Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375

Kavalan er et av mine favorittmerker! Solist-serien er absolutt en høydare, da spesielt "Sherry cask, cask strenght" seiler opp som en favoritt her i huset. Om du ikke vil bruke så veldig mye penger på en flaske så er Kavalan Concertmaster en veldig fin intro til merket.

(Mener at Solist-serien tok 1, 2 og 3 plass for verdens beste single malt i 2017, men her må jeg google litt for å være sikker)
 
@Apekatt87. Kavalan er fantastisk godt. :)

Skal jeg ha whisky som jeg virkelig koser meg med pga smaksrikdom, er det Kavalan Solist-serien jeg går for. Har i en del år kjøpt "Oloroso Sherry Cask Strength" og "Vinho Barrique Cask Strength" og har alltid noen flasker stående med disse.

Før var favorittene Glengoyne 25YO og 18YO, men av helt uforståelige årsaker sluttet VP å ta disse inn.

Skal jeg ha en lettere whisky går jeg for "Bunnahabhain 12YO" og av og til den enda lettere "Bruichladdich The Classic Laddie". Peated var the shit for noen år siden, men jeg gikk lei den genren av whisky.

Har endt opp med whisky som med rødvin; kjøper noen få utvalhte sorter (produsenter) og holder meg til disse - med en eller annen sporadisk random i ny og ne. Fordelen med å være særdeles bevist blir som Tvistposen...at man verner om sine favorittbiter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Apekatt87 og HerrUr
Lang lagringstid og førstetapningen av sherryfatet gjør en uskåelig kombo. En liten dråpe lunket vann tilsettes. Sjelden fargen blir så dyp (som cola)



42DF21D6-1835-4EA8-809D-EBEE39CE4698_zpsbldnehje.jpg

E348666E-9337-400A-877D-EC7D4DF404F6_zpsepjlttek.jpg

6C6255A4-959B-4110-B3A7-42F0CB542748_zpsyf8jpkiq.jpg

504BA53A-F403-4702-AA46-AD4FFFC81AEE_zps8dssjgpc.jpg
Kjekt å mimre at jeg drakk en flaske som går for 300.000kr idag. Men den var jo god da.
 
Lenge siden man smakte peated whisky, så derfor ble denne flasken hentet frem fra glemselen.

Hadde helt glemt hvor "søt og smooth" denne var. Nice.

IMG_5528.jpeg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo og seiltid
Er denne god? Skal finne gave til en som liker Whisky! Tar gjerne forslag - den må være lagervare på ett VP her i Oslo.
85154950-EBAD-47F0-AF13-74CBFB262D34.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: GT350 og gulenissen
Når det gjelder Kavalan er det kun Solist-serien som gjelder. Forslag til gave fra annen produsent er en av disse to:


Jeg vil påstå at utenfor solist-serien så er Kavalan Concertmaster en veldig fin intro til merket. Koster det samme som Podium, men smaker mye bedre. Podium er ikke feil, men blir litt kjedelig iforhold til Concertmaster og ihvertfall til solist-serien.