- Medlem
- 6. des. 2013
Del 1 - Fredag på jobben
Jeg fyller opp kaffekoppen i baren og rusler gjennom en av avdelingene på jobben, hvorpå en av mine kolleger roper «Hei! Kom inn her». Jeg svinger skarpt til venstre og setter meg ned på en besøksstol på et kontor der tre kolleger allerede har innfunnet sine posisjoner for et løslig fredagsdrøs. Temaet som allerede er etablert på kontoret og de andre, er hva man synes om gårsdagens teambuilding. Meninger utveksles. Historier fortelles. Latteren sitter løst – på egen og kollegers bekostning. Stemningen er som på mange andre arbeidsplasser i Norge på en fredag ettermiddag.Litt uti samtalen, sier vedkommende som eier kontoret at «Hei, hør her. Jeg skal kjøpe en klokke til sønnen min etter vitnemålsfesten i går. Hva tenker dere om det?» Før jeg får åpnet munnen, så sier en av de andre at «Certina! Certina, altså, de har mange fine klokker og mange av de har fine farger. Se her!» Så vipper han frem iPhonen og viser et dykkerur på lenke med grønn urskive. De andre på kontoret nikker anerkjennende til bildet, som er sånn halvveis zoomet inn på iPhonen. «Er den ikke flott, altså?!» sier eieren av iPhonen. «Certina har så mange fine klokker i ulike modeller og farger, at det nesten er vanskelig å velge. Det gjør det jo til en perfekt kandidat for en vitnemålsklokke, ikke sant!» Enda mere nikking.

«Men, du som er klokkenerd, hva mener du, da?» sier iPhoneieren og retter blikket over brillekanten og opp fra skjermen og mot meg som sitter på skrå med en noenlunde varm kopp kaffe fremfor ham.
Jeg må si min helt ærlige mening, tenker jeg. «Certina er en undervurdert produsent. De har mange flotte klokker til edruelige priser», så gir jeg eksempler på noen dykkerur og DS-2 eksemplarer og viser noen bilder på egen mobil. Artig at tre voksne mannfolk kan få plass og stirre ned på en liten skjerm og nikke samtidig til det som vises på skjermen. For de som passerer kontoret på gangen med innsyn til kontoret via en glassvegg, så ser det nok litt corny ut. Uansett, vi ender opp med i felleskap å erkjenne at «Certina is the shit!»
Alle lener seg så bort fra skjermen, hvorpå den ene spør «Hva er det der du har på armen?» og peker på hånden min. Det er nå jeg kjenner på hvor mye man skal fortelle, uten å fremstå som helt og total bortreist. Men, etter alle disse årene, så har jeg lært – eller tror jeg har lært – at det å bare si ting som det er, er det som fungerer best i lengden.
«Det er en klokke fra Finland, fra en fyr som heter Stepan. Vi var en liten gjeng som besøkte denne produsenten i fjor høst i Helsinki og ble godt tatt imot. Drakk øl, fikk se på mange klokker, og hadde en klokkeprat på en takterrasse på bar i byen»
«Hm. OK. Følte dere ikke da et forventningspress etter det besøket?», spør den ene kollegaen.
Jeg: "Eeeeh..."
(to be continued)
Redigert: