Er dette sånn ca hva jeg trenger for å skru litt klokker?

Medlem
23. april 2012
Sted
Stavanger
Etter mange år "ute av gamet" mtp klokkeinteressen har det tatt seg sånn smått opp igjen.

Kjøpet av en King seiko ks44 som jeg fikk Dilan Jamal til å ta service på var nok starten. Denne ble dønn strøken. Med nytt NOS glass, strøkne visere og skive (skjeldent) samt at det var en 44ks uten dato. Som er enda vanskeligere å få tak i.

1000025244.jpg

Next ut ble en ks45 jeg fikk tak i via en kar på finn. Også dønn strøken skive, men glass og service som trengtes.

Slik ser den ut nå. (Ripete glass selv om det ikke syntes på bildet). og dårlig amplitude selv om jeg har regulert den tålelig greit.

20251024_230553.jpg

Glass er bestilt, og da slo tanken meg. Kanskje jeg klarer å ta service på denne selv? etter litt opplæring på noe som ikke er så nøye først?

Jeg har for ca 10-15 år siden delevis demontert og montert seiko 7s26 og et eta 6497 på @Greg sitt lille urmakerkurs en gang i tiden. Basicsen på hvordan et urverk fungerer kan jeg jo, og det virker som det finnes mye bra stoff for å lære seg dette på youtube.

Spørsmålet mitt blir som følger. Er dette sånn ca hva jeg trenger for å begynne litt smått på youtube og lære meg å ta service på en Seagull st36?

Skjermbilde 2025-10-27 215911.png

Skjermbilde 2025-10-27 215923.png

Er det noe jeg Har helt glemt ut eller sett bort ifra her?
Det eneste jeg har lært etter litt youtube er at skrutrekkere og pinsetter, der kjøper man ikke det billigste som finnes.

Der har du det meste ja! Driver sjøl med dette og har varianter av det du har der. Pluss at jeg har ting som dings til avmagnetisering, presse for å få på plass glass og baklokk, et sett av såkalte pin vice, små diamant filsett, en liten tang, div «vaskemidler» for klokkedeler, ultrasonic delevasker, ulike verktøy for å justere klokkelenke, samt noen ulike verktøy for å åpne baklokk på de ulike modellene som Rolex etc, flere ulike holdere for verk, et verktøy for å få av bezel. Angående verktøy for å få av bezel så har Horotec et slikt og det koster 5-6000 kroner, kjøpte nettopp en fra Temu til under 100 kroner, ser at folk sier det fungerer bra så skal prøve det. Noen ganger fungerer det med veldig billig verktøy, andre ganger lønner det seg å kjøpe original verktøyet produsert i Sveits, har og kjøpt kvalitetsverktøy brukt på EBay og man kan ofte gjøre veldig gode kjøp. Og luper, har en god del forskjellige, bruker mest en type som jeg fester på brillene, Bergeon, den forstørrer 3.5 ganger som blir mest brukt, har og opp til 10x, man kan selvsagt legge masse penger i det å bruke ulike typer mikroskop men har ikke prøvd det. Og finger «hansker» er lurt å bruke så man ikke legger igjen avtrykk på verk og skive. Ettersom man driver med klokker samler man seg opp endel smådeler som verkdeler, skruer, massevis av små ting som man må lagre på en eller annen måte, har en del gjennomsiktige plastbokser med separate rom som er gode å ha til dette, så er det lettere å finne hva man har.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Der har du det meste ja! Driver sjøl med dette og har varianter av det du har der. Pluss at jeg har ting som dings til avmagnetisering, presse for å få på plass glass og baklokk, et sett av såkalte pin vice, små diamant filsett, en liten tang, div «vaskemidler» for klokkedeler, ultrasonic delevasker, ulike verktøy for å justere klokkelenke, samt noen ulike verktøy for å åpne baklokk på de ulike modellene som Rolex etc, flere ulike holdere for verk, et verktøy for å få av bezel. Angående verktøy for å få av bezel så har Horotec et slikt og det koster 5-6000 kroner, kjøpte nettopp en fra Temu til under 100 kroner, ser at folk sier det fungerer bra så skal prøve det. Noen ganger fungerer det med veldig billig verktøy, andre ganger lønner det seg å kjøpe original verktøyet produsert i Sveits, har og kjøpt kvalitetsverktøy brukt på EBay og man kan ofte gjøre veldig gode kjøp. Og luper, har en god del forskjellige, bruker mest en type som jeg fester på brillene, Bergeon, den forstørrer 3.5 ganger som blir mest brukt, har og opp til 10x, man kan selvsagt legge masse penger i det å bruke ulike typer mikroskop men har ikke prøvd det. Og finger «hansker» er lurt å bruke så man ikke legger igjen avtrykk på verk og skive. Ettersom man driver med klokker samler man seg opp endel smådeler som verkdeler, skruer, massevis av små ting som man må lagre på en eller annen måte, har en del gjennomsiktige plastbokser med separate rom som er gode å ha til dette, så er det lettere å finne hva man har.
takker så mye for feedback. minikondomer og lupe hadde jeg hent glemt bort! Nå er handlelista oppdatert, og skal bestilles. Skal oppdatere tråden etterhvert. blir å begynne med seagull st36 og han karen her sin fine guide: https://www.youtube.com/@watchrepairtutorials/videos