En historie om å bli lurt i Singapore, men tjene penger på det(!)

Medlem
30. nov. 2012
Innlegg
190
Jeg falt for fristelsen å kjøpe en Tag Heuer Carrera fra Singapore for et par uker siden. Prisen var grei og selger virket veldig seriøs. Han ville helst ha betalt via direkte overføring, men jeg insisterte på PayPal der jeg dekket kostnadene. Det kan jeg prise meg lykkelig for i ettertid.

Allerede dagen etter jeg hadde overført pengene med PayPal og han hadde sendt pakken så startet han å mase om at jeg måtte klikke på at jeg hadde mottatt pakken hos PayPal, for pengene var låst. Dette fikk meg til å bli særdeles bekymret, for jeg har aldri opplevd å måtte gjøre dette før. Jeg nektet (selvsagt) å gjøre dette og da forsøkte selger å gi meg så mye skyldfølelse at jeg skulle gjøre det.

Pakken fra Singapore kom temmelig kjapt (sendt med EMS så framme på en uke), men allerede før dette så hadde det kommet sterke indikasjoner på at dette var juks. Andre personer opprettet en tråd på et utenlandsk klokkeforum om at selger hadde solgt samme klokke til flere personer, og at han hadde gjort det med flere klokker.

Når pakken kom fram så hadde jeg ikke så mye annet valg en å hente den ut fra posten, selv om jeg var 99.999999999% sikker på at dette bare var juks. Normalt filmer jeg ikke at jeg åpner pakker, men denne gangen gjorde jeg det og her er hva pakken faktisk inneholdt:

[video=youtube;0Fy2VthRmSU]http://www.youtube.com/watch?v=0Fy2VthRmSU[/video]

Jæveln sendte meg sjokolade?!? Jeg nølte ikke med å opprette claim hos PayPal og etter en periode på en uke der selger har mulighet å komme med tilsvar så kom sjokkbeskjeden fra PayPal: For at jeg skulle få pengene igjen, så måtte jeg sende det jeg hadde mottatt tilbake til Singapore med sporbar pakke som krevde signatur! GRRRRRR det hadde faktisk vært mye enklere om han bare hadde beholdt pengene mine og ikke sendt meg noe i det hele tatt, for da hadde saken blitt avgjort som ingen vare mottatt.

Jeg sendte en epost til PayPal der jeg forklarte at det var temmelig meningsløst å sende en pakke til Singapore til en adresse som garantert var falsk og til en person som helst sikkert ikke hentet den ut. De sa seg kjapt enige i dette og forlangte at jeg skulle politianmelde saken og sende de dokumentasjon på at dette var gjort innen 10 dager og at dokumentasjonen inneholdt beskrivelse av hva som er anmeldt.

10 dager høres jo greit ut det, men det er et par problemer. 1. Norsk politi gir deg ikke kopi av anmeldelsen, de blånekter faktisk, jeg spurte. 2. De bruker ikke bare 10 dager, på politi.no så sier de at det tar minst 14 dager og lengre i ferien. Jeg fikk løst dette og fikk det lokale politikontoret til å sende meg en bekreftelse på 3 dager. Men da kom problem nummer 3. Det står ikke hva eller hvem man har anmeldt i en bekreftelse på anmeldelse. Det står bare "Forholdets art: Bedrageri (§370)" og et saksnummer. Samt at man kan legge ved dette brevet til forsikringsselskapet.

Jeg lastet opp dette dokumentet til PayPal (mye lettere sagt en gjort, iallefall om man skulle følge forklaringa de ga, som innebar å be om å få skifte navn for å få laste opp dokumentet via "ask Louise" tjenesten de ikke lengre har) med forklaring om at Norsk politi gjør ting på den måten og at forsikringsselskaper etc selv kontakter politiet for å sjekke hva som er anmeldt om de trenger vite det. Utrolig nok så godtok PayPal det Norske dokumentet på Norsk. Nå kan jo dette ha å gjør med at det jobber Nordmenn der, for siste epost (på Engelsk) var underskrevet av "Jostein". Så med mindre Norske navnetrender har blitt internasjonale, så har de nordmenn in-house.

Etter at jeg lastet opp dokumentet med politianmeldelsen så tok det PayPal 10 minutter å avgjøre saken i min favør og jeg har fått hele summen tilbakeført. Kickeren i det hele er at jeg tjente ca 350 kr på det, for siden jeg overførte penger så har den norske krona svekket seg en del. I tillegg så har jeg da også en stor eske med Ferrero Rocher!

Dette er faktisk bare 2. gang på over 200 PayPal transaksjoner jeg må åpne dispute (den første var for noen billige varer som aldri ble sendt), men jeg kommer nok garantert til å være enda litt mer forsiktig i fremtiden. Selv om jeg hadde navnet, adressen, telefonnummeret, arbeidssted og hvor han utdannet seg, så viser det seg at man aldri kan være forsiktig nok når man handler på nett. Heldig vis så løste det seg for meg denne gang, men det har tatt meg en god del timer og mange bekymringer å få ordnet slik at jeg fikk pengene tilbake.
 
Så bra at det ordnet seg, og at kursen gikk i din favør:) Det viset seg nok en gang at PayPal er ganske trygt.
 
Bra at det ordnet seg! Dette viser at gode forholdsregler i tillegg til research og og en god dose skepsis er det som må til når man handler internasjonalt. Heldigvis er Paypal og tilsvarende ofte greie å ha med å gjøre når det skjærer seg.

Jeg synes for øvrig ikke at det er noen grunn til å holde info om svindleren skjult. Legg ut forum, brukernavn, ekte navn osv til skrekk og advarsel, så kanskje du sparer en annen soner fra å bli lurt.
 
Redigert:
Bra at det ordnet seg! Dette viser at gode forhåndsregler i tillegg til research og og en god dose skepsis er det som må til når man handler internasjonalt. Heldigvis er Paypal og tilsvarende ofte greie å ha med å gjøre når det skjærer seg.

Jeg synes for øvrig ikke at det er noen grunn til å holde info om svindleren skjult. Legg ut forum, brukernavn, ekte navn osv til skrekk og advarsel, så kanskje du sparer en annen soner fra å bli lurt.

Helt enig. Jeg tenkte bare ikke på det i farta når jeg skrev.

Brukeren (JosuhaTeo) er satt inaktiv nå på Watchuseek. Han gikk under navnet: Ong Wei Yang (rileybenz@live.com.sg) og hadde adressen: woodlands street 32 block 326 #07-99, Singapore S730326. Telefonnummeret hans er: +65 82374046 (et nummer som faktisk er/var i bruk da jeg meldte med han der).

Det er som nevnt flere andre som ble lurt av han også (bla en som overførte penger via bank for samme klokken som jeg ble lurt om, og han er virkelig fortvila) og han er meldt til Interpol. Det skjer vel neppe noe, men man kan jo alltids håpe at politiet i Singapore får tak i han.
 
Ble en historie av det da i det minste, en erfaring mer.
Så har du jo masse god sjokolade til helga :)
 
Ble en historie av det da i det minste, en erfaring mer.
Så har du jo masse god sjokolade til helga :)
Den sjokoladen hadde ikke jeg spist. Er så hysterisk forsiktig/mistenksom at jeg hadde antatt at den innehold gift,samt man spiser da ikke bevismateriale !!!:rolleyes:
 
Bra at det ordnet seg! Dette viser at gode forhåndsregler i tillegg til research og og en god dose skepsis er det som må til når man handler internasjonalt. Heldigvis er Paypal og tilsvarende ofte greie å ha med å gjøre når det skjærer seg.

Jeg synes for øvrig ikke at det er noen grunn til å holde info om svindleren skjult. Legg ut forum, brukernavn, ekte navn osv til skrekk og advarsel, så kanskje du sparer en annen soner fra å bli lurt.

Kjempebra det ordnet seg!

Ps Forholdsregler @krille ;)
 
Redigert av en moderator:
Den sjokoladen hadde ikke jeg spist. Er så hysterisk forsiktig/mistenksom at jeg hadde antatt at den innehold gift,samt man spiser da ikke bevismateriale !!!:rolleyes:

Er nok en liten fare for at den går i søpla ja (evt blir gitt i gave til noen jeg ikke liker så godt :cool:, neida, jeg lover å kaste den..)