En del av pappa sin klokkesamling

Medlem
25. juli 2013
Innlegg
161
Hei,
jeg har laget en tråd om pappa sin Yema Rallygraf Super, og her er resten av samlingen.

Den mest interessante delen av samlingen:



Denne synes jeg var veldig interessant. Men det står ingen ting på den, bortsett fra Omega. Lurer litt på om den er ekte?


Samme Omega-uret.


Certina-ur, noe mamma har kjøpt.
Mekanisk dette også.






Yema Rallygraf Super fra midten av 70-tallet.




Gammel Orient



Samme Orienten.


Dette er litt interessant. Det står "Yngvar Hansen Oslo" på det.


Yngvar Hansen-uret.


Timex


Samme Timex-en.


Mortima Commandant De Bord. 17 Jewls, Waterproof 100 Z eller 2.
Denne tikker og går, men jeg tror ikke den holder tiden så godt. Sekundviseren endrer hastighet, når jeg vinkler uret.
Pappa kjøpte dette uret for å dykke med det.
Den mangler dessverre bezel, bezelen ligger et sted i Oslo-fjorden.
Merkingen som oftest er på bezelen på divere, er på innsiden av glasset. Den kan snurres ved hjelp av, den øverste kronen. Virker som dette er et ur, som er ment for dykking.
Den har 12 merkinger for viserene (er veldig noob :p), og 24 tall på utsiden av merkingene.



Et annet Oslo-ur. Det står "O. Johannesen Christiania". Om den er fra da Oslo het Christiania, I have no idea :p




Anker 15 Heine?


Her er resten av klokkene. Bare skrik ut om dere vil ha noen bilder av de.

Er det noen som vet noe om de?

Edit: Info om Omegaen er særlig interessant, selv om den ikke skal selges :p Mulig den ikke er ekte :p

SuperSaxy
 
Redigert:
Artig samling det her. Lommeuret merket O Johannesen (?) - Christiania fanget min interesse. Den er nok fra en lokal urmaker i Christiania, kanskje fra slutten av 1800 tallet siden det er skrevet med Ch. Den kan også være satt sammen/produsert av nevnte urmaker.

Omegaen vil jeg tro er ekte, og jeg skimter en Ernst Borel som var spesielt kjent for sine såkalte Coctail klokker i det nederste bildet.

For å finne mer ut av dette må du poste bilder av urverkene :)
 
Artig samling det her. Lommeuret merket O Johannesen (?) - Christiania fanget min interesse. Den er nok fra en lokal urmaker i Christiania, kanskje fra slutten av 1800 tallet siden det er skrevet med Ch. Den kan også være satt sammen/produsert av nevnte urmaker.

Omegaen vil jeg tro er ekte, og jeg skimter en Ernst Borel som var spesielt kjent for sine såkalte Coctail klokker i det nederste bildet.

For å finne mer ut av dette må du poste bilder av urverkene :)

Aha, tror ikke jeg har noe utstyr for å fjerne baklokket, med mindre jeg finner noe.
Litt morsomt det lommeuret ja :)

Hadde vært fett om Omegaen var ekte :p Er vel kanskje ikke verdt noe, men er jo en Omega da :p



Noe spennende å fortelle om dette uret?
 
Aha, veldig spennende og fascinerende å høre!

Vet dette kanskje er vanskelig, men kan du anslå verdien på dette uret?