Er service nødvendig ?

Medlem
10. nov. 2018
Innlegg
1.878
Sted
Moss , Østfold.
Ja , det vil jeg påstå!
Ser ofte på finn at Vintage klokker "går godt" og det "ikke skal være nødvendig med service."

Dette blir kanskje ikke et prosjekt men tenkte det var greit å vise noen bilder av hva som kan skje
i et verk som har gått tørt.
Olja i dette verket var bare en hard masse og hadde ingen smøre effekt igjen.
Verket er et Omega 552 , klokka som det kommer fra gikk tålig godt i følge selger.
Jeg betalte veldig lite for dette så jeg valgte å beholde det for å bruke verksplatene som reservedeler.

Fjærhuset , her skal det være fordypninger disse er helt borte.
IMG_0060 (2).jpg

Akseltapper har enten spor eller er slitt konkave.
IMG_0061 (2).jpg
IMG_0069 (2).jpg

IMG_0074 (2).jpg
IMG_0075 (2).jpg

Lageret til senterhjulet har knust , vet ikke hvorfor men trur det har sittet fast i rust.
Var noe rust på hjulet.
IMG_0078 (4).jpg
 
Redigert:
Takk for denne posten reldor.

Jeg trengte en vekker, det virker så uskyldig, klokka går jo "greit" . Men i virkeligheten er det jo nesten hærverk. Huff!

Støtt din lokale urmaker - ta service nå!
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Interessant, hørte senest i går to profesjonelle «klokkefolk» i en YouTube video uttale at det ikke er nødvendig med service »unless there is a problem». Det ble ikke spesifisert hva de mente med «problem», om betyr at klokka stopper, går veldig feil eller man ser at noe ikke er på stell i en timegrapher. Selv ser jeg på hvordan klokka går i en timegrapher før jeg bestemmer meg for å bruke klokka eller la den ligge.

Hva slags resultat fikk denne i timegrapher?

Det er vel vanlig å anta at man ikke skal bruke en klokke som presterer dårlig på amplitude og beat error?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: reldor