Hei.
Jeg driver for tiden å skriver bachelor oppgaven min innenfor økonomi for Universitetet i Stavanger.
Jeg undersøker hvor mye folk er villig til å betale for klokker.
Derfor trenger jeg hjelp av dere til å få nok undersøkelser for å få et statistisk bra grunnlag å skrive ut fra.
Hvis Rolex klokker hadde blitt solgt på Clas Ohlson, hvor mye ville dere betalt for den da?
..
Når det kommer til selve skrivingen skal dette være en mere statistisk oppgave på bachelor nivå innenfor forbrukeratferd. Selve resultatet vi får har ingenting med hvor god karakter man får og når det gjelder spørsmålene har vi brukt en mal som har blitt brukt før, bare omformulert og lagt til noen spørsmål.
Tall igjen for kommentarer, skal ta det i betraktning når jeg skriver =)
Nuvel...
Jeg må si jeg sliter veldig med tilnærmingen, og ser desverre ikke annet enn manglende hypotese og fraværende problemstilling(er).
Spørreskjemaet gir meg ikke grunnlag for å se sammenheng mellom datainnsamling og hva denne “informasjon” skal gi av
relevant verdi ift forbrukeradferd.
Har du virkelig fått "go" for dette metodevalg og hypotese av din veileder?
Jeg mener du er veldig tjent med å revurdere tilnærmingen i sin helhet. Dersom det er reell forbrukeradferd du er opptatt av, bør du tydeliggjøre hypotesen gjennom mer konkrete problemstillinger.
I tillegg bør metodevalg og spørsmål i tilknytning til datainnsamling ha preg av relevans og ikke minst høyere grad av realisme (diplomatisk formulert).
Dette vil gjøre oppgaven troverdig gjennom mer valide og reliable data som forhåpentligvis gir grunnlag for konklusjoner og allmen generalisering.
Hvis du er interessert i å vite (sitat)
"..hvor mye folk er villig til å betale for klokker...", så klarer jeg ikke se hvordan en fiktiv setting med Rolex solgt på Clas Ohlson er en relevant kobling som gir troverdige funn.
Når oppgaven samtidig skal være (sitat)
"...en mere statistisk oppgave på bachelor nivå innenfor forbrukeradferd...", så klarer jeg heller ikke se grunnlaget for å trekke konklusjoner om slik adferd basert på spørsmål som hverken er realistiske eller virkelighetsbaserte.
Et konstruktivt bidrag til deg vil være at du vurderer en annen metode og undersøkelsesform. Det kan eksempelvis være rettet mot en gruppe som oss, samt andre mer eller mindre representative utvalg av populasjonen, om deres kjøp av klokker, og hvilke drivere som motiverer kjøp av ur for x antall hundre kroner, og/eller ur for x antall hundre tusen kroner.
Du har "et hav" av muligheter til å formulere mer relevante problemstillinger for å kartlegge forbrukeradferd og betalingsvillighet enn det du får frem gjennom spørreskjemaet slik det er utarbeidet.
Forøvrig anbefaler jeg deg lese denne artikkelen som litt bakgrunn og inngang for kjøps- og forbrukeradferd i tilknytning til klokker:
http://fagbokforlaget.no/filarkiv/Klokkemerker_case.pdf, skrevet av samfunnsforsker Thor Øivind Jensen.
Artikkelen er generelt bra, beskriver viktig bakgrunn og historikk, og gir noen svar på hvordan enkelte som legger penger i ur tenker.
Lykke til!