Stort sett tar jo folk hensyn. Men veldig mangen ser jo svart berre dei ser en syklist og om sjansen er der for å dra forbi i en søle eller gi litt svartrøyk så tar dei den . Eller vogntog mer vindtrykk nok til å blåse deg av vegen . I tillegg så sitter jo fleire å trykker på telefonen.
Og det er klart enkelte syklister legger jo opp til irritasjon . Ved feks å ligge i veibanen i stedet for gang og sykkelfelt i tett traffikk og ikkje klare meir en 15/20 km/t . Eg meiner det er jo uansett berre flaut.
Svaret på spørsmålet ditt ligger i det første du sier. De aller fleste tar hensyn, men en gang i blant treffer man på feil individ. Dessverre kan det virkelig svartmale. Fem dårlige sekunder veier mer enn to timer med moro.
Jeg hadde selv en gulltur i fjor som ble en av mine verste noensinne på de siste 600 meterne, da en bilist trampet på bremsen for å skremme meg. Vanligvis lar jeg sånt være, men ble sint nok til å smelle opp bakdøren og stille et par spørsmål. Han mente jeg lå for nært ut av en rundkjøring. Det er en strak vei med klar sikt, det er kun farlig hvis bilisten finner ut at han skal trampe på bremsen innen de første 20 metrene ut av rundkjøringen. Etter det har han mye større akselerasjon enn meg og da er det helt uvesentlig hvor tilsynelatende nært man ligger. Det handler ofte ikke om det rasjonelle i disse situasjonene, som du er litt innpå. Folk oppfatter en syklist i 35 km/t som passerer gående på landevei som mye farligere enn bil i 60, virker det som.
Det kommer bil? Tre til siden, alle sammen. Det kommer syklist? Bah, han eier vel ikke veien...
Forøvrig, som ivrig syklist og forkjemper er jeg faktisk helt enig i det du sier om de litt pinlige som faktisk burde komme seg av veien. Ser en gang i blant syklister her hvor jeg bor som sykler i 15 km/t på veien når det går en mye finere, asfaltert sykkelvei parallelt. Det kan jeg ikke forstå. Allikevel må jeg svare for dette, av ukjente grunner. "Du, hvorfor gjør syklister X?" - Jeg vet ikke, jeg gjør det ikke selv. Bilisten må ikke svare for hvorfor minst halvparten av bilene jeg ser i krysset ved huset vårt ignorerer stoppskiltet og ruller gjennom.
Jeg tror alt dette henger sammen med at en syklist er definert som syklist, ikke en person på sykkel. Hvis en syklist gjør noe plagsomt, er det "en jævla syklist". Hvis en bilist gjør noe plagsomt, er det IKKE "jævla bilist", men bare en jævel. Alle kjører jo. Bare plagsomme halvgamle rike menn sykler, ifølge mannen i gata.
Jeg har nok sagt det før, men for en drøm det må være å være bilselger. Kunden anser noe så svindyrt som så grunnlegende for sammfunnsdeltakelse at de ikke vurderer hvorvidt de i det hele tatt skal ha, bare hvor mye de skal bruke på det.