Casio resin/gummi-reimer?

Medlem
22. sep. 2010
Innlegg
4
Hei!
Jeg har hatt en Casio W-59 et par år nå (militæret og studietid). Liten, billig og grei klokke som alltid er med. Men her om dagen så jeg at det var kommet sprekker på innsiden av reimen, og i går røk den dessverre.

(beklager shitty bilde. Den er også sprukket ved begge hullene innenfor bruddet)

Er dette noe man må forvente etter et par år på alle slike gummireimer, eller er det varierende kvalitet blant de forskjellige Casio-modellene?
Jeg vurderer nemlig å skaffe en DW-5600E-1VER i stedet (siden W-59 endelig er "ødelagt"). Men hvis også den begynner å falle fra hverandre etter et par år er jeg mer keen på å få en ny og billig reim på dagens klokke og la den leve noen år til.

Tror dere det er noe problem å stikke innom urmakeren og få ny reim på reklamasjon? Garantien (1 år på uret, 2 år på batteriet) er gått ut, men jeg antar at klokker er ment å vare minst 5 år. Jeg har en følelse av at urmakeren kommer til å se svært dumt på meg når jeg kommer slentrende med en litt slitt klokke til 400 spenn.
 
Jeg vet ikke om jeg ville kostet på denne en ny rem, men sjekk følgende:

1. Sjekk Clas Ohlsson. De har av en eller annen grunn remmer til et par-tre forskjellige Casiomodeller.
2. Sjekk hos en hvilken som helst forhandler av Casio (nesten alle klokkebutikker). Ikke utenkelig at slikt er lagerført.
3. Du finner garantert en rem på Ebay (eller en ny Casio til samme prisen).

Om du velger å gå for en ny Casio fra Ebay, vær obs på at det er en del fake i omløp. En WTB (Want To Buy) annonse på Kjøp og Salg-forumet her i gården kan nok muligens også gi deg en ny Casio el.l. Vær oppmerksom på at dette kan medføre at du blir hekta og at det kan bli dyrt:)
 
Om du velger å gå for en ny Casio fra Ebay, vær obs på at det er en del fake i omløp.

Beklager dersom eg bryter meg inn her.
Eg vurderer å finne meg ein Casio Pathfinder el. og kikker også innom ebay. Korleis identifiserer (mistenker) eg kva som er etterlikning? Kven er ev. truverdige seljarar på ebay?
 
Beklager dersom eg bryter meg inn her.
Eg vurderer å finne meg ein Casio Pathfinder el. og kikker også innom ebay. Korleis identifiserer (mistenker) eg kva som er etterlikning? Kven er ev. truverdige seljarar på ebay?
Jeg vil anbefale deg å opprette en egen tråd for slikt, evt benytte forumets søkefunksjon for å finne en egnet tråd å spørre i, evt finne svaret i gamle tråder. Slik unngår du å dra fokus vekk fra trådstarters tema, og havne for langt OT.

Men siden vi nå likevel er her: se etter selgere med masse (1000+) feedback, hvorav over 99% bør være positiv. Sjekk evt negativ kritikk for å se om det er noe snakk om fakes. WUS' Casioforum kan også være fint å støtte seg på, de har t.o.m en egen fake-seksjon.
 
Takk for gode tips krille. Skal undersøke litt rundt om kring. :)

Det jeg hovedsaklig lurte på var om det er helt normalt at alle gummi-/resinreimer går i stykker slik etter et par år, eller om f.eks G-Shock-reimer er mer utholdende (urene får i hvert fall mye skryt for utholdenhet).
Hvis gummi er en dårlig idé får jeg droppe DW-5600E og heller se meg rundt etter reimer i andre materialer, selv om jeg er veldig glad i gummi (fleksible, lav vekt, trekker ikke vann, lett å holde rene, osv.).
 
Gummiremmer slites ja, man kan tydelig se på breitlingremmen min at den er blitt brukt i hele sommer og vel så det :)
 
Takk for gode tips krille. Skal undersøke litt rundt om kring. :)

Det jeg hovedsaklig lurte på var om det er helt normalt at alle gummi-/resinreimer går i stykker slik etter et par år, eller om f.eks G-Shock-reimer er mer utholdende (urene får i hvert fall mye skryt for utholdenhet).
Hvis gummi er en dårlig idé får jeg droppe DW-5600E og heller se meg rundt etter reimer i andre materialer, selv om jeg er veldig glad i gummi (fleksible, lav vekt, trekker ikke vann, lett å holde rene, osv.).
Det er ingen tvil om at remmer i de fleste materialer og fasonger er forbruksvare (det gjelder forsåvidt også metallenker, men de varer lenger). Gummi- skinn- og nylonremmer må nok byttes med et par års mellomrom avhengig av hvor hardt de brukes og hvor mye fukt/sol/sand/annet de er utsatt for. Derfor er det som oftest ganske enkelt å skaffe slike remmer. En Casio G-shock kan nok uten særlig vedlikehold overleve 10-12 rembytter, så det er bare å bytte og stå på :)
 
Ok. Hvis reimer faktisk er forbruksvare satser jeg på at det er relativt lett og billig å få tak i til G-Shock også, samt enkelt å bytte. Så da heller jeg litt mot DW-5600E, også får jeg tak i noen reimer og verktøy til W-59 slik at den kan ligge som backup.

Tusen takk for hjelpen. :)
 
Ah... Ebay er jo vanvittig billig i forhold til veiledende priser her hjemme!
Jeg er stort sett vant til data-elektronikk og der har det sjeldent vært noe å spare å kjøpe fra utlandet, men dette er jo en helt annen verden. :)

Jeg har aldri handlet på Ebay før, men dere høres ut som en gjeng som er godt vant med utenlandshandel. Ville dere gått god for denne selgeren, eller er antallet fornøyde kunder for høyt (fabrikert eller noe liknende)? Den ender opp på under halvparten av norsk pris selv om jeg eventuelt må momse den.

Og er det noen som har peiling på om det er noen forskjell på 1V og 1VER? Jeg ser den kalles 1VER i Norge, men stort sett bare 1V i utlandet.
 
Vet at urmakeren som holder til i Torggata, rett ved siden av H&M selger rem til din modell! Hadde nøyaktig samme problem, faktisk!