Creationwatches - frakt

Medlem
19. feb. 2020
Innlegg
16
Sted
Oslo
Hei!

Noen som har erfaring med kjøp fra creationwatches og ulike fraktmetoder, spesielt DHL Express? De presiserer at avgifter/skatter kan innkreves ved levering. Noen som vet hvilke priser man kan risikere å komme opp i her? Er jo litt kjipt å ende opp med å betale mer for frakt enn for klokken... Har søkt litt på nett, men finner ikke noen vettuge svar.
 
Redigert:
Ingen erfaring med creationwatches, men har erfaring med DHL. Kan jeg unngå DHL, så gjør jeg det. Ved alle tilfeller DHL har fraktet noe til meg, så legger de på, etter min mening, ganske store gebyrer. I tillegg kommer norsk mva på topp av frakt- og varepris.
 
  • Liker
Reaksjoner: thewatcher
Nå ble det sending med "Registrert luftpost" i og med at jeg ikke har noe hastverk (oppgitt leveringstid er 10 - 12 dager). Skal komme tilbake med en kort rapport når jeg mottar klokken.
 
Nå ble det sending med "Registrert luftpost" i og med at jeg ikke har noe hastverk (oppgitt leveringstid er 10 - 12 dager). Skal komme tilbake med en kort rapport når jeg mottar klokken.

Det tok en drøy måned å levere klokken første og siste gang jeg bestilte noe fra creationwatches, brukte også "registrert luftpost".
 
Jeg bestilte en SKX009 fra creationwatches for 3 uker siden. Valgte DHL Express. Tilsynelatende et dårlig valg da Creationwatches sier de har sendt den men jeg har ikke hørt noe fra DHL i det hele tatt. Noen erfaringer med dette? Fikk du din @thewatcher ?
 
Jeg har ikke handlet på creationwatches på nærmere et år. Vil heller anbefale jomashop, det har ikke like mange Seiko, men de har en del, og der kan du betale gebyrene med en gang. DVS null ekstra etter du har sjekket ut. Du finner ut totalprisen med en gang.
 
  • Liker
Reaksjoner: AdiZero
Av de fraktselskap jeg har benyttet de siste 17 år, er DHL det ryddigste og mest effektive. Eventuell moms, prosessering og levering går kjapt og du får varen så raskt man kan forvente. Rekorden er en rørforsterker fra HK levert på døren om kvelden innen 2 døgn etter at den ble bestilt. Alt papirarbeid prosessert ditto.

De som ikke liker å betale moms, liker nok ikke FedEx og DHL. Det sier mer om de som misliker spedisjonselskapene, enn spedisjonselkapene isolert sett. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: AdiZero og Tobbywei
DHL har bestandig fungert kjempebra for min del, pakken leveres så raskt det lar seg gjøre og regning på moms dumper ned i postkassa 2-3 uker etterpå. Forrige gang var gebyret på 250,- men antar det er uliker satser for ulike beløp slik som hos andre fraktselskap.

Vil man ha rimelig frakt og minst mulig i gebyr når man handler fra USA er jetcarrier noe å vurdere, ryddig norsk selskap.

Jeg bestilte en SKX009 fra creationwatches for 3 uker siden. Valgte DHL Express. Tilsynelatende et dårlig valg da Creationwatches sier de har sendt den men jeg har ikke hørt noe fra DHL i det hele tatt. Noen erfaringer med dette? Fikk du din @thewatcher ?

Da spør du etter sporingsnummer, alt ettersom hvor pakken er sendt fra kan den sitte i kø for å eksporteres. Fra noen land er det raskere å sende med båt enn fly om dagen. Evt. er det mulig DHL sitter på pakken og venter på at de får fortollingsinfo fra deg, da kommer det isåfall et brev i postkassa.
 
  • Liker
Reaksjoner: AdiZero og Tobbywei
Jeg bestilte en SKX009 fra creationwatches for 3 uker siden. Valgte DHL Express. Tilsynelatende et dårlig valg da Creationwatches sier de har sendt den men jeg har ikke hørt noe fra DHL i det hele tatt. Noen erfaringer med dette? Fikk du din @thewatcher ?
Klokken er enda ikke ankommet. Den siste sporingsmeldingen som er lagt inn (både hos posten og singpost) er "sendt fra avsenderland 20. april". Har sendt mail og purret direkte til creationwatches, som har svart med at de har kontaktet singpost angående pakken, men har ikke hørt tilbake fra de enda. Har også vært i kontakt med posten her i Norge, som ikke har noe mer informasjon enn at pakken er sendt fra Singapor 20. april. Herren jeg pratet med i posten sa han visste at de ventet en stor leveranse av pakker fra Kina, men visste ikke noe om Singapor, så det virker som det bare er å smøre seg med tålmodighet, og fortsette å sende purremail...
 
Av de fraktselskap jeg har benyttet de siste 17 år, er DHL det ryddigste og mest effektive. Eventuell moms, prosessering og levering går kjapt og du får varen så raskt man kan forvente. Rekorden er en rørforsterker fra HK levert på døren om kvelden innen 2 døgn etter at den ble bestilt. Alt papirarbeid prosessert ditto.

De som ikke liker å betale moms, liker nok ikke FedEx og DHL. Det sier mer om de som misliker spedisjonselskapene, enn spedisjonselkapene isolert sett. ;)

Jeg har ingenting imot å betale den moms'en jeg faktisk skylder.
Men DHL har ved mer enn ett tilfelle basert sitt mva-utlegg på en fiktiv transportkostnad som de selv har funnet på.
Videre har de en relativt stiv mva håndteringsavgift.
Denne er også basert på totalkostnaden av varene inkludert frakt.
Når de da har funnet på fraktkostnader selv har varene blitt unødvendig dyre med alle tilleggene de har lagt på.
Jeg kunne selvsagt ha klaget, men mistenker at dette ville medført mye fjas uten å komme noen vei.
Synes dette er en uakseptabel praksis, og forsøker å unngå DHL der det er mulig.
De har også hatt litt trøbbel med å klare å gi beskjed når varen skal leveres på dør.
Noe som har medført mye stress med å møte budet for å motta pakken.
At de leverer svært kjapt klarer ikke veie opp for det negative for min del.
 
Klokken er enda ikke ankommet. Den siste sporingsmeldingen som er lagt inn (både hos posten og singpost) er "sendt fra avsenderland 20. april".

-Det kan være så enkelt som at det er koronatrøbbel - jeg fikk sendt et par pakker fra Kina og Taiwan omtrent samtidig - midten av april - den ene, med UPS fra Kina, endte opp med å tilbringe flere dager i både Shanghai og Inchon i Korea "due to circumstances outside our control" som det stod på sporingssiden.

Den fra Taiwan endte også opp med en god uke i Korea før den kom seg videre.

Estimert frakttid var 3-5 dager; det tok tre uker eller så. Ville tro logistikk er en ekstremsport på linje med dør-til-dør-salg av 'Sataniske Vers' i Teheran for tiden.
 
  • Liker
Reaksjoner: thewatcher
Når enden er god er allting godt! Da har jeg endelig fått klokken på hånda, og vi kan legge fram fasit:

- Leveringstid: 6.5 uker
- Pris på klokken: 792 NOK
- Ekstra kostnader: 0,- (så langt, oppdaterer om det dukker opp en ekstra faktura).

Klokken ble bestilt den 8. april med tregeste leveringsalternativ (ikke DHL). Sporingen hos både posten og Singpost viste at pakken forlot avsenderland (Singapor) den 20. april. Hos Singpost oppgav sporingen at pakken hadde ankommet Norge den 18. mai, men denne informasjonen kom ikke opp i postens sporingssystemer. Her ble neste punkt at pakken var ankommet hentested den 25. mai. I denne perioden var jeg som nevnt i kontakt med creationwatches i og med at leveringstiden etter hvert gikk godt ut over det som var antydet. Kommunikasjonen gikk greit, og jeg følte at mine henvendelser ble tatt på alvor selv om responstiden kunne bli så lang som en og en halv uke.

Konklusjonen hva angår creationwatches blir at jeg fikk klokken jeg hadde betalt for uten ekstra kostander. Leveringstiden var mye lenger enn antydet ved bestilling, men jeg vil ikke dømme CW på denne handelen forholdene tatt i betraktning. Alle sorger er uansett glemt her man sitter og skriver med sin første mekaniske klokke på armen. Om selve klokken Seiko 5 kan jeg si at jeg liker den utrolig godt! Det første som slo meg når jeg åpnet pakken derimot, var at 38 mm framstod som ganske lite, og jeg som har tenkt at 39 mm Rolexer er i største laget må nok kanskje revurdere.