Den store Rom-tråden

20150107_231846_zps4e08c312.jpg
[/URL][/IMG]

Klarte ikke å dy meg. Denne bringer frem minner fra Interrail for mange mange år siden. Stroh rom var selve "drømmen" for 18 åringene med Europa for sine føtter. Spørs om den gir like mye kred blandt rom-kjennere i dag :)
Husker jeg kjøpte den Stroh-rom'en med 80% alkohol i Østerrike da jeg var 16 år gammel, tok med (ulovlig) til Norge og drakk meg veldig fort dritings. Farlige greier det der...
 
Bristol Classic leverer varene nok en gang. Bristol er uavhengige og kjøper fat fra diverse produsenter og destillerier, lagrer spriten og tapper den på flaske. Denne rommen er som navnet tilsier, fra Caroni på Trinidad og Tobago. Distilleriet ble stengt for godt i 2002. Kjøpt på polet i fjor eller 2013 for 2000,-

Oljete/fyldig konsistens med lang ettersmak av vanilje, kanskje en rom for whiskyentusiaster?



DSCF1277_zps9c9f21e6.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Klokkesamler
Siden det allerede finnes en tråd for øl og whisket tenkte jeg at jeg skulle starte en tråd for min lidenskap innenfor alkoholkonsum, nemlig rom.

Jeg tenkte jeg kunne starte med en av de friskeste rom´ene jeg drikker, nemlig en Ron Zacapa Centenario 23 Y.O.

Ja, flasken er neste tom, og ja, det er torsdag.
IMG_3668_zpsda708ee6.jpg


Ron Zacapa har vunnet den gjeve prisen "årets rom"-hele syv ganger på rad.


Dersom du liker frisk, men samtidig litt sterk rom er denne veldig god.

Har enda ikke hatt muligheten til å smake på Ron Zacapa XO, men den kommer :)
Kan skrive under på at denne er knallgod!
Er vanligvis en whiskymann, men smakte denne i sommer og ble imponert!
 
Husker jeg fikk grisekjeft av en Duty Free-ansatt i San Francisco når jeg kalte Ron Zacapaen 23 år gammel. Han fortalte meg at den ikke finnes lenger, og at den heter 23 Sistema Solera eller noe, som inneholder en "skvett" av en 23 år Zacapa, men er blanda med alt mulig annet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord og Bears
Når jeg kommer fra Kongo igjen i neste uke (true story) tenkte jeg å gå for en Rom på taxfree'en på Gardemoen. Noen som har tips til en lett drikkende, prisklasse 800,- maks, som de har på taxfree'en?
 
Min lille romsamling. Min favoritt er Zacapa. Negra edition syns jeg ikke er like god som den vanlige. Xo er vell hakket bedre enn 23'n men den har jeg ikke. Plantation fra Barbados til høyre er og veldig god. Neste på handlelisten er Zacapa Xo og Ambassador Diplomatico fra Venezuela.
IMG_9640.JPG
 
@Telemarkshelten - Hva er dommen? - Jeg smakte denne for en god tid tilbake, men syntes den ble litt skarp for min gane. Nå er jeg riktignok ikke så glad i sterk brennevinssmak, så for meg utgår det aller meste av Whiskey.
 
@Telemarkshelten - Hva er dommen? - Jeg smakte denne for en god tid tilbake, men syntes den ble litt skarp for min gane. Nå er jeg riktignok ikke så glad i sterk brennevinssmak, så for meg utgår det aller meste av Whiskey.

Har smakt denne før jeg kjøpte den nå. Og den er fortsatt noe av det beste jeg drikker. Syns den er veldig lett å drikke. Og mener at om man ikke i utgangspunktet er glad i ren brun brennevin så kan man like denne. 10 poeng:) Dette er rom ikke whiskey btw:)
 
@Telemarkshelten - Jada, jeg er klar over at dette er rom :p Min kommentar var myntet på at jeg ikke liker brennevinssmaken så godt, og derfor utgår mye god Whiskey. Dette er årsaken til at jeg syntes rommen kan være rundere og fyldigere :)

Muligens jeg får prøve den ut på nytt - kanskje ganen har eldet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
@Telemarkshelten - Jada, jeg er klar over at dette er rom :p Min kommentar var myntet på at jeg ikke liker brennevinssmaken så godt, og derfor utgår mye god Whiskey. Dette er årsaken til at jeg syntes rommen kan være rundere og fyldigere :)

Muligens jeg får prøve den ut på nytt - kanskje ganen har eldet.
Åja hehe sorry Misforstod litt der. Ja jeg liker både whiskey og rom. Men rom er uten tvil favoritten. Du får få deg en xo igjen den er knallgod:)
 
Aktiviteten i den store (?) romtråden tilsier at det ikke er her TS-gjengen henter mest inspirasjon. Men samma det, nå er det fredagskveld med et glass Zacapa 23 på menyen. Min romerfaring er tidligere ganske begrenset til karibiske produkter, slikt sett er denne guatemalaneren et nytt og trivelig bekjentskap (..vel, flasken er nesten tom, så helt nytt bekjentskap er det ikke).
8B1A5596-20D9-445A-A0CC-9396EEF907E3.jpeg