En tråd om te

Medlem
11. april 2017
Sted
Dombås
Finnes ikke det?

Helt siden jeg la kaffen på hylla for et par måneder siden, så har jeg blitt veldig glad i te!
Akkurat som med kaffe så er det jo en hel verden der ute av forskjellige smaker, måter etc..

Har du noe kult å dele? :D
Tips, erfaringer, historier, anything!

Jeg kan begynne med hvorfor jeg byttet ut kaffe med te!
Etter årevis med kaffedrikking så ble det selvsagt en vane som følge av avhengigheten.
Det var ikke før jeg nå i sommer begynte å lure på hvorfor jeg hadde vondt i hodet på gitte tidspunkt på dagen, hvorpå min elskede kunne si, du har vel ikke drukket kaffen din i dag, vel?
Nei, sannelig har jeg ikke det. Hver gang.
Mange vil nok motargumentere dette, men uansett så har jeg ikke hatt den "vanlige" hodepinen i tiden nå etter kaffen ble lagt vekk.

1000001772.jpg

Jeg har på ingen måte lagt kaffen på hylla, men drikker te til helgefrokostene.

Har prøvd ut en del opp gjennom årene, akkurat nå går det helst i Blue of London fra Palais du Thés (en Earl Grey variant).

Kjempeidé, jeg har tenkt mye det samme de gangene jeg funderer på hvorvidt jeg er mer koffeinavhengig enn jeg liker å tro. For meg handler kaffe mest om at det er GODT, jeg liker å lage kaffe og jeg liker å forske frem de rette smakene. Samtidig kjenner jeg at dagen på jobb starter først ETTER at kaffen er i koppen. Hmm....

Jeg har vokst opp med tedrikking. Hver morgen før skolen, drakk jeg en kopp svart te med mor, med litt honning og melk. På ungdomsskolen drakk jeg spesielt mye te, da jeg begynte å brygge selv og med søsken. Da jeg begynte på videregående, kunne jeg finne på å koke en kanne da jeg kom hjem.
Som 18-åring (ca.?) begynte jeg å drikke kaffe, og teen ble glemt.
... Helt til jeg fikk det for meg, en dag jeg gikk forbi Majorstuen kaffe og te. Der kjøpte jeg et svært lass med rabattert te, og den varte fra omkring 2017-18 til 2025...!

I dag liker jeg veldig godt urtete. Brennesle er en favoritt. Røkt svart te synes jeg er helt nydelig på vinteren. Rostrup i Sandnes har fantastisk utvalg!
Oolong er også en sikker vinner. Jeg har også noen kaffeblader jeg skal prøve, bare for ironiens skyld.

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Hvor lenge varte abstinensene etter at du kuttet kaffen?

Beste teen synes jeg er PG tip eller tilsvarende, posen skal trekke 2,5 min i koppen, så hiver man oppi to skjeer sukker og en liten klunk melk før man rører. Drikkes helst sammen Hobnob/bixit kjeks, som kan dyppes oppi. Er next level greier.

Hvor lenge varte abstinensene etter at du kuttet kaffen?

Beste teen synes jeg er PG tip eller tilsvarende, posen skal trekke 2,5 min i koppen, så hiver man oppi to skjeer sukker og en liten klunk melk før man rører. Drikkes helst sammen Hobnob/bixit kjeks, som kan dyppes oppi. Er next level greier.
Overraskende kort!
Kjempet med meg selv noen dager (og ble nok en 4-5 kopper te de dagene).
Men jeg kuttet inn mot ferie, og da får jeg liksom "ikke tid" til kaffe, så det gikk faktisk overraskende bra

En meget god grunn til å drikke te (jeg drikker 1,5L om dagen) er de nydelige tekannene man må kjøpe fra Japan :)
Substitutt til å samle på klokker man ikke har råd til ...

• Liker
Reaksjoner: sholan og knb