"Entry level Rolex". Erfaringer med brukte vintage Rolex?

Medlem
7. juni 2008
Innlegg
347
Sted
Stavanger
Antar at de fleste som er innom "Tidssonen" enten eier eller har ønske om å engang eie en Rolex. Tenkte jeg kunne vise hva en kan finne blant de rimligeste Rolexene..

Ebay og Timezone er kanskje de beste jaktmarkedene for dem som er ute etter billig Rolex, til under 5000 kroner.

De billigeste brukte Rolex på bruktmarkedet ser ut til å ligge på ca 700-1000 USD. For den prisen får en naturlig nok ikke noen av de "sexy" modellene, men heller en velbrukt, "Oyster" eller "Oyster Date" fra sekstitallet. Dette var Rolex sin bestselger, og det ligger fremdeles en del rundt omkring i nattbordsskuffer..

Her er min gamle Oysterdate 6694 fra 1966, min første Rolex. Dette er en "redial", men ganske bra utført. Manuelt opptrekk og dato, 33mm kasse. Kassen hadde beskyttet urverket godt, og den hadde en imponerende 47 timers kraftreserve. Tidløs og elegant, passet både med rem og lenke. Jeg solgte den, fant ut at jeg kunne tjene litt på den. Dessuten ville jeg ha en med original urskive.

DSC_3126.jpg


DSC_3122.jpg


6694_movement.jpg

DSC_3133.jpg


Senere kjøpte jeg en 1961 Speedking. Tøft navn for en liten klokke. 30mm, helt original og i bra stand.
Slett ikke verst for 700 dollar. På grunn av den minimale størrelsen er det ikke ofte den får tid på håndleddet, men sammen med en lang skjorte og pent antrekk synes jeg den fungerer.
P3160632.jpg


Alt i alt.. Det finnes Rolex der ute, også for dem med moderat lommebok! :) Lett å selge igjen er de også.. Selv om jeg har råd til å kjøpe en flunkende ny Submariner, er det litt mer morro å jakte på gode bruktkjøp. I tillegg, hvis en klokke allerede har noen merker er en ikke redd for å bruke den.

Er det andre som har erfaringer med "Bargain basement" Rolex?
 
Det var en fin introduksjon! :D

Jeg har ingen erfaringer med denne kategorien Rolex, det må jeg bare innrømme. Men jeg har lenge lurt på om ikke jeg skulle kjøpe en vintage Datejust fra mitt fødselsår, inspirert av en klokkebutikk i London som reklamere med nettopp det. Jeg har en Armagnac fra året jeg ble født liggende, som jeg sammen med en god venn skal drikke når vi fyller 50. Da hadde det vært morsomt å ha en 50 år gammel Rolex på hånden også :)
 
Anders skrev:
Det var en fin introduksjon! :D

Jeg har ingen erfaringer med denne kategorien Rolex, det må jeg bare innrømme. Men jeg har lenge lurt på om ikke jeg skulle kjøpe en vintage Datejust fra mitt fødselsår, inspirert av en klokkebutikk i London som reklamere med nettopp det. Jeg har en Armagnac fra året jeg ble født liggende, som jeg sammen med en god venn skal drikke når vi fyller 50. Da hadde det vært morsomt å ha en 50 år gammel Rolex på hånden også :)

God gammel konjakk er ikke dumt nei! :)

Jeg er født midt i Quartz-boomen på syttitallet, så skulle jeg hatt en "tidsriktig" klokke måtte det blitt en av de første quartz-klokkene med lysende røde tall.. :D Men, jeg har hatt en tidlig automatisk Seiko-chronograph fra 1974.. Fancy klokke, kjent som "ufo" i Seiko-kretser.