Dyre sekunder

– Flere av luksusprodusentene strammer inn på hvem som skal få utføre service på klokkene. I stadig større grad krever de at klokkene sendes til Sveits, og da kan man få seg en overraskelse, sier Walter.
Samtlige klokker er nemlig utstyrt med et id-nummer som viser hvor klokken er solgt. Har man ikke papirene i orden, risikerer man å måtte betale full toll når klokken blir sendt tilbake til Norge.
– Tollvesenet er harde på dette, sier Walter.

Den "artiklen" er det ikke enkelt å ta seriøst. Støttet de som sier dette er skremselspropaganda. Forøvrig, forsikringsselskaper som snakker om "full pott"?? Det må da være forsikringssummen som legges til grunn, ikke opprinnelig kjøpssum. Min SD fra 77 kostet 3000 NOK, noe som inflasjonsjustert er ganske langt fra dagens verdi.

"Dollarkursen er lav. Eurokursen også. Derfor er det fristende å kjøpe luksusvarer utenfor landets grenser"

- og fristende for forhandlere å beholde utprisene sine og håpe at ikke kundene merker at prisspriket øker.

Jeg kjøper så å si ingenting i Norge uten å sjekke påslaget i forhold til normal internasjonal pris. Jeg har forståelse for alle faktorer som gjør at det må koste mer i Norge, men er ting overpriset kjøper jeg det enten i utlandet om det er like greit eller ikke i det hele tatt.

Der traff du spikeren på hodet. Jeg ser samme tendensen i bildelebransjen. For litt siden kjøpte jeg dempere/fjærer til bilen min for kr 10 000 inkl moms og frakt fra england. Norske butikker tar opp til 16 000 for den samme varen. Med sånne prisforskjeller hjelper det ikke å argumentere for bedre garanti og større utgifter ved drift av butikk i Norge.

På de urene jeg interesserer meg for (diverse Omega) er prisforskjellen i Norge og utlandet så liten at jeg ville handlet i Norge for å være trygg på å få original vare og raskere levering.