Diver - quartz? automatikk? Råd til første kjøp? (++)

Medlem
24. mai 2020
Innlegg
167
Sted
Jæren
Hei,
I starten av året var jeg på søndagsmarkedet på Birkelunden i Oslo, hvor jeg falt veldig for denne klokken (Jepp, det er Mad Men i bakgrunnen av bildet, som gjorde meg oppmerksom på klokker):
Yi5WZMJ.png

... Og jeg kunne absolutt ingenting om klokker. Selgeren sa til meg at dette var en automatisk klokke, og han var så snill at han satte den ned fra 1500,- til 750,- for meg!

I etterkant har jeg funnet ut at den selvfølgelig ikke er automatisk (var det DERFOR jeg måtte trekke den opp manuelt hver dag?!), og jeg har sett tråder her inne av Fortis-klokker av samme type som selges for 300 til 400 kroner.
Jeg har tålt at jeg ble litt lurt av denne karen, fordi jeg har syntes klokken har vært utrolig pen å se på, og den holder tiden helt tålig, selv om den pleier å gå ca. 3 minutter for raskt per døgn.
iG97zR1.jpg


Dessverre, har den stoppet helt tidligere i år, og nå nok en gang. Jeg elsker utseendet og størrelsen (måler 35mm uten krone), men det her holder jo rett og slett ikke. Jeg tok av bakdekselet for å se om det var noe som så umiddelbart feil ut:
JnXpm81.jpg


...og jeg innså at jeg ikke kunne med urverk og lot det være.
MdM4nU1.jpg


Men det er en hard bøy her i hairspringen (norsk..?) som jeg antar er dårlig?

Uansett, dette uret vekket en interesse i meg, selv om jeg føler at jeg har blitt litt lurt. Jeg har kost meg veldig med å lese tråder og se bilder her inne, samt å se videoer på YouTube av restaureringer o.l.

Noe som går igjen jevnt over, er en utrolig entusiasme for Seiko, har jeg forstått. Jeg var innom Urmaker Christensen forleden dag for å se på litt klokker, og ble rett og slett trollbundet av Mini Turtle Pepsi. Det var rett og slett en vakker klokke. Dessverre er jeg både student, og mistet arbeid pga. Covid, så budsjettet strekker ikke til for å slå til på noe slikt enda. I mellomtiden følger jeg med på bruktmarkedet, om et usannsynlig godt kjøp skulle dukke opp.

Det jeg lurer på, er om en quartz-klokke kanskje heller hadde vært veien å gå? Det er flott med automatikk, men samtidig, trenger jeg kanskje noe som er veldig pålitelig og lettvint...?


Denne her koster jo veldig lite, og om det er et lurt kjøp for meg, kan det hende jeg kan ta meg råd til det. Den har det jeg trenger, men den er jo ikke like flott som en turtle! På den annen side, batteridrift er jo kanskje det aller mest lettvinte jeg kan finne?

Grunnen til at jeg ønsker en dykker, er fordi jeg gjerne vil ha en klokke jeg kan bade i saltvann med daglig, uten at jeg trenger å bekymre meg. Når sant skal sies, hadde jeg egentlig tenkt å kjøpe en av de nye 5 Sports, men Christensen rådet meg til noe med skrukrone til daglig bading på sommerhalvåret. Jeg dykker ikke, men jeg stuper og svømmer i et par-tre timer til dagen så lenge solen står.

Jeg har kanskje ikke et veldig konkret spørsmål her, men setter veldig pris på om noen har noen tanker å dele hva det gjelder den stillestående Fortis-klokken min, eller hva slags klokke jeg burde være på jakt etter å kjøpe? Er Turtle lurt for en nybegynner? Er det noe å være obs på med Solar? CW? Alle svar og kommentarer mottas med takk!
 
  • Liker
Reaksjoner: hen og Grendel
Velkommen hit til oss.
Du er ikke den første som blir lurt, og vil ikke bli den siste. Godt det ikke var det store beløpet.

Jeg stiller meg litt tvilende til om du vil bli tilfreds med en "batteri-klokke " nå etter at du har blitt bitt av (mekanisk) klokke-basillen.

Mitt råd vil være at du følger med på kjøp/salg-tråden her. Det dukker ofte opp divere med mekanisk urverk til greie priser. Som regel Seiko, men også andre.

Kjøper du brukt ville jeg spandert en trykktest dersom klokken blir brukt i vann. Blir klokken rimelig kan det kanskje droppes, og heller la klokken ligge på land...?

Uansett, se på Kjøp og Salg. Pålitelige TS-medlemmer med litt fartstid/innlegg kan du stole på. Da kan du få deg både mekanisk ur og diver.

Husk at klokkejakten er halve moroa!

Velkommen!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
Takk for svar. Ja, du sier noe der, det er vanskelig å legge fra seg at det er rett og slett mer stas med mekanisk urverk!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Velkommen til asylet!

Egentlig vil jeg si at du bør vente med å kjøpe klokke til du har fått orden på jobbsituasjonen din - du trenger trossalt ikke en klokke i dag for å ha kontroll på tiden. Men dette er jo et nettsamfunn dedikert til klokker :) . Dessverre blir det ofte slik at å kjøpe noe annet enn det man egentlig har lyst på for å stagge lysten, bare ender opp med at du stadig minner deg selv på at du kjøpte feil (jf. Grendels post over). Hvis du har mulighet til å spare litt penger over tid, slik at du etterhvert får råd til den mini turtle du ønsker deg så tror jeg du blir mer fornøyd når alt er sagt og gjort.

Seiko er bra. Jeg tror ikke du kommer til å møte en eneste entusiast som sier noe annet enn det.
 
Velkommen til galskapen ja :)

Ført til Fortisen, og automatikk vs mekanisk. Om du trodde/ble opplyst den var automatisk, så skjønner jeg jo man kan bli litt skuffet om man senere finner ut det ikke stemte. Det sagt så skjønner jeg hvorfor du falt for den, og koster trolig ikke så alt for mye å få den til å gå igjen. Er selv heller ingen ekspert på urverk, og har fått ting til å fungere igjen etter å ha demontert, sånn ca 50% av gangene ;) Kan være en rekke forskjellige ting som har gått galt her, og ser også ut som urverket trenger en skikkelig rens. En enkel service koster nok fra 1000 og oppover forutsatt at det ikke trengs å byttes deler osv. Så selvsagt litt kjedelig når du bare betalte 750,- for klokken. Men, alle klokker trenger service, særlig de man finner på loppemarked og får til ca halv pris ;)

Ang quartz og dykkerklokke osv, så er det gode råd over her. Vi har nok alle her inne "brent" oss på å kjøpe noe vi på ventingen frem mot det vi egentlig vil ha. Såkalt "ventepølse". Vil tro at resultatet er tilnærmet identisk for oss alle, at det ble bomkjøp og noe man ender med å selge med litt tap rimelig fort igjen.

Mtp quartz vs mekanik så er jeg ingen purist (har vært det til min hals, men blitt eldre ;) ) Favoriserer jeg mekanikk? Ja helt klart, men får heller ikke brekningsreflekser av quartz. Har mange quartz klokkerfra både Citizen og Seiko, samt en Breitling. Og alle brukes jevnlig.
Men får man anerkjennende nikk fra andre klokke-entusiaster for quartz? Nei, ikke nevneverdig. Men det lever iallefall jeg fint med (også det ble bedre med alderen gitt).

Så mitt råd er, særlig siden det virker som du har minst en annen klokke du kan bruke i mellomtiden, vent.
Les reviews, søk etter mer info om de klokkene du vurderer (Rimelig quartz-Seiko og mer kostbar Seiko) prøv begge klokkene mange ganger i butikken, og ikke la deg stresse av å "måtte kjøpe noe". Så blir det kanskje klart for deg etterhvert hva som er best for akkurat deg. Fikse opp Fortisen, kjøpe en rimeligere quartz-dykker, eller spare mot et mål. Fortisen er jo uansett der, og kan eventuelt også fikses senere.

Har selv erfart at det er selve "jakten" og veien fram til hva man vil ha, som gir mest glede (i tillegg er det gratis) Og de kjøpene jeg har angret mest på, er de hvor jeg inngikk kompromisser på veien.
Lykke til i sommervarmen!
 
Takk for gode svar. Dere har et veldig godt poeng med "ventepølsa". Da jeg gikk på musikklinja var alltid drømmen en Gibson ES, men de gitarene koster såpass at jeg ikke hadde råd. Etterhvert fant jeg ut at jeg hadde brukt like mye over tid på å kjøpe billige kompromiss, som jeg hadde gjort hvis jeg bare hadde spart opp til det jeg ville ha. Til slutt kjøpte jeg en ES, og har ikke kjøpt ny gitar siden den gang. Man skulle kanskje tro at jeg hadde lært leksa..!

Jeg tar rådene deres, og setter det på vent inntil jobb- og bosituasjonen er stabil. Jeg holder et øye på finn.no og på "marked"-seksjonen her, men prøver å legge fra meg at jeg "må" ha den NÅ.
 
En liten oppdatering:
Jeg gikk tilbake til selgeren med problemuret, og han var veldig fin om det. Jeg fikk byttet den i et kvartsur fra Seiko som faktisk var én av de to alternativene jeg hadde sett på, hvor tidligere Fortisen vant etter mye tenking.
Jeg tror ikke han forsøkte å lure meg - da jeg gav ham Fortis-klokka begynte han umiddelbart å riste på den, og omtalte den konsekvent som automatisk. Han var ikke vrang om noe som helst og vi hadde en lang og hyggelig prat om våre arbeids- og livserfaringer hvor mye var til felles. Jeg antok det verste, og tok feil!
MMon7vI.jpg

Av22LZp.jpg


... Det er kanskje ikke like moro som med mekanisk urverk, men jeg respekterer kvarts - jeg må nesten innrømme at jeg har fått litt dilla på gamle kvartsur. Dette eksemplaret er jo godt slitt og bærer preg av alderen som anslås å være i underkant av 40, men jeg synes den er helt nydelig. Jeg er veldig glad i litt retro dressklokker som denne. Det er ikke utenkelig at en fremtidig samling vil bestå i hovedsak av gamle kvartsur, men det får bli senere.
I morgen får jeg min første lønnsslipp siden Covid-utbruddet, og jeg krysser fingrene for at en hel uke med 12 til 14-timers arbeidsdager vil bety at jeg kan sette av litt til å kjøpe det redskapsuret jeg faktisk trenger! :) :)

...og siden vi er innpå temaet, lar det seg gjøre å få erstattet glasset på en så gammel og obskur klokke? Det hadde den i såfall fortjent!
 
Så fint at det har ordnet seg, @mr.quick.
Seiko er et merke med styrke og historie.
Glass til en slik bør ikke by på noen problemer. Det ser ikke ut til å ha noen spesiell form eller slikt.
Hør med http://www.urtjenesten.no/ (Urtjenesten). Der kan de sikkert hjelpe deg.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
En siste oppdatering:
Jeg fant etterhvert ut at kvarts kanskje var mer rett for meg. Med det i bakhodet, drog jeg på impuls til Urmaker Grøtteland i Sandnes sentrum, hvor jeg etter lang og trivelig prat med dem, endte med å kjøpe en Seiko SNE545, som jeg tidligere samme uke hadde omtalt som "den styggeste Seikodykkeren jeg noensinne har sett". Det var noe med den som jeg virkelig likte, og etter at jeg spurte om jeg kunne se den på en knall oransje natoreim, var jeg solgt.

Her er bilde fra kjøpsdagen:
VsqQkZk.jpg


... Med en annen reim, det er slik jeg bruker den til daglig:
rGJBHx7.jpg


... og et pretensiøst "wrist shot" i garasjen før jobb (1998 Corolla automat for ekstra sports-faktor..!) - det hender at jeg tar av den ytre beskyttelsen også:
D9INdBO.png


... og til slutt et bilde fra søndagen som var, på en kanotur i kjedelig høstvær med regnbøyer - i sitt rette element.

iPrMDLT.jpg




Jeg vet ikke hvorfor det ble denne, men jeg lar meg ofte fenge av ting som er "feil" og rare/interessante. Den hvite reimen som hører til klokken ble litt voldsom i utseende for meg, og så liker jeg aller best natoreimer ettersom det er mest praktisk for mine behov. Det er synd, for den var helt utrolig behagelig!
... Og så er det jo stas med solcelledrift, synes jeg. Jeg kjente meg ikke helt "klar" til å ha mekanisk urverk.
 
Gratulerer med fin diver. Viktig du er fornøyd. Det vil alltid være noe annet å titte på, men du er jo på god vei inn i endringene sin verden med remmene. Virkelig artig å se hvordan klokken din endrer karakter med remmene.

Flott den der!!
8- )
 
Takk skal dere ha, men nå trenger jeg hjelp igjen!
I natt stilte vi jo klokken tilbake en time, og når jeg skulle stille klokken i dag falt hele kronen ut!!

9E9Txwx.png


Jeg tok av det ytre plastdekselet for å gjøre det lettere å løsne skrukronen.
Hva gjør jeg nå? Kan det løses av meg, eller skal jeg bare la den ligge til jeg kan dra innom urmakeren i morgen?
Klokken går fortsatt.
 
Du vil nok kunne "stikke hele vellen/med kronen" inn og stille klokken. Vellen skal klemmes fast ikke i urverket. For å få til det må klokken åpnes. Her snakker vi om "urmaker mat".

Om den er brukket? Ja, det ser slik ut. Det skal være en firkantet 'stang' ytterst. Om denne er inne i klokken vil du høre det.... resten vil dette ut av urverket og skrangle rundt inne i kassen. 'Urmaker mat'.

Det er ikke noen stor og vanskelig jobb. Bør jo selvfølgelig trykktestes etter at den er åpnet.

Vet du når service var sist? Vurder å ta med en slik når du først er inne hos urmaker for arbeid. Det som har skjedd er kjipt, men ingen katastrofe.

8
 
Vet du når service var sist? Vurder å ta med en slik når du først er inne hos urmaker for arbeid. Det som har skjedd er kjipt, men ingen katastrofe.

-Jeg leste det som at dette uret ble kjøpt nytt, så med mindre Mr.quick har brukt rørtang for å trekke ut kronen, burde jo selger beklage så meget det inntrufne og fikse det vederlagsfritt, eventuelt ved å ta frem en ny SNE545 fra hylla slik at vår mann slipper å vente...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og fredskijj
Takk for svar- klokken er kjøpt for under en måned siden, jeg tok kontakt med dem og de ba meg komme innom for å se. Veldig kjedelig at dette skulle skje, kan jeg ha gjort noe feil? Dette er bare andre gang jeg har løsnet kronen og stilt klokken.
 
  • Liker
Reaksjoner: Todda og Grendel
Her kan jeg ikke tenke meg at du har gjort noe feil. Kjedelig ja, men dette går på garanti:)
 
Jeg fikk tilbake klokken i dag etter at jeg leverte den i går, og betalte ingenting. Det var en lettelse, og så veldig stas å få den tilbake på håndleddet. Jeg bestilte meg en Bond-nato med det samme :) :)

Ved nærmere inspeksjon ser det ut som om de i samme slengen rett og slett har korrigert litt skeivheter, spesielt synlig mellom kl. 6-8!

Før:
S1sCaY8.png


Etter:
HoKBTak.jpg


Det er ikke en ny enhet, det ser jeg på at én av skruene til plastdekselet er litt ripet etter at jeg var uforsiktig med skrujernet..!
Kjempeservice. Da endte det godt :D