Sitter i «tenkeboksen» hvor jeg vurderer en Czapek Antarctique eller en Vacheron Constantin Overseas.
Har ikke eid noen av disse tidligere, så lurte på om noen har erfaring og kanskje en anbefaling?
Har hatt begge selv og sitter med Czapek fortsatt i samlingen. For meg ble prisgaloppen og jaget grunnen til at min VC ble solgt da jeg helt ærlig ikke syns den var verdt prisen til slutt. For all del en herlig klokke med mikrojustering i lenke, grei gummi- og skinnreim, men fikk aldri godfølelsen med den på hånden. Den satt aldri like godt på meg som mange andre merker og modeller. I tillegg så irriterte jeg meg litt over at den ikke hadde hacking seconds da jeg skulle stille den. Hadde prisen vært på 2020 nivå så ville jeg nok vurdert å kjøpe den igjen og prøve på nytt, men slik den er nå så er et hav av andre merker og modeller jeg heller hadde kjøpt.
Czapeken derimot er jeg helt frelst over. En av de mest behagelige lenkene på markedet, også med mikrojustering, herlig innsyn til urverket og hacking. Jeg kjenner de bak merket i Sveits ganske godt og vet at de har hatt noen utfordringer med urverket og jumping seconds. Dette skal nå være fikset, så denne barnesykdommen er borte fra de nyeste verkene. Eneste aberet i dag med Czapek er prisen på ekstra reimer og spenner osv. Der snakker vi kjetting priser og gjerne kjettingens kjetting. Vi er også så heldige å ha Junge som AD her i Norge som gjør at du kan prøve de forskjellige modellene. Kontakt dem og spør etter Erlend så er du i gode hender. De har også sommevent snart som sikkert et mulig å melde seg på fortsatt.
Spør du om Czapek eller VC, så velger jeg Antarctique 10 av 10 ganger før Overseas. Da har du råd til noe annet morro og
Har akkurat vært gjennom samme vurdering.
Synes Antarctique er fin å se på, men etter å ha fått sjekket ut diverse modeller fra Czapek på en messe er jeg ikke helt overbevist ang kvaliteten. Lenken synes jeg oppleves litt uraffinert, og det hjalp heller ikke på helhetsinntrykket at en viser hadde løsnet på den ene modellen de hadde med seg.
Jeg vet det er folk som har hatt dårlige opplevelser med Overseas også, så du vil sikkert finne delte meninger.
Prismessig er de tilsynelatende nokså likt stilt i følge Finn, men historien bak merkene veier tungt i favør VC for min del.
Jeg endte opp med en Overseas og er veldig fornøyd.