escaping again? (Waltham Diver)

Grendel

Støttemedlem
Medlem
15. jan. 2012
Innlegg
6.079
Sted
Oslo
En helg med mye spilling har kommet!
Barna er på spilling og trener til konsert! Her er det også med kor og Fruen er med.
(Konserten (Carmina Burana) er i Ridehuset, utenfor Akershus festning 1 februar. De er flinke, så det anbefales!)

Nok om det! Det positive med treningen deres er at jeg har fått litt tid til mekking!

Jeg sliter med å få på kloben! Ved et tilfelle fikk jeg den på, men jeg frykter at noe gikk galt! 8-(

Nå frykter jeg at jeg har ødelagt øvre akslingen til escapewheel'et! Selvfølgelig er det ikke lett å huske hvordan dette skulle se ut, eller å tolke de bildene som jeg tok underveis. Dette blir smått! Men det skulle vel vært en pigg opp i tillegg? Lenger opp? Eller er det som stikker opp riktig størrelse for å komme inn i rubinen?

Hva mener erfarne folk?
(Gode tips for å få dette til å dette sammen mottas med takk! Til nå har jeg tatt kloben av og på, ristet litt forsiktig, og hvis den ikke faller ordentlig på, så har jeg tatt den av igjen....)

WP_20140105_003.jpg


WP_20140105_002.jpg



:cool:
 
Er egentlig litt fristende å si at den er brukket, men bildene er ikke tydelige nok til at jeg skal være bastant.

Generelt vil en inspeksjon av begge ender av aksling gi en indikasjon om hvordan det skal se ut (med mindre begge er brukket da ;)). Ellers synes jeg det er en grei regel at ganghjul (Alle hjul i løpeverket er viktig å få på plass korrekt, men i hvert fall ganghjul, da dette knekker lettere enn de andre) skal være tydelig på plass før man klinker på plass kloben - dvs at jeg kan skimte tappen gjennom juvelen/stenen - stor forstørrelse så er det ikke noe problem. Ellers vil det - hvis du setter alt sammen igjen, være slik at når du berører tappen forsiktig med oljeleggeren, vil ganghjulet bevege seg. Tappen stikker litt opp av stenhullet. Hvis dette ikke er tilfelle så er det noe galt. Har du greie på hvilket verk det er, så vil det nok la seg gjøre å handle nytt ganghjul. Hvis dette er nødvendig. Riktig avansert urmakeri vil selvfølgelig være å dreie en ny aksel selv :)

En måte jeg setter løpeverk på plass på er at jeg lar kloben hvile med egen tyngde oppe på tappene, og manipulerer akslingene på plass fra siden med et spisst instrument ala tannlegesonde AKA pirkern. Lykke til.
 
Jeg syntes det ser ganske klart ut på bilde at tappen på ganghjulet er brukket eller bøyd. Den skal helt klart stikke høyere opp. Aldri noe gøy når det skjer. Håper du får tak i en ny!
 
Redigert: