Den store manndomsprøven.... Del 1, 2 og 3... Og ferdig da :)

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.101
Sted
Bærum
Lenge siden jeg har laget en ordentlig urmakerpost, mye jobb og annet fjas, men jeg har holdt et godt tempo på skruingen også. Lenge siden jeg har hatt tid til helt "egne" prosjekter.

Litt tid til overs nå, og da har jeg endelig tatt mot til meg.
Hva er det ultimate verket å bryne seg på? Svaret er: JEG VET IKKE!

Det finnes repeaters, det finnes tourbillioner, evighetskalendere og hurra meg rundt. Av vanlig tilgjengelige uverk derimot, har jeg alltid sett på ZENITHs El Primero som en ordentlig utfordring. Totalt underkant av 300 deler (mange er fjas, skruer ect men alikevel...) som må må passe sammen.

Kronografer er vesentlig mer utfordrende enn vanlige verk med tre visere, dag/dato ect. Mens man "bare" må skru sammen et enkelt verk, er det relativt mange justeringer på en kronograf, man kan sette sammen delene tilsynelatende riktig, og klokken vil gå, men kronografdelen derimot, skal den starte, stoppe og nullstilles riktig, ja da må man justere. Samme med når f.eks seksti sekunder har gått, så skal minutteller skifte akkurat. En liten feiljustering og den skifter for raskt eller sakte.

El Primero er ikke bare et verk man kan kjøpe for småpenger.
Når @Santos-Dumont hadde en lekker liten sak til salgs, begynte jeg å sikle.
En Movado Datron, men det første El Primero (el promero = den første btw :) )verket.

Dette er akkurat det samme verket som i en Zenith, bare at de har flyttet dato til klokken tolv. Mer estetisk synes jeg faktisk. Dette er en modifikasjon av betydning, betyr bare at dato er innstilt for et hvilket som helst vindu som er synlig ved hver hele time, mens Zenith har datovisning halv fem. Bytte av datoring her, ville vel ført til at man fikk opp en "halv" dato.

Har satt sammen en del, men her kommer foreløpig demonteringen. En billedtung tråd. Bildene ble også tatt så jeg skulle kunne sette sammen skaberakkelet :)

Til prøven... Manndomsprøven.

Skal prøve å komme litt innom oljebruk og det senere. Kan ta litt tid til jeg blir ferdig, da det er mye på tapetet om dagen.




Håper på en bedre amplitude når det er ferdig med service...




















































Bakside av verket er det som mange kaller for fremside, siden skiven sitter her... På BAKsiden altså ;)



































Billedtungt er det, men kanskje noen får nytte av dette når DE skal demontere (og evt speilvendt montere) sin egen El Primero.

Husk, det er en Primero gang for alt :mrgreen:

Zenith el primero Assembly disassembly
 
Redigert:
Morsom tråd! Sitter med hjertet litt i halsen når jeg ser alle tannhjulene og den babelske forvirringen som vil komme hvis alle disse ligger spredt på et bord sammen med skruer og andre deler og må settes tilbake i en bestemt rekkefølge. Og dette helt uten bruksanvisning a la Ikea ;)

Lykke til videre!
 
Del 2... Den tikker...

Har skrudd sammen det som gjør dette til en klokke i enkleste forstand... Tok ikke så mange bilder nå, Er kun det grunndelene som er satt sammen, med balansen som det siste.... I dag. En stor jobb gjenstår.

Den lever. Har ikke justert noe som helst, ville bare sjekke amplitude, og den er slett ikke så verst må jeg si.




Den tikker og går...







Fortsettelse følger... I beste urmakerånd må vite :)
 
Veldig gøy å se fra denne siden. Og glad for at verket så såpass greit ut. Hadde vært litt dumt hvis jeg hadde solgt deg en rusthaug eller at det hadde sittet et kinesisk kopi-verk der når du åpnet baklokket.

Tvi, tvi med å sette sammen igjen. Og du har vel en eller annen form for manual, håper jeg.

Er datoskiven eneste forskjellen fra et "normalt" El Primero-verk forresten? Mener å ha hørt noe en gang om at Movado-eksemplarene har færre "jewels" på grunn av noen rare importregler USA opererte med på 70-tallet.
 
Veldig gøy å se fra denne siden. Og glad for at verket så såpass greit ut. Hadde vært litt dumt hvis jeg hadde solgt deg en rusthaug eller at det hadde sittet et kinesisk kopi-verk der når du åpnet baklokket.

Tvi, tvi med å sette sammen igjen. Og du har vel en eller annen form for manual, håper jeg.

Er datoskiven eneste forskjellen fra et "normalt" El Primero-verk forresten? Mener å ha hørt noe en gang om at Movado-eksemplarene har færre "jewels" på grunn av noen rare importregler USA opererte med på 70-tallet.

Stemmer nok det, men manglende juveler har ikke noe å si "skrumessig", kun kvalitetsmessig. Og egentlig høyst teoretisk i så henseende.
 
Kommet litt lenger, nå begynner kronograf å ta form. Er en del som gjenstår. Er på dette tidspunktet ikke mulig å se om kronografen virker som den skal, har sannsynligvis litt tid i morgen kveld som kan benyttes til å komme videre. Må si at dette verket er helt "gresk" for meg. Det er lettere å forstå et 7750, muligens fordi jeg har skrudd på det før. Her setter jeg sammen ved hjelp av manual, smøringsoversikt og ikke minst ved hjelp av bildene jeg har presentert i tråden her.

Ville gitt ganske mye for å ha en slik virtuell monteringsplansje som ETA har på sine verk.

Her er noen bilder. Noen kan sikkert beskylde meg for å benytte gamle bilder fra demonteringen og kalle det montering:cool:















Denne er min medhjelper. Er et arkivbilde men samme rem i dag :)



Takk for titten. :)
 
Da har jeg kommet et godt stykke på vei, og det har gått opp noen lys for meg i løpet av seansen i dag. Skjønner hvordan det hele virker, men at de klarte å designe dette på slutten av 60 - tallet... De må ha vært noen genier :p








Den årvåkne leser vil kanskje se (sæææææærlig :mrgreen:) at disse bildene egentlig viser det samme, bare fra en annen vinkel, sånn i tilfelle dette skal brukes av de som har el primero at home, men som ikke gidder å sende klokken til urmaker når service skal utføres :)

(Det er i hvert fall mulig å forstørre bildene, bruker meg ofte av denne typen poster selv når jeg skrur på noe helt nytt).




Hadde to fulle slike bokser i starten, pluss fire eller fem separate compartments i tillegg (liker å legge deler som naturlig hører sammen i en compartment). Nå er det dette igjen, med visere og det hele. Bare kasse, lenke og skive ligger et annet sted nå.

Jeg kom til å tenke på, ingen har sett at det sitter en omegakrone på verket. Den kom med denne. Har imidlertid greid å skaffe en ny original krone som befinner seg i posten. Eller vil befinne seg der over påske. Da er denne komplett.

Planen er å selge denne videre, men jeg har hatt problemer med dette tidligere. Man blir ganske så vennligsinnet overfor urverk man har klart å ta service på selv - vel å merke når det har bydd på utfordringer slik som dette verket har.

God kveld :)
 
Må si dette er veldig inspirerende, Greg. Både at du gir deg i kast med det, og at du ser ut til å fullføre med glans.

Hvor lenge er det siden du for første gang åpnet baklokket på et mekanisk ur, egentlig?
 
Må si dette er veldig inspirerende, Greg. Både at du gir deg i kast med det, og at du ser ut til å fullføre med glans.

Hvor lenge er det siden du for første gang åpnet baklokket på et mekanisk ur, egentlig?

På alvor er det nok par år siden :):):)
 
Da kan det virke som om kronograf virker i hvert fall. Har ikke montert det hjulet som viser hvor mange timer som har gått enda, da det er noe av det siste som skal monteres, men sekunder og minutter går tilsynelatende som de skal.
 
Dette ble en travel dag ja

Da har vi kommet til siste del av manndomsprøven... Ble det mann av karen...

W(h)atch and se.
































Dagens medhjelper på armen den satt :)




Kveldssolen begynner å titte inn på verkstedet gitt.




Et heller dårlig bilde men kronograf går :) :) :)




Sjelden det er så rotete på urmakerbenken som nå.




Halting kommer seg.




Det meste kommer seg.




Det beste jeg orker i dag, når det er tatt hensyn til alle posisjoner.




På plass i timegrapher her.




Jeg og kapteinen samt generalen har noe "unfinished business" i kveld.

Det har vært en spennende reise for meg, og nå føler jeg meg bittelittigranne mere mann og så uendelig mye mere nerd.

En original krone er nå på vei og da må jeg bare vente, så skal denne perlen av en klokke få mye armtid.

Takk for titten.
 
  • Liker
Reaksjoner: c--f
Graham Baxter fra Delph Electronics lager den. Husker ikke navnet på programmet akkurat nå. Google is Your friend.
 
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
Wow Greg, som den iunvidde amatør jeg er, bukker jeg i støvet i imponert svimmelrus når jeg ser arbeidet ditt og den tydelige "passion" du har for håndtverket -les kunsten-.
Gleder meg til å få en innføring i en liten flik av denne verden (kurs i November ?) for å skjønne litt av magien
i et verk, dog sikkert litt mindre komplisert enn i Movado´n. En fortsatt god sommer Greg !
 
  • Liker
Reaksjoner: Greg