Dagens Kapital: "Gå for Rolex og Patek"

De hamstrer ikke bare i Norge, men over hele Europa. Mellom 2000 og 2012 sto Asia, med Kina og Hong Kong i spissen, for 70 prosent av veksten i Sveits' klokkeeksport:Emerging Markets Boost Swiss Watch Industry

Litt OT:
Da jeg var i Hong Kong for et par måneder siden, fikk jeg føle kineserenes galskap ift. klokker, vesker og andre luksusvarer. På mange måter som norsk harryhandel til Sverige. Men det er et tilleggsmoment. Og det er tilgang på hard valuta. Mange av kineserne som kommer til HK kjøper f.eks. en klokke, går ut av butikken og rett inn i nabobutikken og selger den for å få cash i HK dollar. Den er ikke engang tatt ut av esken. Så blir den samme klokken solgt igjen, denne gang fra gråmarkedsforhandleren. Ofte satt disse på modeller som de offisielle boutiquene ikke lenger kunne skaffe...: En liten stemningsrapport fra HK - del 2

Så om vi på TS kan oppfattes som litt smågale av andre, så har vi forsatt langt igjen... :cool:

Hva? Stemmer virkelig dette? Så hvem som helst kan ikke dra på Bjerke og kjøpe seg en Patek? Man må gjennom en godkjenningsprosess?

Er som andre har sagt kun for veldig spesielle og veldig kompliserte klokker.

Jeg liker at det er litt sånn selv om det åpenbart er litt tullete.