Den store sykkeltråden

Jeg slenger meg på i denne tråden, for jeg er akkurat nå på utkikk etter en landeveissykkel. Jeg er mosjonist på det beste, det er mest snakk om sykling til og fra jobb - det blir noen mil hver dag, og fint å ha best mulig tempo nå med barn som begynner i barnehage. Ambisjonen på sikt er også å kunne ta noen lengre turer.

Jeg har nylig blitt tilbudt en brukt Bianchi Oltre HC - se bilde under.
Vis vedlegg 406296
Er det noen som har erfaring med denne? Magefølelsen er at det er for mye sykkel for meg akkurat nå. Ser for meg dyre deler når den skal vedlikeholdes - i og med at denne har vært high end i sin tid. Regner med den er fra begynnelsen av 10-tallet da den ble lansert. Det er også elektroniske campagnologir. Jeg leser at det er tingen å ha, men er det holdbart? Og må det lades ofte?

Jeg har stilt selger et par spørsmål og drar nok og prøver den, men fint å ha med seg erfaring fra noen andre som eventuelt har hatt/prøvd denne modellen, og som ikke er i salgsposisjon.
Jeg ville heller kjøpt noe mer moderne med (hydraulisk) skivebrems og litt breiere dekk (32mm har mye bedre grep og er komfortabelt for trening). Da får du nok ikke karbon, men jeg (på 110kg) har aldri hatt følelsen av at en aluminiumsykkel er for slapp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ikaros
Jeg slenger meg på i denne tråden, for jeg er akkurat nå på utkikk etter en landeveissykkel. Jeg er mosjonist på det beste, det er mest snakk om sykling til og fra jobb - det blir noen mil hver dag, og fint å ha best mulig tempo nå med barn som begynner i barnehage. Ambisjonen på sikt er også å kunne ta noen lengre turer.

Jeg har nylig blitt tilbudt en brukt Bianchi Oltre HC - se bilde under.
Vis vedlegg 406296
Er det noen som har erfaring med denne? Magefølelsen er at det er for mye sykkel for meg akkurat nå. Ser for meg dyre deler når den skal vedlikeholdes - i og med at denne har vært high end i sin tid. Regner med den er fra begynnelsen av 10-tallet da den ble lansert. Det er også elektroniske campagnologir. Jeg leser at det er tingen å ha, men er det holdbart? Og må det lades ofte?

Jeg har stilt selger et par spørsmål og drar nok og prøver den, men fint å ha med seg erfaring fra noen andre som eventuelt har hatt/prøvd denne modellen, og som ikke er i salgsposisjon.
Sykling er topp😍 Du skriver sykling til og fra jobb, men er du sikker på at du vil ha en landeveisykkel? Jeg sykler til og fra jobben, men bruker grusracer til det. Litt mer komfort og så har jeg mulighet til piggdekk når vinteren kommer.
Har også en landeveisykkel, men den brukes mest i fint vær og på lange turer.
Hvis jeg skulle ha kjøpt meg sykkel nå ville jeg sett etter en men skivebremser.

Edit: Ser @kire var før meg vedr skivebremser. Og er godt poeng at de er hydrauliske og ikke med vaier.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ikaros
Jeg slenger meg på i denne tråden, for jeg er akkurat nå på utkikk etter en landeveissykkel. Jeg er mosjonist på det beste, det er mest snakk om sykling til og fra jobb - det blir noen mil hver dag, og fint å ha best mulig tempo nå med barn som begynner i barnehage. Ambisjonen på sikt er også å kunne ta noen lengre turer.

Jeg har nylig blitt tilbudt en brukt Bianchi Oltre HC - se bilde under.
Vis vedlegg 406296
Er det noen som har erfaring med denne? Magefølelsen er at det er for mye sykkel for meg akkurat nå. Ser for meg dyre deler når den skal vedlikeholdes - i og med at denne har vært high end i sin tid. Regner med den er fra begynnelsen av 10-tallet da den ble lansert. Det er også elektroniske campagnologir. Jeg leser at det er tingen å ha, men er det holdbart? Og må det lades ofte?

Jeg har stilt selger et par spørsmål og drar nok og prøver den, men fint å ha med seg erfaring fra noen andre som eventuelt har hatt/prøvd denne modellen, og som ikke er i salgsposisjon.
De over meg har vel egentlig gitt veldig gode tips, men må bare tilføye at denne sykkelen du er blitt tilbudt er nok veldig bra. Men med slike sykler så er ikke geomitrien så veldig avslappet. Dvs. at det ikke blir en «avslappet» stilling på sykkelen noe som har potensiale til å slite deg ut mer enn å faktisk sykle med den hvis du ikke er vant med det.
 
  • Liker
Reaksjoner: kire og Ikaros
Jeg ville heller kjøpt noe mer moderne med (hydraulisk) skivebrems og litt breiere dekk (32mm har mye bedre grep og er komfortabelt for trening). Da får du nok ikke karbon, men jeg (på 110kg) har aldri hatt følelsen av at en aluminiumsykkel er for slapp.
Takk for bra innspill her, @kire. Jeg er på budsjettversjonen og håper å finne noe brukt, og har lagt ut annonse på Finn. Da tikker det fort inn eldre sykler i og med at jeg har satt tak på 10k. Jeg prøvde en Trek Domane Al 4 for noen dager siden. Den ligger rett oppunder 20k, men den føltes ikke særlig mye raskere eller smidigere enn min gamle Diamant-sliter-hybrid, og jeg merker meg at jeg egentlig er ute etter noe jeg kan få god fart på. Sånn sett er jo Bianchien kanskje raskere på flere måter både i vekt, dekktykkelse, rammekonstruksjon og stilling.

Skivebremsene - tenker du mest på effekt, eller varighet, eller også kombinasjonen? Jeg har ikke så mye erfaring med landeveissykkel bortsett fra en hipster-Koga Miyata fra 80-tallet som jeg brukte i København. Der var det jo både felgbrems og girspaker på ramma, så alt som er nyere vil føles som en oppgradering. For meg kan felgbrems være helt ok, men det er kanskje naivt av meg å tenke det?
Sykling er topp😍 Du skriver sykling til og fra jobb, men er du sikker på at du vil ha en landeveisykkel? Jeg sykler til og fra jobben, men bruker grusracer til det. Litt mer komfort og så har jeg mulighet til piggdekk når vinteren kommer.
Har også en landeveisykkel, men den brukes mest i fint vær og på lange turer.
Hvis jeg skulle ha kjøpt meg sykkel nå ville jeg sett etter en men skivebremser.

Edit: Ser @kire var før meg vedr skivebremser. Og er godt poeng at de er hydrauliske og ikke med vaier.
Som jeg nevnte over her i svaret til @kire så er jeg vel egentlig opptatt av fart. Jeg kikka på grusracere også, og vurderer fremdeles det i og med at vi bor 100 m fra Østmarka. Men så har jeg også en sykkel som egentlig er vintersykkel (Diamanten igjen) som er en ordentlig sliter, rask er den også viser det seg! Men poenget er at jeg er godt dekka inn i komfort-/grus-/vintersegmentet. Jeg kommer også til å sykle barna i sykkelvogn med denne sykkelen, for det vil nok være den grussyklinga som gjelder for tida. Dette virker til å være et far-vil-ha-fart-prosjekt. Og det vil også da være mulig å veksle mellom racer og Diamant på daglig basis.
De over meg har vel egentlig gitt veldig gode tips, men må bare tilføye at denne sykkelen du er blitt tilbudt er nok veldig bra. Men med slike sykler så er ikke geomitrien så veldig avslappet. Dvs. at det ikke blir en «avslappet» stilling på sykkelen noe som har potensiale til å slite deg ut mer enn å faktisk sykle med den hvis du ikke er vant med det.
Bra du nevner ulempen med en mer aggressiv sykkelstilling, @Koonig - i likhet med @Thorvald og @kire. Det er noe å tenke på, samtidig som det faktisk begynner å krystallisere seg hva slags sykkel jeg egentlig er ute etter, som vel faktisk er en fullblods racer - i og med at jeg har et alternativ. Men jeg skal ha komfort i tankene.

Kanskje jeg rett og slett burde leie meg en ordentlig racer nå en måneds tid og se hvordan det føles, så jeg ikke går i baret og bruker masse penger på noe som det viser seg ikke passer til meg likevel.
 
Skivebremsene - tenker du mest på effekt, eller varighet, eller også kombinasjonen?
Man får ganske lik effekt så lenge det er tørt, men når det begynner å regne er skivebremser mye bedre. Det er også lettere å modulere (hvis det er rett ord) skivebremser, de er ikke like mye «av-og-på». I forhold til holdbarhet, har jeg ikke byttet klosser på min 5 år gamle Canyon Grail enda.
Jeg ville anbefalt Canyon, kanskje Endurace modellen kan fåes innen budsjett på bruktmarkedet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ikaros
Vet ikke hvor mye dette er til hjelp @Ikaros , men har selv fått økende interesse for sykling siste perioden. Etter å ha googlet meg blå på specs, fant jeg det jeg tror er muligens det "beste" kjøpet til mitt budsjett, som var maks 20k. Stod mellom Canyon Grail 6 og Cube Nuroad EX, endte med sistnevnte hovedsaklig pga. at den var på lager på Cube Store på Smestad. Etter par ukers eierskap og over 200km på variert føre, må jeg si meg veldig fornøyd. Carbon forgaffel, GRX822 kassette bak, 1BY drev foran, GRX400 hydr. bremser, 10-51T, vekt rundt 10kg, tror det er vanskelig å finne sykkel med lignende specs, til samme pris. Men må nevnes at jeg er langt fra ekspert eller erfaren syklist.
 

Vedlegg

  • 1000030958.jpg
    1000030958.jpg
    168,2 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Ikaros
Takk for bra innspill her, @kire. Jeg er på budsjettversjonen og håper å finne noe brukt, og har lagt ut annonse på Finn. Da tikker det fort inn eldre sykler i og med at jeg har satt tak på 10k. Jeg prøvde en Trek Domane Al 4 for noen dager siden. Den ligger rett oppunder 20k, men den føltes ikke særlig mye raskere eller smidigere enn min gamle Diamant-sliter-hybrid, og jeg merker meg at jeg egentlig er ute etter noe jeg kan få god fart på. Sånn sett er jo Bianchien kanskje raskere på flere måter både i vekt, dekktykkelse, rammekonstruksjon og stilling.

Skivebremsene - tenker du mest på effekt, eller varighet, eller også kombinasjonen? Jeg har ikke så mye erfaring med landeveissykkel bortsett fra en hipster-Koga Miyata fra 80-tallet som jeg brukte i København. Der var det jo både felgbrems og girspaker på ramma, så alt som er nyere vil føles som en oppgradering. For meg kan felgbrems være helt ok, men det er kanskje naivt av meg å tenke det?

Som jeg nevnte over her i svaret til @kire så er jeg vel egentlig opptatt av fart. Jeg kikka på grusracere også, og vurderer fremdeles det i og med at vi bor 100 m fra Østmarka. Men så har jeg også en sykkel som egentlig er vintersykkel (Diamanten igjen) som er en ordentlig sliter, rask er den også viser det seg! Men poenget er at jeg er godt dekka inn i komfort-/grus-/vintersegmentet. Jeg kommer også til å sykle barna i sykkelvogn med denne sykkelen, for det vil nok være den grussyklinga som gjelder for tida. Dette virker til å være et far-vil-ha-fart-prosjekt. Og det vil også da være mulig å veksle mellom racer og Diamant på daglig basis.

Bra du nevner ulempen med en mer aggressiv sykkelstilling, @Koonig - i likhet med @Thorvald og @kire. Det er noe å tenke på, samtidig som det faktisk begynner å krystallisere seg hva slags sykkel jeg egentlig er ute etter, som vel faktisk er en fullblods racer - i og med at jeg har et alternativ. Men jeg skal ha komfort i tankene.

Kanskje jeg rett og slett burde leie meg en ordentlig racer nå en måneds tid og se hvordan det føles, så jeg ikke går i baret og bruker masse penger på noe som det viser seg ikke passer til meg likevel.
Altså, absolutt ingenting slår en fullblods racer i hva du får i feedback fra sykkel og vei. rett og slett dritartig :)
Men en ting du kan se etter evnt. tenke over når du ser på brukte racere er å se etter hvor langt ned de har satt styrestem´en og hvorvidt det er mulig å heve den bittelitt, det er her du i stor grad får gjort noe med komforten. noe annet én kan (og bør) gjøre er å bytte ut styrestem´en til noe som passer deg.
Det finnes en hel jungel med alternativer på stem´er kort, lang, vinklet opp/ned og justerbare. Så her er min anbefaling å ta en tur til en spesialistbutikk på sykkel for å finne ut av det etter du har kjøpt en sykkel :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ikaros