Min datter er inspirert av 50 tallet. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne ut hvordan typiske klokker for damer var da, og hvor jeg kan få tak i en slik klokke?
Både Patek og Cartier var tidlig ute med å lage dameur. Rolex har jo også my fint vintage.
Selv vil jeg slå et slag for Cartier Tank Louis. Det er jo en udødelig klassiker...
Dameklokker på 50 tallet var små. Spesielt pga dette er de rimelig å anskaffe på bruktmarkedet.
Bildet nedenfor viser noen typiske ur. Bredden på disse varierer fra 17 til 26 mm.
Ovenfra og ned: Eterna automat ~1945, Rotary ~50, Cyma ~50, Viking ~55, Certina ~60, Omega Seamaster ~60, Omega Constellation ~65
Husk at herre-klokkene på 50-tallet var relativt små (damestørrelse i dag). En vintage herreklokke fra 50- eller 60-tallet på 33-35 mm i diameter antar jeg ville kunne se veldig "damete" ut på et kvinnelig håndledd. Mange av disse har en ok pris også, her er noen eksempler:
Noen av produsentene har også laget ny-utgaver av klokker fra 50-tallet, da får du det beste av to verdener, moderne høykvalitets urverk i en retro-innpakning: