Erfaringer med kjøp fra utlandet

Medlem
10. feb. 2015
Innlegg
5
Hei,

Jeg ser etter en modell som er krevende å få tak i i Norge. Ser dermed mot utlandet. Jeg har per nå holdt meg til kjøp og salg i Norge, som er et format jeg føler meg trygg på, men føler utenlandskjøp fører med seg en del flere momenter å ta stilling til.

Hadde dermed satt stor pris på om noen ville dele sine erfaringer innen for eksempel følgende områder:
- Kjente sider - Stole på Chrono24-forhandlere? Noe å følge opp spesielt?
- Tilstand - stole på bilder? Måter å garantere tilstand?
- Avsenderland - noen markeder som er bedre/mindre gode enn andre? Bedre med Europa enn USA?
- Forsendelse - noe som anbefales mtp. metode?
- Betaling - anbefalte metoder for å sikre seg mot svindel?
- Annet som er lurt å tenke på - hva som helst som man kan tenke seg

Jeg tenker uansett å kjøre tollet inn med MVA, så priser på et påslag på 25%, men om det er noen lovlige måter (fratrekk av sales tax etc.), som man bør være obs. på og som kan gjøre en handel rimeligere, så opplys gjerne om det.

Vet ikke hvor utbredt dette er, men setter pris på alle erfaringer, og beklager om det finnes tråd på dette fra før av.

Mvh Mikkel
 
Jeg har kjøpt en relativt dyr klokke via Chrono24 (200K+). Sjekket at forhandleren var stor og kjent (denne var i USA). De sendte med Fedex, en ting å være obs på er at Fedex ikke legger ut for MVA når summene er store.

Når det gjelder betaling brukte vi Chrono24 sin Secure Checkout eller hva det nå heter, som skal fungere som en sikkerhet for både kjøper og selger. Da står pengene låst hos Chrono24 frem til pakken er bekreftet utlevert og klokken bekreftet mottatt av deg.
 
  • Liker
Reaksjoner: mikkelfive
Jeg har kjøpt en relativt dyr klokke via Chrono24 (200K+). Sjekket at forhandleren var stor og kjent (denne var i USA). De sendte med Fedex, en ting å være obs på er at Fedex ikke legger ut for MVA når summene er store.

Når det gjelder betaling brukte vi Chrono24 sin Secure Checkout eller hva det nå heter, som skal fungere som en sikkerhet for både kjøper og selger. Da står pengene låst hos Chrono24 frem til pakken er bekreftet utlevert og klokken bekreftet mottatt av deg.

Takk for svar! Regner forresten med å lande på 100k+- for min. Rolex 19018 er på agendaen - er jo greit å ikke få noe tull i postkassen.
 
Etter at du har kjøpt selgeren, husk å kjøpe bildene - ikke beskrivelsen. Har vært borti en selger som hadde nok rusk i løkringene til å kalle en klokke med svært stygge river på SKIVEN for "mint". Såpass stygge tilfeller har jo mye med å velge selger å gjøre, men om det synes på bildene har du nok en dårlig sak, selv om selger åpenbart har løyet i beskrivelsen. Trusted checkout eller ei. Vær OBS på at chrono24 snyter deg relativt grovt på vekslingskursen om du er inne på chrono24.no i stedet for .com, og gir deg ikke muligheten til å betale i USD. Eller snyter og snyter, du taper i hvert fall på det, sammenliknet med å betale i USD fra en selger som har priset varen i USD.