Deep Blue ur

Medlem
15. jan. 2016
Sted
Oslo
Kunne ikke finne noen tråd med dette merket - så dersom det likevel finnes en, så får admin fikse det!

Deep Blue burde være kjent for de som liker dykkere. Selskapet med base i NYC, var med og startet trenden med såkalte boutique-ur. Skal ikke starte en diskusjon om det..... Produksjonen av disse Deep Blue er gjort i Hong Kong. Undertegnede ble nysgjerrig på DB etter en test reportasje i et amerikansk dykkerblad. Urene fikk god karakter for kvalitet og bruker anvendelighet. Særlig lumen fikk skryt foruten en rimelig pris. De fikk og kudos for å ha modeller i en fornuftig størrelse. Det er fler enn meg som ikke forstår higen etter å ha noe på håndleddet som passer best til kaminen...

Mitt ur, Deep Blue Sea Quest, ble plukket opp på Ebay - der jeg fikk denne til en rimelig penge fra en privat selger - ca 1300 kr inkludert frakt og toll. Uret fremstår som ubrukt. Det ble basis-modellen med quartz-urverk, noe som passer fint for en ny beater på jobb. Greit å kunne fiske frem et ur i fra skuffen, uten å tenke på å måtte stille tid, dag og dato. "Motoren" er den velkjente VX43, som med alt annet ifra Seiko - kvalitet til en rimelig penge. Sea Quest har en helium ventil, klokken 10 - som skrus ut som kronen. Hvorvidt dette er veldig praktisk kan nok diskuteres..... Kvalitet på bezel og krone er i alle fall mer enn godkjent i denne pris-klassen. Lumen er helt klart den som gjør at dette uret skiller seg ut. Jeg gir også DB skryt for å lage et ur som ikke er en kopi av high-end merker!

WR merking med 1000 m er nok noe man må ta med en neve salt....normalt tilsier slikt en helt annen pris-klasse. Nok av historier om andre merker, bla GerAsia merket som dugget etter snorkling, men likevel 1000m på skiven... Mr Davis har ikke tenkt seg ned til 30m engang, så dette er ikke noe som vektlegges. Dette med "super depth" er forøvrig en trend som i min øyne ikke bidrar positivt, blir kun gimmick og fjas som sikkert er i "kult på pøbben" men ikke så mange andre steder.

Så blir det store spørsmålet, hvorfor kjøpe et Deep Blue ur? Det er vel som med mye annet, ikke basert på fornuft. Både Seiko og Citizen har ur i denne pris-klassen, med tilsvarende kvalitet og anvendelighet. Jeg tror begrunnelsen må være å ha "noe annet" som det ikke går 12 av på dusinet. Hvis du i tillegg finner disse til en rimelig penge, så er det ikke så mye å lure på, IMHO.

Deep Blue Sea Quest Diver
Teknisk data:
Urkasse: 42mm - tykkelse 15mm
Lug: 22mm
Urverk; Seiko Epson VX43 quartz
Glass: Safir-glass

20160820_164507_edit_1471704665656.jpg

Ryddig og lettlest

20160820_162926_edit_1471703926550.jpg

Praktisk etui - for reise og lagring.

20160820_163124_edit_1471704003655.jpg

Kraftig kasse - med 15mm så er den i XL-klassen. Med "1000m WR" er dette en naturlig følge

20160820_171733_edit_1471706281194.jpg

Får tilgi mitt mobil-kamera som får anafylaktisk sjokk av manglende lys.....men man får likevel
inntrykk av lumen!!!!