Er det kun dyre ur som interesserer Tidssonerne?

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Nå har jeg vært her på forumet en stund, og det er en trend som synes ganske klar: Det diskuteres først og fremst nye, dyre ur her. Postene som får oppmerksomhet dreier seg nesten utelukkende om nyervervelser av og diskusjoner om ur i de øverste prisklassene. Nå er jeg kanskje litt påvirket av de siste postene til Business traveller og purdey i urverket.no-tråden, hvor luksus-aspektet er ganske fremtredende ;)

Her synes jeg faktisk Tidssonen skiller seg endel fra andre fora jeg besøker, hvor det også er mye aktivitet rundt vintage, japansk og enklere ur. Det får meg til å lure på hva slags forum dette er, og for hvem. Hvor er postingene av studenten som kjøpte sitt første mekaniske ur? Hvorfor poster ikke flere fra NURK her? Entusiastene med lidenskap for gamle Omega-verk? Folk som selv reparerer loppemarkeds-ur? Får vi bare se de dyreste urene deres, er det flaut å skrive entusiastisk om ur som hverken er sjeldne eller dyre?

Så da kaster jeg ut noen spørsmål til diskusjon:

Er det kun de dyreste/mest sjeldne urene som interesserer medlemmene?

Er det attraktivt å poste på Tidssonen for folk med andre urinteresser?

Er den manglende bredden (slik jeg ser det, dere kan jo være uenige) en mangel eller et aktivum for forumet?
 
hmm interesante observasjoner.

Jeg antar med rimelig høy grad a sikkerhet at forumet er tiltenkt gud og hvermansen. Rett og slett et sted hvor klokke folk møtes. problemet er vel heller at det ikke er så veldig kjent enda. med kun 134 brukere blir nok temaene noe snevre. Og de som er her er vel klokke freaks fra starten av. Og finner kompliserte urverk intr. HVis jeg har bidratt til å få forumet til å virke for snobbete så beklager jeg dette. Det har ikke vert min hensikt. I urverk.no tråden ville jeg bare kommentere innlegget til businesstraveler.
Det er jo et eget omega forum her og "klokke" forumet er til for alle og enhver.

så Forumet er vel godt tilrettelagt, vi mangler bare folk.
 
Dette var ikke ment som et hint til noen som helst, purdey :) Det var kun etter å ha lest deres poster at det slo meg at dette er en ganske snever del av klokkeverden vi snakker om. Jeg er selv også stort sett hengt meg opp i ur som er av en viss stamtavle, så jeg skal ikke kaste sten i glasshus.

Jeg håper vi får mange flere medlemmer med varierte interesser etterhvert :D
 
Hei Anders,

Tidssonen ble startet for å være et forum for alle klokkeinteresserte, og rettes ikke spesielt mot kjøpere av ur i spesifikke prisklasser. Som purdey er inne på er ikke medlemsmassen den helt store ennå, og dette påvirker nok den kanskje litt snevre vinklingen på innleggene. Kan nesten ikke si noe mer enn at vi får håpe på en større og mer variert medlemssmasse.
 
Jeg har bare vært medlem her i noen dager, men personlig er jeg vel så interessert i eldre ur som nye.

Moderne superdyre ur er litt interessant å lese om, men siden de er utenfor rekkevidde fenger de ikke helt på samme måte som det som er overkommelig. Litt slik som med biler, interessant å lese om nyeste Ferrari eller Koeningsegg. Men, det er mer fengende å lese en reportasje om en entusiast som har kjøpt sin første Porsche 944 eller Datsun 240Z og holder den på veien mens han pusser opp til originalstand. Lettere å identifisere seg med. :)

Det er nok riktig at etterhvert som forumet vokser, vil bredden øke.
 
Personligen så har mitt klockintresse ingen summa, de klockor jag känner mest för är mina certinor, även om dom också tyvärr börjar dra iväg prismässigt. Dock så blir det ofta så i alla former av samlarkretsar att det är de dyrare objekten som har störst intresse och diskuteras mest, detta gäller oavsett om vi pratar klockor, frimärken eller Leica.

Ingen ska känna sig "bortkommen" för att man väljer att köpa en billigare typ av klocka, man väljer ju själv vilken nivå man vill ligga på och jag började själv med Seiko och Certina.
Jag kan dock tycka att det är svårare att hitta roliga klockor/klockmärken i de billigare segmenten där syftet inte har varit att sno en designidé eller form ifrån nån av de dyrare märkena. Det mesta känns som billiga kopior.

Vintage intresset är något som för min del växte fram efter att ha börjat kolla upp historiken på vissa märken. Har bara samlat i några få år så tyvärr har man ju missat en hel del som numera är närmast omöjligt att få tag på.

// Johan
 
Jeg vil kalle meg veldig fersk når det gjelder ur-interesse.
Jeg har vært tidligere fasinert av klokker som ett status-symbol. (er vel ikke flaut å innrømme det?)

Nå har jeg begynt å lese litt om klokker, og ikke minst lese på div forum.

Siden jeg kan så lite om urverk så er det vel mest utseende som appelerer til meg, som da igjen gjør at dyrere klokker fasinerer.
Etterhvert når jeg har lest litt og forstår forskjellen mellom de forskjellige urverkene, så vil vel kanskje og interessen forandre seg.
Meeen... så er det vel kanskje de dyreste urene som har de mest fasinerendes urverkene?

For å trekke dette over på biler, så er jeg medlem i Porsche klubben i håp om at jeg en dag har råd til en sånn..

Men jeg har en Seiko :D
 
Dreuf1 skrev:
Men jeg har en Seiko :D

Jeg har også en ;)
tkeogseiko005.jpg


I dette forumet er alle velkommen med sine innlegg / bilder av ur de har interesse for / er glad i.....enten det nå er "kostbare" ur eller ikke. Hva er nå egentlig kostbart og dyrt ? Noe som vil antyde et slags skille ?? :?
 
BRIO1368 skrev:
Hva er nå egentlig kostbart og dyrt ? Noe som vil antyde et slags skille ?? :?

Det skillet har flyttet seg endel hos meg i løpet av et par år :eek: Men jeg vil tro at mannen i gata synes en månedslønn for et ur er "dyrt".