DN; "Klokkemannen"

Takk for spennende lesing Juice!

Må vel bare si at dette representerer 90% av det norske annenhåndsmarkedet av luksusklokker.. Tror det er svært få som toller inn en klokke som har blitt kjøpt på ferie i utlandet... Alt over en verdi på 5000,- skal man jo betale toll på når man kommer tilbake til morderlandet. Og med markedet og tilgjengeligheten i Norge må man fort bevege seg ut av landet for å få tak i visse modeller og merker.

Selv om dette vitner om dårlig moral hos meg, så ser jeg ikke det helt gale i dette, så lenge klokken er ekte og ikke stjålet ... Just my 2 cents :roll:
 
Problemet er vel først og fremst ikke private entusiaster og samlere som oss, men derimot de som driver med dette i stor skala og med profitt som første punkt på agendaen.
 
Ser absolutt poenget ditt ;)

Er bare mindre fornøyd med at Norge ikke er med i EU slik at vi hadde sluppet unna mva. på varer (les: klokker) fra utlandet!
 
Kjøper man på en butikk som har taxfree, er det jo ikke noe problem. Da får man igjen momsen man har betalt i utlandet, og det går ofte neste opp i opp med norsk toll/mva.

Det som irriterer meg grenseløst er at man ikke har en slik ordning med Sverige. Mulig jeg har misforstått, men jeg har i hvert fall forstått det slik at hvis man kjøper en klokke i Sverige og vil innføre den lovlig, så kommer norsk toll på toppen av de svenske avgiftene. Det samme er vel tilfellet med Danmark.

Men igjen. Det kan som sagt hende jeg har misforstått.
 
leste artikkelen i DN tidligere idag, absolutt interessant lesning. Ser det har blitt stoppet flere klokker i tollen. Lurer på hva som eventuelt skjer dersom man har en flunkende ny luksusklokke på armen, er det kun bot eller konfiskeres klokken samtidig?
 
Noen som har erfaring med kjøp av klokker i utlandet? Kan man få problemer i tollen? Bør kanskje boksen og papirene sendes i posten før jeg drar hjem?
 
skjalg skrev:
Noen som har erfaring med kjøp av klokker i utlandet? Kan man få problemer i tollen? Bør kanskje boksen og papirene sendes i posten før jeg drar hjem?

Tror ikke en skal overdrive toll kontrollen. En ny flott klokke på armen, vekker garantert ingen oppsikt hos tollerne ! En tom klokkeeske i kofferten gjør neppe det heller. Hadde du hatt fire-fem tomme esker i kofferten, derimot, kan du nok regne med et spørsmål eller to. (Kanskje ?) Papirene på klokken ville jeg tatt på innerlommen, og en tomeske kan jo sendes hjem med ordinær post.

Tror tollerne har mer enn nok med å avdekke narko og terror !!

Lykke til ! :D
 
Litt off topic, men med på å underbygge påstanden om at norsk tollvesen gjerne ikke er så veldig oppdatert på klokker.

Kjøpte for en tid siden en klokke fra USA, og selger oppgav full verdi på sendingen. Etter en stund fikk jeg en telefon fra UPS som skulle fortolle klokken. De ba om en kopi av faktura fra selger fordi tollvesenet syntes prisen var veldig høy siden det bare var snakk om en klokke. :eek:

Det var snakk om en Rolex til ca. 4000USD, men både UPS og tollvesenet reagerte syntes altså det var et høyt beløp for en så liten pakke. Sendte dem fakturaen og fikk tollkravet, men jeg syntes det var litt rart. Må da være flere som oppgir full verdi på klokkene de kjøper fra utlandet, og det kan da ikke være så uvanlig med klokker til den prisen.

Kanskje det var noen som var nye i jobben sin, men jeg fant det litt absurd å måtte sannsynliggjøre at jeg hadde betalt mye for en klokke slik at de måtte sende meg et høyt tollkrav.

De trodde kanskje det var snakk om hvitvasking av ett eller annet slag...

I og med at det ble litt bry med å oppgi full pris til tollen, så er det jo fristende å oppgi lavere pris neste gang, men det spørs om jeg har samvittighet til det. :twisted:
 
tror jeg bare drar hjem med alt i bagasjen og klokka på armen, orker ikke stresse med å finne postkontor etc, har vært her i 10 dager nå og ennå ikke sett noe postkontor!

Forøvrig er det sykt digg å handle i statene om dagen, kjøpte 4 nike toppmodell sko (air jordan og shoxx),2 quiksilver skjortser,1 nike shorts,1nike trenings-tshirt, 1 ralph lauren hettegenser, 4 ralph tskjorter, en levis bukse, noen designerboxere og victorias secret overraskelse til madamen(og meg!!).

Totalt ga jeg ikke mere enn rundt 4000 norske.. det er ganske sykt egentlig, bare skoene alene hadde sikkert kostet 1500 paret i Norge.. Elsker rett og slett USA :)

Nå er det en tur ut med gutta i Miami.. woooh!
 
Kommer hjem med en Breitling skyland avenger, stål-lenke og sort skive.
Skal prøve å poste ett bilde når jeg har kommet meg etter hjemturen.. Skal hjem imorgen :(
 
Grattis med ny klokke skjalg!!!

Må si at avenger serien til Breitling er noe av det tøffeste de har å by på... Har selv en super avenger som jeg er strålende fornøyd med og jeg har prøvd skyland både i stål og pvd og jeg er sikker på at du blir fornøyd! Det finnes vel ingen bedre måte å toppe en god ferie på enn ved å kjøpe seg ny klokke ;)