En liten tråd om Chopard

Nyhet i Alpine Eagle kolleksjonen. Nå med ny grønnfarget skive:

Chopard-Alpine-Eagle-41-pine-Green-Dial-hands-on-1.jpg


Jeg prøvde ett par Alpine Eagle modeller i Sveits for noen måneder siden og syns klokkene fremstår velbygd og robust. Bilder yter heller ikke klokkene rettferdighet. Hvorfor tror dere klokkene får heller lite oppmerksomhet her til lands? Jeg merker at denne kolleksjonen vokser noe voldsomt på meg.

Bildet lånt fra Monochrome Watches.
 
68BA029A-A396-4FF4-AB71-4043BC3ECCB1.gif

Dels fordi klokkemiljøet er en saueflokk og nok mye fordi folk ikke forstår hvor høyt nivå det er på Chopard. Og så er det nok og en del av det vanlige, meningsløse sytet om at det er en kopi.

Jeg liker Alpine Eagle svært godt og ønsker en slik en dag. Isåfall nå når det begynner å dukke opp muligheten for gummirem.

Jeg svært begeistret for den limiterte Wempe-utgaven som kom for en tid tilbake.
9DE8FE4B-AB2F-4857-B60F-0623E0B7515A.png
 
Litt på impuls så ble Chopard et nytt bekjentskap. Jeg har tidligere sett litt på forskjellige sportsklokker fra Chopard, både Mille Miglia, GMT og den diveren jeg endte opp med.
Pro One er en pen nesten litt pyntet diver med litt særpreg og kanskje en typisk "glemt helt". Noen vil nok mene at den bærer preg av tidlig 2000-tall, spesielt besel kan det sikkert være delte meninger om. Jeg synes den er kul :) får litt Blancpain FF Air Command (Som jeg savner) vibber. Uansett får man mye for pengene i disse "Neo-vintage" klokkene (hvis man kalle de det?). Jeg får ihvertfall litt "må ha" følelse når de dukker opp:oops: Litt dårlig egenskap når planen egentlig var å trade opp til færre klokker....
Egenprodusert LUC urverk med microrotor skal det vistnok også sitte i de, litt synd jeg sikkert aldri kommer til å få sett det;)

20230209_135850.jpg

20230209_142627.jpg
 
Redigert:
Vis vedlegg 326728
Vis vedlegg 326729
(Stål og ikke limitert, halleluja)

edit: men prisen da, 25200 euro....
Ja helt innenfor prismessig om man setter seg ned med eller uten lupe i mer enn 2 sec. En trøst kan jo være L.U.C på brukten. Der får man finish og kvalitet i særklasse for under 100.
Jeg håper og tror at klokkeflokken snart får øynene opp for hvor bra Chopard er
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen og kire
Det er veldig ofte tungt å være dedikert enklokkemann. Spesielt når man i tillegg lever med regelen om at uret aldri skal av, uavhengig av hva man holder på med. De siste par årene har blikket mitt dreid mer og mer i retning L.U.C.

Veldig kjekt men samtidig frustrerende da porteføljen i all hovedsak består av penere dressur. Mye av fascinasjon har naturlig nok sitt utspring i utviklingen av 1.96, hvis kvalitet og betydning for merket knapt nok kan overdrives. Jeg håper jeg på et punkt i livet står i en situasjon hvor jeg faktisk slipper taket og ikler meg en 1.96 eller iterasjon av dette fantastiske verket. Utfordringen vil jo være at en med all sannsynlighet da står der med en kasse som ikke er kalibrert for et aktivt liv på armen.

Og så er det sånn da at der ute i bruktjungelen finnes en L.U.C som kan sies å sortere i det «Explorerland» jeg mer eller mindre motvillig har vært i eksil i, gjennom mange år. En visuelt, klassisk HighHorology-tilnærming til «ta på og lev livet ditt»sjangeren. Født ved årtusenskiftet og produsert noen år med det (i forhold til 1.96) nedskalerte 4.96 verket før modellen ble avviklet.

Denne sportsklokken har plagd meg over flere år nå. Jeg vil ha den og jeg vil ikke ha den. Jeg liker designet og jeg liker verket. Og jeg liker ikke verket pga nedgraderingene, eller utseendet pga Milleniumdesignet. Det er uansett hvordan man ser det MASSE klokke for pengene og velger man den sinnsykt stigmatiserende lenken mister man aldri klokka. En lenke som forøvrig kosta typ 22-24k for tyve år siden.

Mine venner her er min guilty pleasure; Chopard L.U.C Sport 2000:
IMG_1748.jpeg


IMG_1744.jpeg

IMG_1742.jpeg

IMG_1741.jpeg

IMG_1743.png


Jeg ender nok ikke her selv om dette er fantastiske klokker. Men L.U.C skal uansett inn på et tidspunkt. Livet er for kort til å ignorere dette fantastiske merket. Gi gass du og!
 
Microrotor er kult det.

Chopard er nok litt for dyrt og ukjent her på berget , og der er vel heller ingen offisiell forhandler lenger . Eller for å sei det slik . Å selge en l.u.c fører til mengder av skambud .
 
Om man ser håndtverket opp mot andre er nyprisen på de fleste modellene laaangt innenfor akseptabelt. Ja dessverre så får Thune bare føre Chopard, ikke L.U.C. Og som du sier så er L.U.C en drøm for kjøpere second hand. Jeg fatter ikke at ikke flere av dressgjengen her inne eller andre steder bekler seg med noe av alt det flotte og rimelige en finner brukt
 
Om man ser håndtverket opp mot andre er nyprisen på de fleste modellene laaangt innenfor akseptabelt. Ja dessverre så får Thune bare føre Chopard, ikke L.U.C. Og som du sier så er L.U.C en drøm for kjøpere second hand. Jeg fatter ikke at ikke flere av dressgjengen her inne eller andre steder bekler seg med noe av alt det flotte og rimelige en finner brukt

Er vel kun en l.u.c klokke på brukten no og der er min . Diveren vart vel solgt her en dag tidligere skjønt der ligger en på finn .