Certina cal. 321 har noen en urskive liggende?

Medlem
6. nov. 2011
Innlegg
2.111
Jeg har vært så heldig og fått tak i en pose med eldre klokker som skulle kastes.:)

Et av disse urene er en Certina med cal. 321 med en forholdsvis sliten forfatning, det som derimot er svært så hyggelig er selve urverket. Det trekker og det ser ut til at det kun trenger en rens og litt olje. Selve kassen har fått litt hard medfart men ikke mer en at det skulle gå an å pusse den litt opp. Skiven drimot er et trist syn, det ser ut som om noen har prøvd å pusse den med stålull. :( Viserene er litt skjeve, men ikke verre enn at det går an å få rettet litt på.

Det jeg ser for meg er et lite hobbyprosjekt og ønsker å pusse dette opp, er det noen som har en skive som kunne passe?

Skiven er 28mm har pilarføtter kl.5 og kl.11 avstanden mellom dem er 20mm. :)
 
Kult funn Rambutan! Jeg hadde en Certina med 321 som jeg solgte her på forumet.

DSCN0972c.jpg


Men ryktet er at disse er noe sjeldene og det er kanskje deler også.Og jeg vet at vår egen Horologi Doktor også har plundret med et 321 verk en stund. Sleng opp noen bilder av klokkene da vel:D
 
Ja, jeg fant annonsen din og den er svært lik den du hadde.:)

Her er noen bilder av de forskjellige urene litt skrudd fra hverandre, men det er sikkert mulig å se hva det er selv om kvaliteten er elendig.

Først ut er Certina uret.

DSC_1578_zpsf38a0cc9.jpg


DSC_1580_zps4f1ec5a5.jpg


Fryktelig dårlig fokus på skiven men...

DSC_1581_zps32a59715.jpg


DSC_1585_zps9adec1dc.jpg


DSC_1589_zps4f80095f.jpg



Så over til noe mindre kjent hehe, det er nå mekanisk iallefall:rolleyes:

Merket er : Regalia jeg tenker på kakao egentlig. :p

DSC_1593_zpsa73e88b8.jpg


Dette aner jeg ikke hva er for noe, selve kassen er gulldouble vil jeg tro står 14k på baklokket.
Gammel ser det ut til og antakelig et selskapsur for damer. Tror viserene er byttet da de ser litt for freshe ut. ;)

DSC_1594_zps80e0ceb5.jpg


DSC_1595_zps13e03c1b.jpg



Så har vi en Eterna sonic strøken skive og visere, datofunksjonen virker ikke så nå ligger det i deler.:rolleyes: Har lastet ned reperasjonsmanual og ser frem til timer med dette uret. Det er et ESA 9164 som også ble brukt i Omega ur, den har en såkalt stemmegaffel.
DSC_1596_zpsd1d51095.jpg



Til slutt har vi en seiko 5 Actus
Denne har en rotor og visere som tar helt fullstendig av, så det må forskes videre på har lastet ned manualer og fremtiden vil vise hvordan det tar i vei.
DSC_1591_zpsa2684d2e.jpg


DSC_1597_zps2585500d.jpg


Til og med lenken fulgte med, men den henger ikke sammen med claspen så er litt usikker på om det går an å fikse den. :)

Som dere ser har jeg mye å leke med, trenger bare å oppgradere med litt mer utstyr og det er godt mulig jeg må ta en helg hos Greg hehehe. :eek:
 
Redigert av en moderator: