Calibre de Cartier diver

Medlem
18. aug. 2011
Sted
Mellom skogen og jordet
W7100056_0_cartier_watches_2.png

Jeg synes denne er så utrolig lekker, men har bare sett den på bilder. Er det noen som har en slik? Eller har prøvd en? Noen tanker rundt verket? Har lest en del om det, men tar gjerne i mot førstehåndserfaringer. :)

Lite å bidra med, men urverket er vel manufacture, og jeg mener (uten å ha eid en) at cartier er gode klokker. Noe litt utenom det vanelige, og folk tror jeg har problemer å å legge mye penger i noe så "usikkert".

Uansett flott klokke!

[video=youtube;ISvt98AqL-U]https://www.youtube.com/watch?v=ISvt98AqL-U[/video]

Prøvde denne i Stockhom for en stund siden. Jeg liker i grunnen å gå mot strømmen, så tenkte at denne kunne være et greit alternativ til Rolex, Omega eller IWC. Har stor sans for Caritier sine klassiske Santos, Pasha og Panthere-modeller, så denne måtte prøves ;)

Tilbake til selve uret: Pen finish, den er svært tynn, så vidt over 10 mm, 42 mm i "omkrets." Jeg har små håndledd, men den har relativt korte lugs så syntes den satt helt OK :) In-house er jo også en fordel! Førsteinntrykket var altså ganske greit. MEN... Etter å ha fått prøve den nye Aquatimeren til IWC (42mm-versjonen) også syntes jeg Cartier'en til sammenligning virket rimelig "busy." Skiva har jo en blanding av streker, romertall, egen sekundviser samt datovisning a'la IWC XVII.
Cartier oppleves litt "gjerrige" også, de benytter samme verk i de fleste "rimelige" in-house modellene sine. Dette uret hadde nok sett bedre ut med en vanlig sekundviser?

Den er altså "liten og pen," men jeg tror ikke jeg først og fremst ser på den som et realt dykkerur, mer et robust pen-ur. For masete skive trekker også ned. Prisen er jo tilsvarende Rolex, og er vel mulig å få en Blancpain også ved å legg til litt.

Liker fortsatt Cartier jeg , men da til pent! :D

NB! Uret testes i nyeste "Watchtime" - ta en kikk!

Disse hvite kulelager tiltrekket min oppmerksomhet: Siden jeg kjenner til de ceramic kulelager fra G.Perregaux...
Også den vel kjent"Magic Lever" fra Seiko... Ganske umulig å glemme når man ser det...
Da fant jeg en artikel som gir mer innsynn på det.
Mange god greier i det Cartier urverk men vi kan bare si at det er en god cocktail av vel fungerende innovasjoner som dessverre Cartier eier ikke eksklusivitet til...
Det som er interressant der, er å se at en del ny urverk som kommer fra den moderne Sveitsisk industrie spytter ikke på Japansk trikser... Ref 1887 Caliber Tag-Heuer...
Rotoren på den 1904MC er veldig Miyota 9015, Soprod A10 aktig og jeg syns at Cartier burde a gjort noe mer med sitt "eget preg" der.
Det er ikke det man forventer fra Cartier på en generell måtte: Enkelt og overfladisk "Côtes de Genève"...Nei nei nei...

http://cartier.watchprosite.com/sho...i-615766/t-cartier-part-iii-movement-1904-mc/