Dette skulle jeg aldri begynt med..(en amatørs mange bilder og lange historie)

Medlem
5. aug. 2017
Innlegg
18
Sted
Kristiansand
Første post her så bær over med meg:)

Hei alle sammen, ny her på forumet og ny i horologiens verden. Og du verden hvor spennende det er. Inspirerende å se bildene deres, lese historier og samtidig føle lidenskapen.

Er en vanlig mann i 40 åra som i mange år har ikledd seg med rimelige quarts klokker og diverse sports varianter aka Apple og diverse. Fikk meg en seiko for 4-5 år siden, dyreste så langt, fornøyd som bare det men det er jo kun quarts. 2 år siden kjøpte jeg en Casio med Bluetooth som er ei kjempe bra klokke, det er også en dybdeomtale av den her inne på forumet, men den er jo likevel ikke automatisk!
IMG_0361.JPG

Når konemor skal ha penger til bortkasta yoga trening samtidig med kokke kurs(forøvrig enda mer bortkasta) Poden skal ha fotballsko og tilhørende Manu drakt, den lille prinsessa trenger turndrakt 2 ganger i året samt hun skal ha abonnement på bladet "jenter med hest" så kunne jeg se langt etter subbe`r og seamastere. Stasjonsvogna skal ha service og kona sender til og med bikkja til fotsoneterapi så da betyr det at samlingen av ur kommer fra det mindre kostbare stedet i klokkeverden.

MEN, interessen for det automatiske verket har alltid vært der og er raskt stigende! Som så resulterte i at når mai kom i år så kjøpte jeg mitt første mekaniske ur for å se hva det gav meg.. vet jeg banner i kirka nå men jeg kjøpte invicta... hadde ikke lest meg opp på merket, hverken historie eller copycat tendenser. Alt jeg så etter var et billig mekanisk verk. Seiko sådan så det kunne ikke bli helt feil tenkte jeg. Skal sies at Invicta utseendemessig vekket uansett interessen min enda mer, og så syntes jeg det var fascinerende når man kunne se verket fra baksiden ( så noe godt kom det ut av det)


IMG_2397.JPG


MEN, så fortsatte jeg heldigvis veien videre til seiko. Hadde jo en quarts fra før som jeg var fornøyd med. Så de neste tre kjøpene ble automatiske. Kvalitet og estetisk pene ur mener nå jeg da. Skx007j er den eneste jeg har brukt og som blir en keeper.

IMG_0357.JPG



Og så skjer det som flere av dere også har opplevd; man blir fryktelig lett revet med..


Etter en kveld med dugnad, kjøring til turn og fotball trening surfet jeg litt og falt for Tissot powermatic 80 T-sport, så jeg kjøpte denne lekre saken, er nok finest med original skinn men funker med NATO også.

IMG_0358.JPG



Og bitt av basillen som jeg er blitt, kikket jeg på samlingen og konkluderte med at jeg mangler en klokke med blå skive, syntes denne alpina`n var dritlekker så nå er denne også i hus. Syntes den passet veldig bra på premium NATO fra TS :)

IMG_2431.JPG



Ett par dager senere på en "svipp tour over there" endte jeg opp med en nydelig Maurice Lacroix pontos, grå skive,
http://www.urverket.no/maurice-lacroix-pontos-gra-laer-o40-mm-p-73311.html

IMG_2453.JPG



jezzzes sier jeg bare. Kunne egentlig kjøpt meg en seamaster , sub eller GS i utgangspunktet istedenfor alle de andre kjøpene. ( for jeg ender nok opp med en av disse tilslutt ) eller en Oris aquis date med blå skive, eller en Speedy, eller en longiness diver , eller en Tudor..ser dere? Har lyst på alt. Håper denne følelsen ikke er unik bare for meg.



Ser jo nå at jeg ikke kan sitte med alle klokkene, rekker liksom ikke å bruke de:) Men nå har jeg forsøkt det med å lese opp og ned, lete og finne, prøve og tenke, studere bilder og meninger..Og jeg har funnet ut at dette vil jeg fortsette med! Har konkludert med at dette var starten, første fase over og nå vil jeg videre til neste :) Så alle quartsene selges og flere av de andre. Det samme skal Invicta...Fra nå av er det kun mekanisk automatikk som gjelder for meg. Det er jo noe med den deilige FØLELSEN det gir:) Dere skjønner nok hva jeg mener!
Seiko premier og Tissot skal nok ut, super fine estetiske ur men appellerte ikke helt likevel.

Maurice' n passet liksom ikke helt for meg så den skal nok også bort, totalt ubrukt den også(Synd, for den er lekker)

Alpina'n ser jeg for meg blir en keeper og allround klokke. En smule for stor til mitt håndledd kanskje men det blåser jeg i:) Om det er et dumt valg hører jeg gjerne fra dere mer erfarne.

Liker både Diver look og det klassiske. Helst enkle, rene klokker uten chrono. Men også litt røffe...Tenker at det ideelle er å ende opp med 1 Diver, 1 sport, 1 Dress og en allrounder :)Jeg digger nato reimer så jeg prøver meg med disse av forskjellige varianter på de fleste ur.. føler også som et utgangspunkt at 10 ATM er minimum. Jeg liker å vite at de tåler litt og at ikke det er krise om jeg glemmer å ta den av før dusjen.

Klokkene som etterhvert selges eller evnt blir gitt bud på bortsett fra Seiko sportura og casio`n er enten ubrukt eller minimalt brukt. Ekstra reim følger også med til de fleste,enten NATO eller skinn. Selvfølgelig i original boks også.
Legger dem ut i en salgstråden når jeg har fått summet meg.

Oppsummering av det jeg har i boksen og som ble min inngangsvinkel og åpenbaring.

IMG_2454.JPG



Casio edifice EQB-500D-1AER Quarts solar Bluetooth

Seiko sportura SNAE67P1 Quarts
Seiko SKX007J1
Seiko SNZH57J
Seiko SRPA17J1 Premier Automatic

Alpina Alpiner AL-525NS5AQ6

Maurice Lacroix PT6148SS012301

Tissot PRC 200 powermatic 80 2o Atm

Invicta 8226OB
Invicta 21865 Pro diver Grand
Invicta 15205 chrono quarts

Vincero quarts chrono rosé gold

Vel, det var litt om meg og første post her inne så nå er jeg i gang, på godt og vondt, øhhh godt og kostbart mente jeg :)

Takk For oppmerksomheten
 
Velkommen til galehuset her på TS. Jeg har vi det hyggelig og dyrket vår lille hobby i fred og ro!

Flott samling du har!
Tissot er et merke jeg liker godt. Nå er jeg på ferie og bruker min T-Touch. Eneste quartz jeg egentlig bruker.
WP_20170813_15_38_48_Rich.jpg


8
 
  • Liker
Reaksjoner: Gøran
Velkommen!
Artig rettferdiggjørelse av en god start (bikkja på fotsoneterapi etc), vi kan alle trenge enda mer av slikt...
Ser ellers at du har funnet veien ut av begynnertåka og staket deg ut en kurs videre, blir bra det og lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: Gøran
Velkommen!
Artig rettferdiggjørelse av en god start (bikkja på fotsoneterapi etc), vi kan alle trenge enda mer av slikt...
Ser ellers at du har funnet veien ut av begynnertåka og staket deg ut en kurs videre, blir bra det og lykke til!
Takk for det! Nå har bikkja såre poter, men jeg har klokker :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hvordan gikk det med galskapen? Er i startgropa sjøl. Det begynte med at jeg kjeda meg i sommerferien og begynte å lese meg opp på sveitsiske ur. Jobba meg side opp og side ned med Tissot og Longines. Skulle ha en dressklokke. Stakk innom urmaker Jermstad i Molde. Skulle bare kikke. Endte opp med en strøken Certina Ds-1 Powermatic med hvit urskive og brun reim. Veldig fornøyd.

Men etter noen dager fant jeg ut at jeg måtte ha meg en diver. Forelska meg i en blå Longines hydroconquest med kjeramisk bezel. Var klar for å svi av 15k på den, men besinnet meg i siste liten. Så snublet jeg over en Baume & Mercier Clifton Club diver som jeg kjøpte. Den er på vei i posten. Kjente pulsen stige når jeg kjøpte, men kommer neppe til å angre.

Med to små barn måtte jeg ha en beater jeg kan bruke på stranda og lekeplassen, så kjøpte en Seiko sea urchin billig på Finn.no.

Og det har gått mye i research.

Men nå får det holde for ei stund. :)