Damasko DA35: Det var toolwatchen sin det!

speedieThomas

Støttemedlem
Medlem
15. mars 2017
Innlegg
1.444
Sted
Utenfor Oslo
Har sikla på denne i over et år: Damasko DA35.

fb9e2b6b24ca4746a0dceeca081e9aa2.jpg


Kjøpt før påske for å være min beater end-game: den siste beater-klokka jeg noen gang trenger.

Inntrykk her er etter et par dager på håndleddet. Først de positive sidene:

- Steike for en kvalitetsfølelse. Det er svært tette "sømmer" her, veldig lite giv mellom lenke og kasse, vertikalt mellom leddene i lenken osv. Svært tillitsvekkende følelse når man skrur kronen inn og ut av kassa. Går rent inn i sporet umiddelbart, "popper" distinkt ut når man har skrudd den ut av sporet. Føles alt i alt ekstremt solid bygd: Speedmasteren (favorittklokka) og Seamasteren (nylig solgt) som jeg har gått mye med er rent ut slarkete i forhold.

2017-04-20 17.49.43.jpg

2017-04-20 17.49.48.jpg


- Lenken er et kapittel for seg selv, og en stor del av grunnen til at jeg kjøpte denne klokka. Føles som noe ut av en sci-fi film. Solide skruer. Ingen "tapering", alle leddene har like dimensjoner så det er en lek å korte av/forlenge den. Jeg syns in-house metallurgi er kulere enn in-house urverk; kasse og lenke er i Damaskos patenterte, isherdede stål som du skal ta *rimelig* hardt i for å klare å skrape/bulke.

2017-04-20 17.49.55.jpg
2017-04-20 17.50.20.jpg
2017-04-20 17.50.28.jpg
2017-04-20 17.50.35.jpg
2017-04-20 17.50.55.jpg


Ingen klassisk "spenne": Lenken bretter på en måte inn over seg selv og festes direkte med keramiske lagere i "bakplata" som ligger mellom håndleddet og lenken. Litt vanskelig å forklare, enklere å se på bildet under:

2017-04-20 18.40.32.jpg


Negative sider:

- Det "spenneløse" designet av lenken ser kult ut, men den er noe brutal å få åpnet opp når man har justert lenken til å være ganske tett mot håndleddet. Hvis kantene på lenke-leddene hadde vært skarpere enn de er, så tror jeg at åpnings-operasjonen hadde gitt meg kuttskader i fingertuppene.

- Designet av urskiva ikke er spesielt inspirerende. Føles klinisk, nesten brutalt. Som forsåvidt er helt greit for en toolwatch, men... ja, jeg får ikke godfølelsen fra Omegaene min akkurat! Men kult med lume over hele skiva:

2017-04-20 18.27.34.jpg


Overall verdict så langt: Denne klokka føles som å ha Robocop på armen: hard, brutal, ikke her for å se pen ut. :)

Specs via forhandleren jeg bestilte fra: https://www.pageandcooper.com/damasko-da35-bracelet/

Mer om Damasko fra Worn & Wound: http://wornandwound.com/a-visit-to-damasko/
 
Redigert:
Gratulerer med skikkelig toolwatch. Jeg hadde selv en Damasko DA47 og hadde veldig lyst på den Damasko lenka:)
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Takk for en spennende anmeldelse. Kjøpte selv en DA36 i desember '16. Så langt ikke et eneste bruksmerke noen plass. Klokken er også særs nøyaktig, legger til ca. 3 sekunder i måneden så langt. Kjøpte denne for å bruke den som beater da jeg skrur en del bil på fritiden min. Damasko må være den ultimate bruksklokka. Dessuten så er den skikkelig antibling, alt er matt på denne. Damasko må være tidenes mest undervurderte klokkemerke. Vil også nevne at de har utviklet et eget inhouse verk som er antimagnetisk også. Slettes ikke verst av en liten uavhengig klokkeprodusent.
 
Redigert:
Dessuten så er den skikkelig antibling, alt er matt på denne..

Ja, dette var en klar pluss for meg. Tudor Pelagos var den andre jeg så på i samme kategori, og den deler jo også den matte utførelsen (men der er det jo titan da). Fornøyd med å ende på godt under halvparten av prisen til en Pelagos. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost