Dette er litt flaut!

Grendel

Støttemedlem
Medlem
15. jan. 2012
Innlegg
6.091
Sted
Oslo
Jeg har fått freshet opp dialen på en gammel Tudor som blir julegave til Fruen.
Nå får jeg ikke satt inn Winding-stem'en igjen!

Skruen som holder denne fast er helt ute, men jeg får den ikke lenger inn en som vist nedenfor.
Slik det er nå får jeg "trukket" urverket, men jeg får ikke stilt viserne. Noe som selvfølgelig er kjekt med tanke på at dato må bytte riktig.

20141203_181804153_iOS.jpg


Så det dumme spørsmål:
Noen som har gode tips til hvordan denne kan komme helt inn?

:cool:
 
Det var kjedelig.

Har ikke noen quick-fix. Har dog lest om noe lignende.. Mulig at du kan ha tuklet til det som heter "Keyless works", der som stemmen skal gå i inngrip, og at en del av urverket må demonteres for å få det på plass igjen.
 
Tikk takk, tikk takk, tikk takk.
Lyden av tiden som går mens du venter på tidspunktet som gjør at du slipper å demontere klokken for å få korrekt tid;)
 
Muligens du har løsna skrua for mye sånn at tiretten som sitter på baksiden av verket på bildet har satt seg litt skjevt. Det er tiretten du løsner med skruen når du skal ha vella "stemmet" ut. Hvis du allerede har skiva av skulle det være en grei fix.
 
Tror dette er som nevnt en del av keyless work systemet eller hva nå enn det heter; I grunn og bunn tror jeg det betyr at du ikke har tatt ut kronen da den var i ytterste posisjon, og må nå demontere deg frem til den delen av verket hvor "posisjonsspaken" som styrer hvor stemmen skal ta tak, og plassere denne i ytterste hakk.

Høres avansert ut, men er du heldig ligger det rett bak skiven, og er bare å smette på plass.

keyless3Large-1.jpg


dette er vel riktig posisjon selv om det er forskjellig fra klokke til klokke

NB; Jeg er ingen fagmann på ommerådet, så sier ikke at forslaget mitt er riktig. :mrgreen:

Forresten en flott gave til fruen!
 
Keyless work er kalt opptreksmekanisme på norsk:) Som bildet til @crown guard peker han på tiretten og tirettefjæra som kanskje er litt skjevt ut av posisjon.
 
Redigert av en moderator:
Takk for gode svar alle sammen!
Jeg får begynne å demontere litt igjen.

:cool:
 
Dette klarer du, er jeg sikker på. Krise pga tid? Stikk innom Erik. Er nok det som karene ovenfor er inne på. :):):)