Caliber 3135 er stille

Medlem
25. juli 2012
Sted
Lillehammer
Er det flere som synes 3135 verket til Rolex er stille? Da mener jeg først og fremst lyden av rotoren. Mange urverk gir fra seg en ganske merkbar lyd når rotoren spinner rundt, enkelte ETA verk kan være spesielt hørbare, særlig når du legger fra deg klokken på bordet når rotoren fremdeles er i virksomhet.

Dette er selvsagt veldig "klokkenerdete" men jeg undres likevel... :eek:

27_complete.jpg

Rolex Caliber 3135 – Still worthy of the crown after all these years?

Er det flere som synes 3135 verket til Rolex er stille?

Jeg vil være så "frekk" å påstå at alle de automatiske caliberene til Rolex er meget stille (så lenge de er rett servet). Kan ikke huske å ha hørt rotren til en eneste Rolex caliber. Selv ikke den gamle Daytonaen med Zenith El primero verk.

Jepp enig, Rolexverkene er veldig stille - kan knapt høre en lyd fra min om jeg snurrer på den inntil øret. Er ikke sikker, men har ikke dette noe med at rotorene i urverkene til Rolex er festet direkte til en aksling med olje på, uten noe kulelager som feks. et ETA 2824? Disse kulelagerne gjør vel at det blir litt mer slingring i leddet, pluss at det vel lager en anelse mer klirrelyd når det snurres rundt? Ikke at det gjør noe selvsagt, er jo fordeler og ulemper med begge metoder å gjøre det på.

Mener for eksempel å ha lest at Daytona er den eneste Rolexen som har urverk med kulelager, og at disse også bråker litt mer enn de andre? :D

Redigert:
3187 i 216570 er den som definitivt er den "stilleste" i samlingen jeg har. Den mest bråkete er Steinharts ST.5. ETA-ene ligger i midten sammen med Seiko og Orient.