Corneliani OTR

Medlem
25. juni 2013
Jeg har vært i kontakt med L´escalier og G.Ø., ift made-to-measure Corneliani dress (og smoking). Jeg syns prisene er stive, selv om de utvilsomt er verdt det på sikt. Dog kunne jeg tenkt meg noen helt "ålreite" dresser som er av høyere kvalitet enn hva jeg har sett av Tiger Of Sweden, SAND, Hugo Boss osv. som gjerne er i 4-5000,- klassen. Her syns jeg det er meget varierende kvalitet, spesielt ift holdbarhet.

Så ville høre noen tanker rundt off the rack Corneliani (og gjerne Pal Zileri, Canali, Zegna osv.) også. Er dette noe man kan satse på for litt folkeligere priser, kanskje spesielt på salg? Hvor er det i så fall best og handle og når?

Mange takk!

Mitt råd er å gå og prøv. Endel Corneliani har ganske aggressive skuldre som jeg synes er stilig, men som andre ikke kan fordra. Kvaliteten er fin og de har endel interressante strukturer på endel blazere i tillegg. Selv har jeg en dobbeltspent blazer som jeg elsker.

-V

Første bud må jo være å vente på målsømdagene, hvor man ikke betaler målsømtillegg.

Når det er sagt: hvis du har en relativt standard kropp og liker stoffene på OTR, tviler jeg på at målsøm blir veldig mye bedre enn konfeksjon med litt skredderarbeid. Målsøm er i det store og hele bare snakk om å tilpasse standardstørrelser og velge stoff. Er du dårlig til å velge ekspeditør er det kun snakk om valg av stoff og akkurat de samme tilpasningene som skredderen ville gjort på en konfeksjonsdress.

Cornelianis konfeksjon er ganske flotte saker, om snittet passer deg. Canali er mye det samme imho. Da jeg solgte Zegna hadde de et noe spesielt snitt som gjorde at menn med den minste antydning til brystmuskler fikk stygge slag og nakkefold - men det er lenge siden.

Jeg ville ringt L'Escalier og Øye og spurt når salget starter og når målsømdagene er, prøvd litt konfeksjon, og tatt det derfra.

Etter å ha solgt både konfeksjon og målsøm fra henholdsvis Corneliani og Zegna kan jeg anbefale Corneliani på det varmeste. Jeg eier selv både smoking og dresser fra sistnevnte og er veldig fornøyd. Jeg kan bekrefte Edwards påstand om lav smertegrense hva brystmuskler gjelder, nakkefolden melder seg særs fort og slagene legger seg ikke fint nedpå.

Ferners målsømdager begynner i september/oktober en gang, da får du "helårsdressen" fra Corneliani OTR for roughly 10'(som er samme pris på OTR), men som Edward sier er det lite vits hvis du ikke er avhengig av de store forandringene på jakke og bukse.

Har hørt men ikke forsøkt skreddertilpassede dresser fra Butikken Skabo men de er vistnok knall. Tror jeg hørte prisen lå på 5-7K med ekstra bukse.

Ellers kan jeg som andre her varmt anbefal Corneliani. god kvalitet for oss kontorslitere...