En slags ventepølse. Eller?

Medlem
27. juni 2016
Innlegg
510
Sted
Oslo
Det har seg sånn at jeg over lengre tid har spart til en dressklokke. Submarineren dekker stort sett alle daglige behov og skal aldri selges. Men jeg bruker mye dress i jobbsammenheng, og selv om det absolutt ikke er noe galt i å bruke Sub til dress, så kan vi vel enes om at den ikke akkurat sklir lett inn under skjorteermet.

En dag skal denne kontoen blir stor nok til en JLC Master Perpetual i rosegull, eller tilsvarende dressur (kasse i gull, brun skinnrem, månefase) fra en minst like solid produsent som JLC. Men det er noen år dit. Ganske mange faktisk når man ser på det som står igjen etter huskjøp, småbarn, bil og strømregning. Men litt har jeg da spart, og da jeg kom over denne på Bjerke vintage for noen uker siden var det noe som "klikket" hos meg.

Jeg elsker min submariner, bare så det er sagt. For meg og til min livsstil er det den perfekte klokke. Men jeg hater samtidig all hypen rundt den. Jeg misliker å se "alle" 15-16-åringer på Sats flashe sub og GMT mens de trener. Flott at de har interesse for klokker, men har de egentlig det? Jeg tviler litt. Uansett - hypen har gjort lysten på å ha noe å bytte på med enda større. Så etter mye undersøkelser, timer på YouTube, litt prøving og noen runder korrespondanse med Bjerke klinte jeg til, og dro og hentet klokken på Karl Johan.

Cartier Santos Galbee
1639571808225.jpeg


Cartier har alltid gått litt under radaren for mitt vedkommende, noe jeg kanskje tror det har hos mange. Inntrykket hos meg har vært at "det er jo dameklokker? Menn kan vel ikke bruke Cartier?". Men jo, vi kan det. De fleste kjenner vel historien om Santos Dumont, og at Cartier Santos således regnes som verdens første armbåndsur. Men at det er noe feminint, eller kall det unisex, over designet er ikke til å komme fra. Men for et design det er. Og for en bærekomfort! Og for en historie! Og for en lenke! Og for en forbanna fin klokke det faktisk er! Mine øyne er så definitivt åpnet for Cartier, og jeg tror faktisk at det er en del andre som kanskje også kommer til å få det i årene fremover, all den tid Rolex i stål er umulig å få tak i så man kanskje får opp øynene for andre merker; som Cartier.

Designet er så tidløst man får det. Legg merke til de blå viserne samt datovisningen rundt hele skiven. Akkurat denne modellen, 119901, er noe uvanlig med både datovisning og månefase. Månefasen gir et fantastisk spill i skiven da den er i gull og derfor "lyser opp".
"Galbee" betyr "buet" og relaterer seg til endringen i kassen Cartier gjorde mot slutten av 80-tallet hvor de gjorde kassen buet for å sitte bedre på håndleddet. Og det gjør den virkelig. Størrelsen på 29x41mm passer mine håndledd perfekt, og oppleves elegant og riktig. Den blå safirkronen gir et flott "pop" til kassen i stål, og blåfargen går igjen i visere og månefase.
Denne er jo brukt, og har noen kjærlighetsmerker. Bezelen i gull er en ripemagnet av dimensjoner, så dette er nok ikke klokken for de med sterk OCD. Men for meg som mener at klokker er til for å brukes gjør det ikke så mye.

Dette er en klokke jeg gleder meg til å bruke, og som jeg faktisk ikke er så sikker på at blir noen ventepølse, men snarere et permanent tilskudd i samlingen. Kanskje det også blir flere Cartier faktisk.

Uansett - flere bilder!

Tenk at disse to faktisk ikke er så ulike i størrelse!
1639572186617.jpeg


1639572227083.jpeg

1639572236900.jpeg
1639572246514.jpeg
 
Redigert:
Gratulerer så mye med en tidløs (eh...Dårlig ordvalg :p ) flott klokke.
Og mine to favoritt komplikasjoner, månefase og dato.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Gratulerer med ny Cartier, skjønner deg godt for valget, Cartier er definitivt ikke et `parfyme-ur`som noen hevder,
har selv `luktet`litt, ...he he, på en Santos XL.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Gratulerer med riktig så fin Cartier! Veldig fan av både merket og uret, tittet masse på den selv. Den der blir du nok veldig fornøyd med, men om du ombestemmer deg må du gjerne sende en pm;)
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Helt rå - gratulerer så mye :)! Cartier fra "den tiden" er utrolig flotte. Synd at de ikke har Panthere i større størrelse nå. En sånn i TT er også :love:
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro