En liten presentasjon av Strapcode-clasper

Medlem
6. feb. 2014
Innlegg
2.006
Sted
Oslo
I likhet med mange andre er jeg ingen fan av Seiko-lenkene, så har byttet ut de fleste med lenker fra Strapcode. Disse kan bli levert med et utall spenner, som tilsynelatende ser ganske like ut på bilder, så tenkte jeg skulle dele mine erfaringer i tilfelle det er noen som sitter på gjerdet og lurer på hva de skal velge.

IMG_6422.jpg
Fra venstre: Ratchet, Chamfer, V-clasp og push-button.
IMG_6419.jpg
Fra venstre: Ratchet, Chamfer, V-clasp og push-button.
IMG_6414.jpg
Fra toppen: Ratchet, Chamfer, V-clasp og push-button.
IMG_6420.jpg

Fra venstre: Ratchet, Chamfer, V-clasp og push-button.

IMG_6413.jpg

Fra venstre: Ratchet, Chamfer, V-clasp og push-button.

Wetsuit Ratchet Buckle Button; med diver extension.

Dette er den dyreste varianten, og har en pris på $62,99. Den er også merkbart mye lengre enn de tre andre.

Claspen føles veldig robust med fin finish og god kvalitetsfølelse.
Det er ingen justeringshull til springbarene på innsiden av claspen, som vil si at den eneste justeringen du har via extensionmekanismen. Denne aktiveres ved å trykke på de to lengste knappene på siden av claspen. Personlig synes jeg claspen ser best ut i ikke-ekspandert tilstand, og savner litt muligheten til å ha en clasp som sitter godt uten å måtte ha bøylen fra diver exteinsionen synlig. Dette vil selvsagt variere fra person til person. Det er heller ingen flip-lock på claspen.

IMG_6409.jpg

Med diver extension lukket
IMG_6408.jpg

Med diver extension åpen. Slik vil den altså se ut dersom du bruker denne som microjustering.

V-Clasp Double Lock Button Diver Buckle

Klassisk og enkel clasp som jeg synes er estetisk mye penere enn de gamle claspene fra Strapcode. Prisen på $29,99 er nokså overkommelig, og claspen kjennes bunnsolid ut. Det er seks microjusteringshull på innsiden som gir gode justeringsmuligheter.Ingen microjustering når du er på farta, men rask å justere med verktøy.

IMG_6411.jpg


Chamfer Button Diver Clasp, Push Button

Chamfer-claspen er veldig lik V-claspen, men flip-lockens form har en avlang karakter. De er ytre målene er relativt like, men den er litt tykkere og føles etter min mening noe mer robust enn V-claspen. Robustheten kan også oppleves som mer klumpete - personlig liker jeg det solide uttrykket bedre enn V-claspen, men dette blir veldig smak og behag. Den har i likhet seks justeringshull på innsiden, som gir gode muligheter for microjustering. Prisen er $34,99, så den er altså hakket dyrere enn V-claspen.

IMG_6405.jpg


Steel Push Button Diver Clasp

Den kjipeste varianten, og den desidert minste av dem. Clapsen oppleves mer «skranglete» enn de andre, og det er kun tre hull for microjustering. Prisen er $19,99, men anbefaler deg å legge inn de ekstra kronene og heller gå for en av de andre modellene.
 
Redigert:
Jeg har et par lenker med den billigste spennen på, men har foreløpig sluttet og bruke de. Til min store skrekk gikk pinnen i hengslen av, tilfeldigvis mens jeg hadde et halvfast grep på ene halvparten av spenna. Lenka var ikke mye brukt, den var på en klokke med relativt lite bruk, og under to år gammel. Jeg ser at denne hengslen tilsynelatende er lik på alle utførelsene av spennene.
IMG_0007.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Koffen og fredskijj
Her er ratchet clasp på Strapcode superoyster. Den er dobbelt så tykk som lenken, ødelegger litt komforten litt da den oppleves stor.
13D364F0-047E-427C-9DF3-8B97E437D102.jpeg