En klokkereise

Panerai 572, Doxa Sub 1200t og Seiko MM300 har forlatt boksen for en stund siden.

For å starte med Paneraien først, jeg synes dessverre 45 mm ble ørlite for stor selv i Radiomir 1940-kasse. Hovedproblemet var imidlertid at jeg ikke fikk noen originalreimer til å passe, jeg er «mellom to hull». Jeg synes en så fin klokke fortjener noe annet enn NATO.

PAM572.jpg

Urverk, finish og DNA var imidlertid upåklagelig – og jakten på min perfekte Panerai fortsetter nok. Hadde jeg hatt litt større håndledd er jeg sikker på at en 372 eller 127 hadde vært i boksen….. Jeg hadde egentlig bestemt meg for en 560, men fikk ikke helt godfølelsen av «recessed» dial. Planen nå er Submersible, gjerne en 682 i 42 mm. :eek:

Doxa Sub 1200t var en herlig sommerklokke.

Doxa.jpg

Den lå godt på håndleddet, og var en perfekt reissue av en gammel klassiker. Tro kanskje jeg hadde gått for en mindre fargeglad skive neste gang, det ble i overkant mye oransje. Uansett en kul klokke, og jeg ser ikke bort ifra at det kommer til å dukke opp en ny Doxa på et eller annet tidspunkt, fortrinnsvis en Sharkhunter eller Searambler.

Seiko MM300 er også en flott dykkeklokke, men den tapte kampen om armtid. Flott finish på denne også, og urverket gikk bra.

01.jpg

Jeg var ikke veldig fornøyd med bezel, som fikk merker/riper bare man så på den. Litt skuffende at bezel var belagt med en eller annen form for svært lite ripesikker klarlakk, i hvert fall i denne prisklassen. Kassen er belagt med Diashield, og tålte tøff bruk uten påvirkning. Jeg tok den selv inn fra Japan til en hyggelig pris, men er nok lit usikker på om den er «verdt prisen» sammenliknet med rimeligere Seiko-dykkere (i hvert fall hvis man ser bort ifra det eminente urverket). Jeg konstaterer at nye SLA021 har fått keramisk bezel og safirglass, men prisen i begynner å bli nokså høy…..

Så til det som har kommet inn, ny Datejust 41 ref. nr.: 126334, som ble årets sommerklokke.

Datejust2.jpg

Fluted bezel og Jubilee er lekkert sammen, dette er en klassisk Rolex. Pensjonistlenke it is :D Utrolig behagelig klokke som sklir fint under skjorteermet, men er sporty nok til å være med på det meste.

Datejust.jpg

Og nykommeren, Daytona 116500LN. Denne har jeg ventet lenge på. Skulle vel helst hatt en hvit, og jeg var dum nok til å takke nei til en sort for svært lenge siden. Denne gangen klinte jeg til, og jeg synes den nye modellen gjør seg bedre med sort skive og sort bezel, vs. forrige modell 116520LN.

Det er noe spesielt med Daytona, lenge siden sist. Jeg hadde jo en hvit 116520 som jeg aldri ble helt komfortabel med, mest på grunn av polert bezel som ikke var blank og fin så veldig lenge :oops:. Jeg satser på at keramikk blir redningen, og trøster meg med at det er lettere å se hva klokken er om natten enn på dagtid.....

Daytona.jpg

Her sammen med sine søsken.

Rolex.jpg

Takk for oppdatering, @Consigliere. Må si det er flotte ur du har fått inn, men også et par lekre som har forlatt samlingen. I starten var Radomir serien helt uaktuell for meg, men denne vokser på meg. Meget pen!

• Liker
Reaksjoner: Consigliere
Kjekk lesing! Kjenner meg igjen i mange av betraktningene dine. Konstaterer at den horologiske "rastløsheten" din sikkert ikke går i pluss... men det gjør den vel trolig ikke for noen av oss. Fram til i fjor slet jeg med autofil "rastløshet", og har svidd av stygge summer på nybil de siste 10 årene :eek: Nå har heldigvis fokuset skiftet over på klokker - og det er like moro som bil. Nei! Faktisk enda kjekkere ;)

Takk for hyggelig og fornøyelig lesing. Kan kjenne meg igjen i noen av betraktningene. Håper du får like mye glede av 116500 som jeg gjør. Ja den føles mindre ut enn de andre men føler mer og mer at 40mm er det rette for meg og Daytonaen har en utrolig god bærekomfort.

Flotte bilder av vakre klokker du har vært gjennom i årenes løp.

• Liker
Reaksjoner: Consigliere